En ny stor svensk undersøgelse dokumenterer, at Renault Megane er mere end almindeligt godt beskyttet mod den røde fare.
Danmark er det land i verden, hvor rusten har de bedste vilkår for at brede sig i bilparken. Høj luftfugtighed kombineret med saltning af vejene, gør rust til et af de største problemer for de danske bilejere.
Men Renault-ejerne kan sove mere trygt end flertallet. I en ny svensk undersøgelse foretaget af den mest anerkendte rustundersøgelses-virksomhed Swerea–KimAB, ligger Renault helt i toppen. Undersøgelsen dækker biler, der har været på landevejene fra 2002 og frem til 2005, og det er dele fra skrottede biler, der har været genstand for undersøgelsen.
Og der er stor forskel på bilernes evne til at modstå rusten. Blandt årgang 2004/2005 modeller er Renault Megane, BMW 3-serie, Nissan Micra og Volvo S40/V50 de bedste til at holde rusten fra dørrammen, mens biler som Ford Focus, Hyundai Santa Fe og Kia Picanto er sendt i skammekrogen, som de mest angrebne af rust..
Også når det drejer sig om Renault Megane fra 2002/03 er der grund til at fryde sig over særdeles god beskyttelse. Her er man også i toppen, foran blandt andet VW Passat, Volvo S40/V50 og Skoda Octavia, mens der er mange røde pletter på biler som Chevrolet Trans Sport, Mazda 6 og Ford Focus.
Det er dele fra 1000 biler, heriblandt døre, bagskærme, motorhjelme mm er blevet undersøgt og selv om rustbeskyttelsen generelt er blevet bedre end biler modelår 2000-2001, så understreger forfatterne bag undersøgelsen, at rust stadig er et meget alvorligt problem for bilejerne.
Hos Renault Danmark er man naturligvis glad for undersøgelsen, der kommer i kølvandet på den store tyske ADAC vejhjælpsundersøgelse. Også her var Renault blandt de mindst fejlramte. Direktør Henrik Bang siger om den nye svenske undersøgelse.
“Undersøgelsen underbygger vores egne erfaringer der viser, at Renaults fokus på kvalitet nu for alvor begynder at kunne ses. Og her er evnen til at konstruerer og beskytte biler mod rust en vigtig del – måske især set med danske øjne”, siger Henrik Bang.
I undersøgelsen er det udelukkende Renault Megane, der er fokuseret på, men som blandt andet det svenske bilmagasin ”Vi Bilägere’s” tilbagevendende store rustbeskyttelsestests viser, er Renaults nyere modeller blandt de bedst konstruerede og bedst rustbeskyttede fra fabrikken.
Fakta om undersøgelsen
- Swerea–KimAB er det ledende svenske korresions og metalforskningsinstitut
- Virksomheden gennemførte en undersøgelse vedrørende evnen til at modstå rust og udbredelsen af rust på på forskellige bildele efter fem år på landevejen.
- Bilerne i undersøgelsen er samlet i alle fire nordiske lande, men biler fra regioner i Finland og Sverige hvor man ikke anvender salt på vejene er undgået for at få så lige sammenligningsmuligheder som muligt.
- Det er dele fra omkring 1000 biler, der indgår i undersøgelsen.
For mere information se undersøgelsen her: http://www.swereakimab.se/web/page.aspx?pageid=8592&newsid=30271&page=1
annonce - klik på logo
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.