­Audi nr. 1 med Kristensen retter på spejlet. En meget spæn­den­de kvalifika­tion til dette års Le Mans så længe ud til at svinge ud til Audis fordel, da Allan McNish på absolut sid­ste om­gang før aften­pau­sen slog de domi­ne­rende Peu­geot'er. Den lille skotte ventede dog, at fransk­mændene ville svare igen i anden del, når mørket havde sæn­ket sig over Le Mans, og det kom til at holde stik. Blot ti minutter i lukketid ved midnat satte Stephane Sarrazin pole med en tid, der var 0,8 sekund bedre end den hurtigste Audi.

Mens der i øjeblikket var lidt skuffelse at spore hos Audi, var der ef­ter lidt analysering ikke den store utilfredshed med kvalifikationen:

"Vi gik ikke efter at køre hurtigste tid i aften. For os var målet at fin­de den bedste opsætning, og derfor fik McNish også kun ét forsøg på friske dæk og meget lidt diesel i tanken. Han kørte en fantomomgang lige før pau­sen, og efter den kørte vi udelukkende efter at teste dæk­­kenes hold­barhed. Blandt de nye regler i år er nemlig, at dæk­skift af hensyn til sikkerhed skal tage længere tid, så derfor ønsker vi at kunne køre så langt på samme sæt dæk som muligt. Det ser nu ud til, at vi faktisk kan køre fire stints, og det ved vi, Peugeot ikke kan, så taktisk har vi en fordel," siger Mr. Le Mans om Audis situation.

Allan McNish og Tom K i kørerskifte under pitstopDet var ventet, at net­op Peugeot nummer 8 med den rent franske besætning Sarrazin/­Montagny/Bourdais og Audi nummer 1 med McNish/Capello/­Kristen­sen ville være trumf­kortene fra henholdsvis Peugeot og Audi, og det kom til at holde stik. Selv om de to øvrige Peugeot'er fik mange for­søg på kvalifikationsdæk, lykkedes det ikke at komme helt i nærhe­den af første startrække. Til gengæld var det klart, at Peugeot målt over en enkelt omgang har den hurtigste bil, idet det franske mærke tog sig af de næste tre pladser efter Kri­sten­sen-bilen, hvorpå Audis to andre R15-modeller kvalificerede sig.

"Men igen ved vi ikke præcist, hvor vi står i forhold til Peugeot. Da vi har haft meget begrænset testtid og efterfølgende med kort varsel fået påbud om at lægge 30 kg ekstra i bilerne (for at udligne styrke­forholdet til benzinbilerne, red.), delte vi under kvalifikationen opga­verne mellem os i Audi-lejren. De tre biler kørte derfor forskellige op­sætninger, så først i selve løbet ved vi, hvor tætte vi internt ligger på hinanden. Vi vidste, at Peugeot med deres lukkede model ville have en fordel i kvalifikationen med lidt diesel i tanken og friske dæk. Den lukkede bils aerodynamik er under disse optimale forhold bedre end vores åbne R15, men som jeg har sagt tidligere, afgøres løbet først i løbet. Her vil det vise sig, hvem der har den bedste formel over 24 timer," siger Tom K.

Diverse info:
Løbet starter lørdag kl. 15. Det er i øvrigt 77. udgave af klassikeren, der har kørt siden 1923. Der er syv danskere til start, og på trods af finanskrise etc. melder de danske rejsearrangører om et godt år. Det vil sige, at der regnes med op mod 35.000 danskere på lægterne under løbet.