Bilen som skabte en ny klasse præsenteres i fjerde generation.
Da Subaru Outback blev lanceret 1994 stod den for noget helt nyt. Bilen var en 4-hjulstrukket stationcar med forhøjet frihøjde, bedre fremkommelighed og en lidt barskere fremtoning. Lidt familiebil og lidt SUV. Outback var en ægte cross-over – langt inden begrebet havde fået sit navn.
I påskeweekenden havde Outback verdenspremiere i sin fjerde generation. Modellen satte nye standarder da den blev introduceret for 15 år siden. Nutildags kaldes biltypen for en cross-over og originalen er siden lanceringen blevet kopieret af stort set alle bilproducenter i Premium segmentet. Premieren foregik på New York Auto Show og udstillingsbilen var specificeret til det Nordamerikanske marked.
Den nye Outback er vokset en hel del. Karosseriet måler 4.780 mm (+50) i længden, 1.820 mm (+50) i bredden og er 1.670 mm (+125) høj. Akselafstanden er hele 2.750 mm (+80), men udhænget 90 mm kortere og sporvidden 1.550 mm. Bagagerummet er øget til 520 liter VDA. Åbningen er 70 mm bredere og 23 mm højere. Den nye Outback kan nu f. eks rumme 4 store kufferter. Med en frihøjde på hele 22 centimeter er den nye Outback ledende i klassen.
Generøse pladsforhold
Det større karosseri giver naturligvis en større kabine, og et mere generøst bagsæde. Benpladsen bag er øget med næsten 10 centimeter og taghøjden med en såvel for og bag.
Naturligvis er Outback 4-hjulstrukket og har Subarus symmetriske drivline. Forvognen og motoren er nu ophængt i en vugge, i stedet for som tidligere i selve chassiset. Dette medfører en mere præcis centrering af motoren og dermed færre vibrationer. Også bagvognen er nykonstrueret og ophængt i en såkaldt sub-frame.
Højeste sikkerhed
Udover de rent tekniske fordele byder den nye konstruktion af forvognen på en højere sikkerhed. Ved en eventuel kollision vil vuggen skubbes indad/nedad. Dette giver en større deformationszone og forhindrer motor og gearkasse fra at trænge ind i kabinen. Den nye Outback har naturligvis også et højt niveau af øvrigt sikkerhedsudstyr, og er bygget til at klare alle crashtests med de højeste karakterer.
Forstolene er nykonstruerede med høj sikkerhed i fokus og har ikke kun whiplashsbeskyttelse i nakkestøtterne. Hele sæderyggen er bygget for at minimere skader ved påkørsel bagfra.
Kraftfulde og økonomiske motorer
Tre motorer er aktuelle for det amerikanske marked. 2,5-liters, firecylindret benzinmotor på 170 hk, 2,5-liters, firecylindret benzinturbomotor på 265 hk samt en 3,6-liters, sekscylindret benzinmotor på 256 hk. Alle varianterne er naturligvis Boxermotorer, som er udviklet for maksimal udnyttelse af brændstoffet og lave emissioner. Subarus roste Boxerdiesel bliver selvfølgelig et alternativ for de europæiske bilkøbere.
De firecylindrede motorer er udstyret med en 6 trins manuel gearkasse, mens den sekscylindrede 3,6 liters får en 5-trins automatgearkasse. Som alternativ tilbydes nu en helt nyudviklet, trinløs Lineartronic CVT-gearkasse til 170-hestes motoren. Den drives af en vedligeholdelsesfri kæde og kan også styres manuelt med 6 forprogrammerede trin via skiftegafler bag det nye tre-egrede rat.
Til slut har den er den nye Outback også blevet udstyret med en elektronisk parkeringsbremse. Dette giver, udover mere plads i midterkonsollet, også en såkaldt hill-holder på samtlige modeller.
annonce - klik på logo
ÅRETS GAVEIDÉ:
En ægte håndfremstillet Oldtimer fra arcurio - helt i særklasse - fremstillet af 3-4 forskellige træsorter i størrelsesforholdet 1:12.
Meget anvendelig til runde fødselsdage, svendegave, jubilæer, julegave, vandrepokal, præmie til åbent hus og mange andre begivenheder, der skal fejres på en særlig og meget personlig måde.
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante emailadresse og send samtidig en lille hilsen.