Marts blev en ny stærk måned for Ford i Europa. For første gang siden 2001 havde Ford en to-cifret markedsandel.
Marts måned resulterede i en markedsandel på 10,0% for Ford. Det er en vækst på 0,2% sammenlignet med marts 2008. Samtidig havde Ford en markedsandel på 9,4% i første kvartal, og det er den højeste kvartalsandel i Europa siden 1. kvartal 1998. Det gør nu Ford til kontinentets næststørste personbilsmærke.
Specielt iøjenfaldende er salgstallet for den nye Fiesta. Indtil nu er der solgt 108.000 stk. Ford Fiesta i år, men i marts alene udgjorde salget af Fiesta næsten 53.000 biler.
- Det er et meget glædeligt vækstresultatet, siger Ingvar Sviggum, vicepresident med ansvar for salg, service og markedsføring i Ford Europa. Især det faktum at 56% af salget gik til privatkunder mod 43% i marts 2008. Det er en klar tillidserklæring til vores produkter, siger Ingvar Sviggum.
Når man sammenholder det med diskussioner, som foregår i mange lande om tiltag som skrotpræmier for at igangsætte bilsaget, er salgstallene for Tyskland specielt interessante. Her er der indført en gedigen skrotpræmie, og Tyskland kunne i marts registrere det højeste personbilsalg siden marts 1999.
I marts alene solgte Ford 28.300 biler i Tyskland – det er en vækst på næsten 40% sammenlignet med samme måned i 2008. Samtidig steg Fords markedsandel med 0,7%, til 7,2%.
Ford i Danmark
Ford er et af de mærker, der trods finanskrise oplever succes. Hos Ford i Danmark glæder man sig yderligere over stigningen i de danske salgtal, der for første kvartal af 2009 viser, at Ford Fiesta er Danmark mest solgte bil.
"Det er en god fornemmelse at Ford Danmark igen er med til, at bidrage til væksten i Europa. Samtidig er vi stolte af, at vores nye Ford Fiesta lige nu er Danmarks bedst sælgende personbil, og at Ford Transit samtidig er den bedst sælgende varevogn, så Ford samlet set er det største mærke i Danmark i dag," udtaler Lene Dahlquist fra Ford Motor Company.
annonce - klik på logoGlæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.