Danske taxaer ind­re­gi­streret efter 1. ja­nuar 2010 skal sand­synligvis leve op til højere miljø­krav, og en hel stribe mo­del­ler fra Mercedes-Benz lever op til krave­ne om bl.a. lavt brænd­stof­for­brug.

1 % af alle nyindre­gistrerede personbiler på det danske marked (under 3.000 kg) forla­der forhandlerne som taxa.

Den danske regering har i sin trafikinvesteringsplan ’En grøn trans­port­politik’ valgt bl.a. at fokusere på denne lille procentdel af mar­kedet – en ændring af taxaloven vil gøre, at de danske taxavogn­mænd fra 1. januar 2010 skal købe hyrevogne, som går længere på en liter brændstof og udleder mindre CO2. Den nye lov, som forven­tes at blive godkendt i den foreslåede form, foreskriver, at en taxa med dieselmotor som minimum skal kunne køre 16,1 km/l, altså følge normen for energimærkningens energiklasse C.

Mercedes-Benz leverer biler til en meget stor del af de danske taxa­vognmænd, og denne årtier lange tradition har resulteret i, at 59,1 % af danske taxaer i dag er af mærket Mercedes-Benz. Det stiller naturligvis krav at være førende i branchen.


annonce - klik på logo
Alm. Brand Bilkredit

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


Mercedes-Benz er meget optaget af at udvikle modeller, som lever op til strenge krav for forbrug og udledning af miljø- og sundheds­skadelige stoffer, og det er en udvikling, som ikke blot kommer ta­xavognmænd til gode.
Mercedes-Benz har været i stand til at reducere forbrug og CO2-ud­ledning for de nyeste modeller på op til 23 % i forhold til tidligere modeller, hvor­for der allerede i dag findes en lang række Mercedes-Benz-modeller, som lever op til de nye krav til hyrevogne.

Fa­ktisk findes en række modeller, som ikke blot lever op til energi­mærk­ningens klasse C, men den strengere klasse B, hvor en bil med diesel­motor skal kunne køre minimum 17,3 km/l. Og der er tale om modeller, som i kraft af både størrelse, sikkerhedudstyr og komfort i høj grad lever op til de krav, der generelt stilles til en hyrevogn, som er daglig arbejds­plads for chaufføren.

Et godt eksempel er den nye E-Klasse, der repræsenterer noget af det ypperligste inden for netop miljøbevidsthed, forbrug og komfort for både taxachaufføren og kunderne. Ny teknologi gør, at fx model­len E 250 CDI BlueEfficiency kan køre 18,9 km/l og udleder langt min­dre CO2 end andre biler i sin klasse – 139 g/km.

Den konstante udvikling gør, at der hele tiden kommer nye modeller fra Mercedes-Benz, som lever op til de nye krav for hyrevogne. I dag findes tolv varianter godkendt til taxakørsel, som alle minimum følger normen for energiklasse C.