Tom Kristensen var den mest aktive kører i pitten i DTM-løbe på Lausitzring. Ikke færre end fire gange var danskeren på visit, blandt andet som følge af to straffe!Tom K i dob­belt gabe­stok.

Tom Kristen­sen fik en be­given­heds­rig dag i anden afdeling af DTM-mester­ska­bet. Han star­tede med i sin Audi A4 at være hurtigst af alle i opvarm­­ningen, hvilket under­stregede, hvor kata­strofalt gårs­dagens 17.-plads i kvalifika­tio­nen var. I starten hentede han straks fire pla­ce­ringer, men fik så en tidstraf for at have ramt Mercedes-køreren Ma­thias Lauda. Efterføl­gende fik han en ny straf for ikke at gøre plads for to kørere på vej bagfra, og så var der ikke mere end en 12.-plads at hente for dan­skeren.
   Til gengæld flaskede de øvrige resultater sig, så Kristensen i me­ster­ska­bet kun satte en placering til og således ligger på andenplad­sen før næste løb på Norisring om fire uger.
    “Det var et af de sjældne løb, hvor man faktisk glæder sig til at få det overstået,”erkendte Tom Kristensen efter at være kommet i mål en omgang efter vinderen Gary Paffett.
   “Jeg ramte en god opsætning i opvarmningen og vidste, at hvis jeg kunne vinde 5-6 placeringer i starten, ville jeg med en god pitstop-strategi have en god chance for at ende i pointene. Selve starten gik glimrende, men så røg Lauda ind i noget tumult lige foran mig. Jeg forsøgte at gå forbi, fordi jeg ellers ville miste meget tid på at ligge bag han over de næste mange omgange. Desværre snittede jeg i forsøget Laudas Mercedes og ødelagde dermed balancen i begge vores biler. Jeg undskyldte efter løbet over for østrigeren, for her­efter var vi begge uden chance for videre avancement.”
   ”Til gengæld var den anden straf helt hen i vejret. Efter mit første pitstop nærmede de to Mercedes-kørere Jamie Green og Maro Engel sig bagfra, men jeg lå stadig langt foran dem, da der blev vinket med de blå flag. Jeg vidste godt, de nærmede sig, så jeg havde også en klar fornemmelse af, hvornår jeg skulle gøre plads for dem. Nu fik jeg i stedet en “drive through”-straf gennem pitten, og det var med til at runde en begivenhedsrig weekend af. Set i bakspejlet var der ingen forhåbninger om en topplacering efter kvalifikationen, hvor teamet har undskyldt over for os fire kørere, der blev sendt mig ud på for­ker­te dæk. Nu er der heldigvis fire uger til næste løb på Norisring, hvor vi gerne skulle være med fremme igen, og så rammer vi nogle af mine favoritbaner som Zandvoort, Oschersleben og Brands Hatch. Til gengæld er mesterskabet nu så pivåbent, at vi skal minimere vores fejlrate fremover,” vurderer Tom Kristensen.
   I dagens løb lå danskerens Audi-kollega Mattias Ekström længe til at vinde, men i sidste halvdel viste Mercedes-kørerne Gary Paffett og Bruno Spengler sig at have en bedre bil over distancen. Den forsva­rende mester Timo Scheider hentede en femteplads, og dermed over­tager han nu den samlede førsteplads efter Tom Kristensen.
   Generelt var der dog ikke meget for Audi at juble over på Lausitz­ring. Seks kørere udgik, og de var alle fra mærket med de fire ringe, heriblandt mesterskabskandidaten Martin Tomczyk, der efter to af­delinger står noteret for nul point.
 
Resultat af 2. afdeling af DTM 2009 på Lausitzring:
1: Gary Paffett, Mercedes
2: Bruno Spengler, Mercedes
3: Mattias Ekström, Audi
4: Paul di Resta, Mercedes
5: Timo Scheider, Audi
6: Jamie Green, Mercedes
7: Mike Rockenfeller, Audi
8: Maro Engel, Mercedes
 
Samlet stilling efter to runder:
1. Timo Scheider, Audi, 12 p.
2: Tom Kristensen, Audi, 10 p
2: Gary Paffett, Mercedes, 10 p.
4: Paul di resta, Mercedes, 9 p.
5: Bruno Spengler, Mercedes, 8 p.
5: Mattias Ekström, Audi, 8 p.