Tom Kri­sten­sen vandt åb­ningsløbet i årets DTM-serie, da han i sin Audi A4 sejrede på Ho­ckenheim foran sid­ste års mester, Timo Schei­der. Dan­skeren hav­de ellers indstillet sig på en yderst til­freds­stil­lende an­den­plads, da den fø­ren­de hold­kam­merat Mattias Ekström to om­gange før afslut­ningen blev ramt af en punk­tering.

”Så kan alt vist ske,” sagde Kristensen, da han i målet blev bedt om at analysere åbningsløbet.

”Jeg har aldrig haft Hockenheim som favoritbane, heller ikke før mit meget omtalte crash for to år siden. Derfor er jeg altid kommet lidt skævt i gang med en DTM-sæ­son og har måttet forsøge at indhente det tabte, når feltet ramte de baner, der traditionelt ligger bedre til mig, for eksempel Oschers­leben, Brands Hatch og Zandvoort. Derfor er jeg super lykkelig for sejren, selv om der ingen tvivl skal være om, at Ek­ströms havde for­tjent den 100 procent. Han kørte et fantastisk, fejlfrit løb, men har åbenbart ramt nogle vragdele fra en af de andre biler til sidst. Jeg var så koncentreret om at holde Scheider bag mig, at jeg næsten ikke kunne tro det, da jeg pludselig så Mattias foran mig. Jeg kom forbi uden problemer, og heldigvis forsøgte Scheider ikke et eller andet overilet angreb til sidst, selv om hans bil så ud til at have en bedre balance. Jeg døjede med overstyring gennem det meste af løbet, så midtvejs havde jeg faktisk gerne solgt løbet for en anden­plads. Det var 39 lange omgange, men jeg lavede heller ikke nogen fejl, der tillod Scheider at komme forbi.”

For Kristensen var sejren ekstra velkommen, fordi den afsluttede en periode på over to år uden DTM-gevinst: 

”Mit crash i 2007 kostede så mange løb, at jeg efter mit comeback mere skulle støtte mine medkørere hos Audi end tænke på egne chancer. Sidste år burde jeg have vundet et par løb efter pole posi­tion, men var rimeligt uheldig med at blive ramt af to gange regn­vejr på tørvejrsdæk. Det er den slags, man som kører sagtens kan for­kla­re sig ud af, men når folk ser på resul­tatlisterne, er det ikke så lo­gisk. Derfor er jeg vildt glad for sejren, især fordi det er min af­skeds­sæson i DTM. Men måske er det lidt karma over det, for Ek­ström vandt for tre år siden på Brands Hatch, da jeg måtte udgå fra sikker føring kort før mål.”

For Audi blev løbet trods svenskerens uheld en stor triumf. Der var Audi’er på de fire forreste pladser, og hele tre af konkur­ren­ten Mer­cedes’ trumf­kort gik pointløse fra Ho­ckenheim. 2005-me­ste­ren Gary Paffett ramte først oversatset en konkurrent, der fik frontkåben på britens bil til at løsne sig og hamre ned i team­kol­legaen Ralf Schuma­cher. Desuden måtte canadieren Bruno Spengler udgå fra en toppla­cering, da han løb tør for benzin.

”Det var en god start for os. Efter mange test i foråret har vi til sidst fået styr på vores nye 2009-Audi’er, og vores et år gamle biler i feltet var også med helt fremme. Men vi ved også, at Mercedes kommer stærkt tilbage. Sidste år var vi lige så dominerende på Hockenheim, og blot to løb efter havde Mercedes hentet os. Det peger på, at vi får det mest lige mester­skab i mine seks år i DTM, og så luner ti point på Hockenheim rigtig meget,” vurderer Tom Kristensen.
 
Resultat af DTM-løb på Hockenheim:
1: Tom Kristensen, Audi 2009, 39 omg.
2: Timo Scheider, Audi 2009, +0,353 sek.
3: Oliver Jarvis, Audi 2008, +4,450 sek.
4: Markus Winkelhock, Audi 2008, +10,840 sek.
5: Paul di Resta, Mercedes 2009, +21,832 sek.
6: Maro Engel, Mercedes 2008, + 24,977 sek.
7: Mattias Ekström, Audi 2009, +36,730 sek.
8: Jamie Green, Mercedes 2008, +46,347 sek.
 
Stillingen i mesterskabet:
1: Tom Kristensen, Audi, 10 p.
2: Timo Scheider, Audi, 8 p.
3: Oliver Jarvis, Audi, 6 p.
4: Markus Winkelhock, Audi, 5 p.
5: Paul di Resta, Mercedes, 4 p.
6: Maro Engel, Mercedes, 3 p.
7: Mattias Ekström, Audi, 2 p.
8: Jamie Green, Mercedes, 1 p.