Tom Kristensens Audi holdt for meget i pit og var ikke så hurtig som Peugeot i årets Le Mans. Foto: Nils FinderupDet hele skal ikke være så ne­gativt, så derfor kun­ne Tom Kristensen trods en tredje­plads i årets Le Mans glæde sig over en hektisk fight samt en ny re­kord til den imponerende Le Mans-samling. Med ti po­dieplaceringer slår han nu de tidligere legender Jacky Ickx og Derek Bell på også dette område. 

   Efter det fremragende og tætte opgør i 12-timers-løbet på Sebring i marts var der lagt op til en herrekamp mellem Audi og Peugeot på den 13,65 km lange bane i La Sarthe-regionen i denne weekend, men festen fusede desværre hurtigt ud.
   "Allerede fra start lagde de tre fabriks-Peugeot''er heftigt fra land, faktisk vidste jeg allerede efter at have set deres tempo på første langside, at det ville blive svært at knække franskmændene i år,” siger Tom Kristensen fra Frankrig.
   ”Vi døjede samtidig med balancen i vores nye R15 i første del af løbet, og da vi efter en række pitstop fik løst dette problem, fik vi et andet med en varm intercooler. Derfor måtte vi sænke turbotrykket, og så blæste Peugeot''erne bare endnu mere fra os. Vi brugte seks pitstop på at få kølet systemet af, og så var vi i stand til at matche vores franske venner, men selv med fuld power på vores R15''ere ville vi ikke have vundet i dag. Dertil var Peugeots 908''ere alt for hurtige og holdbare, mens alle vores tre biler var for ustabile. Per­sonligt tager jeg dog ikke nederlaget så tungt, for vi kunne ikke have gjort mere som kørere eller team. Capello og McNish kørte formi­da­belt, og personligt er jeg også godt tilfreds. Faktisk følte jeg mig bed­re tilpas end i 2007 og 2008. For to år siden var jeg jo nærmest patient, idet Le Mans det år var mit første løb efter DTM-ulykken på Hockenheim, og sidste år havde jeg stadig lidt efterveer herfra. I år var jeg imidlertid helt tilbage på det gamle niveau, og det kan jeg så bruge konstruktivt fremad. Jeg glæder mig i hvert fald gevaldigt til en ny indsats, hvis Audi da ellers beslutter sig for at fortsætte. Der skal være stormøde i koncernen de kommende uger, og vores ledelse vil givet bakke motorsportsteamet op. Projektet med den nye R15 var rigtig, og havde vi haft bedre forberedelser, ville vi også have haft en potentiel vinderbil. Til gengæld har der været stor utilfredshed med Le Mans-ledelsen ACO, der i sidste øjeblik ændrede reglerne for die­selbilerne uden at konsultere Audi eller Peugeot først. Jeg tror dog på, at alt løser sig. Hvis jeg bliver bedt om at køre for Audi igen næ­ste år, er jeg klar,” lover den ottedobbelte Le Mans-vinder.