Tom Kristensen tager i denne weekend hul på sin sidste sæson inden for standardvogne. Han skal atter køre for Audi i DTM-serien, der søndag på Hockenheimbanen kan fejre sit løb nummer 100Når Tom Kristensen i dag på Ho­ckenheim tager hul på det nye DTM-me­ster­skab, bliver det samtidig begyn­delsen til en­den. Den 41-årige dansker har be­slut­tet, at denne sæson bliver hans sid­ste inden for tou­ring cars, til gen­gæld vil den danske racerstjerne fortsætte kar­rie­ren inden for sports­vogne og ikke mindst Le Mans.
  
“Det har ikke været nogen let beslutning. Hele min karriere har jeg side­løbende med først formel-, siden Le Mans-biler kørt standard­vogne, og jeg har altid elsket at veksle mellem de forskellige køre­stile. Efter mit DTM-crash på Hockenheim for to år siden var det vig­tigt for mig at komme tilbage i serien og vise, jeg stadig kunne begå mig i toppen af denne for­mentlig stærkeste touring car-serie i ver­den. Det synes jeg nu at have bevist, så derfor vil jeg i mine sidste år i sporten koncentrere mig om de sportsvogne, der har givet mig karrierens største triumfer,” siger Tom Kristensen.

Endnu ved den 8-dobbelte Le Mans-rekordvinder ikke, hvornår det er tid at lægge styrthjelmen på hylden, men med beslutningen om ude­lukkende at køre sportsvogne ser han ingen problemer i at fortsætte i den hurtige sport.

“Jeg har altid sagt, at jeg vil køre, så længe jeg føler, jeg er i form, sulten efter flere sejre og kan tilføre mit team noget væsentligt. Hen over vinteren har mine fysiske test med Audis lægestab vist, at jeg stadig ligger bedre end mine yngre teamkolleger, jeg er ikke mæt af sejre, og Audis ledelse har heldigvis ikke givet udtryk for, at jeg har givet det, jeg kunne. Fra 2010 kører jeg udelukkende sportsvogne, men endnu ved ingen, om Audi atter vil tilmelde sig Le Mans-serierne i USA og Europa eller blot koncentrere sig om langdistanceløbene på Sebring og Le Mans. Derfor har jeg heller ikke noget udgangspunkt for at sige, om jeg forlænger karrieren med ét, to eller ti år.”

Fair og venlig sportsmand
Tom Kristensen tager i denne weekend hul på sin sidste sæson inden for standardvogne. Han skal atter køre for Audi i DTM-serien, der søndag på Hockenheimbanen kan fejre sit løb nummer 100For Audis ledelse har Tom Kristensens be­slut­ning om at stoppe i DTM efter denne sæson været kendt et stykke tid:
“Efter Toms store crash i 2007 har vi ofte talt om hans fremtid, og jeg forstår og respekterer fuldt ud hans beslut­ning om at hellige sine sidste år de sports­vogne, der ligger hans hjerte så nært,” siger Au­dis motorsportschef Dr. Wolfgang Ullrich.

“Med ham mister DTM imidlertid ikke kun en hurtig racerkører, der al­tid er i spil om sejrene, vi mister også en stor sportsmand, der med sin fair og venlige fremtoning har et fremragende ry hos konkurren­ter og fans. Heldigvis har vi ti spændende løbsweekender til at give hinanden en god afslutning.”

Tom Kristensen har kørt i internationale standardvogns-mesterska­ber siden 1992, men har trods talrige sejre aldrig vundet en titel. Analytikere peger på, at hvis mængden af en kørers held over kar­rieren er konstant, så har Kristensen fået alt det på Le Mans, han har savnet inden for touring cars.

“Det har været lidt besynderligt,” erkender Tom Kristensen. “I Japan lå jeg i midt-90’erne flere gange til mesterskabet i den internationale JTCC-serie for Toyota, men udgik på de sidste omgange fra sikre føringer på grund af knækkede ophæng og andet djævelskab. I den tyske STW-serie var min Honda i 1999 den hurtigste, men i fem af de seks første løb udgik jeg efter tilfældige påkørsler. I DTM lå jeg for tre år siden til at udvide min føring i mesterskabet med en livsvigtig sejr på Brands Hatch, da et ophæng kort før mål pludselig kollapsede. Jeg går derfor ind til denne min sidste sæson i standardvogne med det håb endelig at vinde, men jeg må også være realistisk og konsta­tere, at syv kørere har potentialet til at tage mesterskabet.”

Danskeren har kørt i DTM siden 2004, og i sine fem sæsoner har han set sine kolleger Mattias Ekström og Timo Scheider vinde titlen i alt tre gange. Alligevel kan ingen af disse to matche Kristensens stati­stik for pole position. I sine fem sæsoner er det i 50 løb blevet til syv poles, tre sejre og 16 podiumplaceringer.

Lidt mere statistik: Søndagens løb på Hockenheim er nummer 100, siden DTM genopstod i 2000. For Kristensen kan det være et godt tegn, han vandt nemlig i marts i den nye Audi R15 det klassiske 12-timers-løb på Sebring, der var løb nummer 100 i den amerikanske Le Mans-serie. Til overflod kan Audi i juli fejre sin 100-års fødselsdag!