Porsche-clanens nye plan om en fusion med Volkswagen - i stedet for en reel overtagelse, som foreslået af Porsche CEO Wendelin Wiedeking, har ført til spekulationer om hvorvidt den karismatiske CEO kan overleve denne ændring.
Først og fremmest har han taget fejl med hensyn til overtagelsen - den blev ganske enkelt en for stor mundfuld for Porsche, som pt. er ved at blive kvalt i en alt for stor gæld opstået på grund af de store lån til køb af Volkswagen-aktier. Lidt i stil med myten om David og Goliath - dog har David indtil videre ramt ved siden af.
Dernæst er det nu mere sandsynligt, at det bliver Piëchs protege Martin Winternkorn, der pt. er øverste chef for Volkswagen, som fortsætter i spidsen for det nye selskab. Ikke mindst fordi Wiedeking i de seneste to år, hvor aktieopkøbene har fundet sted, har trådt op til flere personer hos VW over tæerne med udtalelser, som Wiedeking sikkert fortryder i dag.
Han har således udfordret fagforeningerne med kommentarer om at den tyske VW-arbejder ligger lønmæssigt over gennemsnittet for den tyske industri og på et tidspunkt kaldte han fagforeningsledelsen for skrækslagne køer, der bare skal slagtes.
Piëch har også fået lært lektien af Wiedeking: Her kritiserede han de to modeller Bugatti Veyron og Volkswagen Phaeton, som Piëchs begge har stået fadder til - en kritik, man ikke skal bevæge sig ud i som ansat - uanset om den kan være nok så rigtig. Og Piëch har da allerede kvitteret med en klar holdning, at han foretrækker Wiedeking fyret i forbindelse med fusionen. Tidligere har Piëch offentligt sagt, at han synes Wiedeking fik for meget i løn - sidste år fik Wiedeking 80 millioner euro, og han kunne smykke sig med tiltlen som Tysklands højest betalte boss.
Wiedeking har gennem adskillige år nydt godt af en stor popularitet og stået som den, der reddede Porsche fra en konkurs tilbage i tiden. Han kan samtidig tage æren for, at Porsche i dag er verdens mest succesfulde automobilfabrikant - lige med undtagelse en den nuværende store gæld - selv om man ikke skal glemme, at der er Volkswagen.aktier i for mange af pengene.
Flere af Wiedekings støtter har nu vendt ham ryggen og selv hans nok så stolte Porsche-arbejdere har i dag følelsen, at inden længe arbejder de for Volkswagen.
Og i kulissen står både delstaten Niedersachen og de tyske fagforeninger, der øjner en chance for at få endnu bedre konditioner, samtidigt med at arbejderne hos Porsche behandles på samme måde som arbejderne hos Volkswagen. Her sidder man med to medarbejdere i bestyrelsen og har vetoret hvad angår fabrikslukninger. Mod dette vil Porsche forsøge at få sat deres fingeraftryk, men det er efterhånden et spørgsmål, om de har magt som agt, for lige nu sidder VW og Niedersachen bag rattet.
annonce - klik på logoGlæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.