Bilen som skabte en ny klasse præsen­te­res i fjer­de ge­neration.

Da Subaru Outback blev lan­ce­ret 1994 stod den for noget helt nyt. Bilen var en 4-hjulstrukket stationcar med forhøjet frihøjde, bedre frem­kom­­me­lighed og en lidt bar­skere frem­toning. Lidt fa­mi­liebil og lidt SUV. Outback var en ægte cross-over – langt inden begrebet havde fået sit navn.

I påskeweekenden havde Outback verdenspremiere i sin fjerde ge­nera­tion. Modellen satte nye standarder da den blev introduceret for 15 år siden. Nutildags kaldes biltypen for en cross-over og originalen er siden lanceringen blevet kopieret af stort set alle bilproducenter i Premi­um seg­mentet. Premieren foregik på New York Auto Show og udstillingsbilen var specificeret til det Nordamerikanske marked.

Den nye Outback er vokset en hel del. Karosseriet måler 4.780 mm (+50) i længden, 1.820 mm (+50) i bredden og er 1.670 mm (+125) høj. Aksel­af­standen er hele 2.750 mm (+80), men udhænget 90 mm kortere og spor­vidden 1.550 mm. Bagagerummet er øget til 520 liter VDA. Åbningen er 70 mm bredere og 23 mm højere. Den nye Outback kan nu f. eks rum­me 4 sto­re kufferter. Med en frihøjde på hele 22 cen­timeter er den nye Outback ledende i klassen.

Generøse pladsforhold
Det større karosseri giver naturligvis en større kabine, og et mere ge­ne­røst bagsæde. Benpladsen bag er øget med næsten 10 centi­me­ter og tag­højden med en såvel for og bag.

Naturligvis er Outback 4-hjulstrukket og har Subarus symmetriske drivline. Forvognen og motoren er nu ophængt i en vugge, i stedet for som tidli­gere i selve chassiset. Dette medfører en mere præcis centrering af moto­ren og dermed færre vibrationer. Også bagvognen er nykonstrueret og ophængt i en såkaldt sub-frame.

Højeste sikkerhed
Udover de rent tekniske fordele byder den nye konstruktion af for­vog­nen på en højere sikkerhed. Ved en eventuel kollision vil  vuggen skubbes indad/nedad. Dette giver en større deformationszone og for­hindrer motor og gearkasse fra at trænge ind i kabinen. Den nye Outback har naturligvis også et højt niveau af øvrigt sikkerhedsud­styr, og er bygget til at klare alle crashtests med de højeste karakte­rer.

Forstolene er ny­kon­­struerede med høj sik­kerhed i fokus og har ikke kun whiplashs­be­­skyt­telse i nakke­støt­terne. Hele sæde­ryg­gen er byg­get for at mini­mere skader ved påkørsel bagfra.

Kraftfulde og øko­no­miske motorer
Tre motorer er aktuelle for det amerikanske marked. 2,5-liters, fire­cylin­dret benzinmotor på 170 hk, 2,5-liters, firecylindret benzin­turbo­motor på 265 hk samt en 3,6-liters, sekscylindret benzinmotor på 256 hk. Alle vari­an­terne er naturligvis Boxermotorer, som er udviklet for maksimal udnyt­telse af brændstoffet og lave emissioner. Subarus roste Boxerdiesel bliver selvfølgelig et alternativ for de europæiske bilkøbere.

De firecylindrede motorer er udstyret med en 6 trins manuel gear­kas­se, mens den sekscylindrede 3,6 liters får en 5-trins automat­gearkasse. Som alternativ tilbydes nu en helt nyudviklet, trinløs Li­neartronic CVT-gear­kasse til 170-hestes motoren. Den drives af en vedligeholdelsesfri kæde og kan også styres manuelt med 6 forpro­grammerede trin via skiftegafler bag det nye tre-egrede rat.

Til slut har den er den nye Outback også blevet udstyret med en elek­tronisk parkeringsbremse. Dette giver, udover mere plads i mid­terkon­sollet, også en såkaldt hill-holder på samtlige modeller.


annonce - klik på logo
Arcurio - Oldtimere i særklasse

ÅRETS GAVEIDÉ:

En ægte håndfremstillet Oldtimer fra arcurio - helt i særklasse - fremstillet af 3-4 forskellige træsorter i størrel­sesforholdet 1:12.

Meget anvendelig til runde fødselsdage, svendegave, jubilæer, julegave, vandrepokal, præ­mie til åbent hus og mange andre begivenheder, der skal fejres på en særlig og meget personlig måde.

www.arcurio.dk

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du me­ner, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante emailadresse og send samtidig en lille hilsen.