VW PhaetonMens FIAT render rundt i Eu­ropa på frierfødder, hvor den store kær­lig­hed er Opel og må­ske endog SAAB, så har fa­mi­lierne Piëch og Por­sche - direk­te efter­kom­mere af folke­vog­nens fader Ferdi­nand Por­sche i gang med at smede et helt nyt kon­cept for over­tagelse af Volks­wagen, for efter et møde i dag onsdag har familierne bag Por­sche Holding foretaget en hånd­bremse­vending af de helt store - med rødglødende bremse­skiver, for nu er det måske Volkswagen, der overtager Porsche.

Alt sammen fordi Porsche løb ind i store vanskeligheder med at skaf­fe de mange penge, der skulle til for at købe Volkswagen. Mødet foregik i Salz­burg, hvor Porsche Holding har til huse og bag lukkede døre, for der skal trædes varsomt - både over for medarbejder­repræ­sentanter og over for delstaten Niedersachen, der kontrollerer 20 % af aktier­ne i Volks­wa­gen. Rygtet går på, at man enten fusionerer med Volkswagen eller også sæl­ges Porsche AG (Stuttgart) til Volks­wagen.

Porsche 911 GT3 I øjeblikket kæmper Porsche med en gæld på 9 mia. euro efter at have anskaffet sig 51 % af aktierne i Volks­wagen. Og man har tilsy­neladende helt og hol­dent måttet opgive den tidligere plan om at nå op på et ejerskab af 75 % af aktierne - ikke mindst på grund af de svære vilkår der her­sker på finansmar­ke­derne i forbindelse med fi­nans- og bankkrisen - ikke mindst i Tyskland, som kæmper med me­get dårlige tider. Og kor­tene som sidder i hænderne på både fag­for­enin­ger og delstaten Nie­der­sachen handler først og fremmest om, at Volkswa­gen som ar­bejds­­plads, de mange beskæftigede (360.000) og en fortsat posi­tiv drift­søkonomisk udvikling ligger begge parter meget på sinde - en udfor­dring det nu er op til familierne om at sikre og overbevise mod­par­ten om - og så lige naturligvis at finde den rig­tige pris på Porsche AG. En pris som begge parter kan acceptere.

Golf PlusOg samtidig skal alle mærker inden for koncernen sikres en fornuftig frem­tid - ikke mindst som selvstæn­dige mærker uden at konkurrere indbyrdes til skade for koncernen. Det drejer sig som bekendt Audi, Bentley, Bu­gatti, Lamborghini, Seat, Skoda, Volkswa­gen, Volks­wa­gen Commercial Vehicles og Scania samt na­turligvis det nye "barn" - Porsche.