Renault Danmark har siden starten i januar 2008 øget sin markedsandel markant, og direktør Henrik Bang mener ikke det er urealistisk, at Renault om få år har en markedsandel på fem procent i Danmark.Renault Danmark har siden opstar­ten i januar 2008 øget sin mar­keds­andel på både person- og vare­vogne mar­kant. Og markeds­an­delen stiger må­ned for måned.

Efter et første år med hårdt arbejde og mange udfor­dringer som ny impor­tør, synes an­strengelserne nu at bære frugt for Renault Dan­mark. Mens mar­keds­andelen i de første tre måne­der af 2008 var på sølle 1,4 % for per­sonbiler, nåede markeds­andelen i marts 2009 op på 2,4 % og stigningen fortsætter.

Trods et fald i personvognssalget på 41 procent i årets første tre må­neder, oplevede Renault kun et fald på seks procent, hvilket gør Renault til det mærke, der har tabt mindst efter fi­nanskrisens indtog.

På varevognsmarkedet ser det endnu bedre ud. De første tre måne­der af 2008 var markedsandelen 3,3 procent, mens det i det første tre måneder af 2009 næsten er fordoblet til 5,7 procent. Igen her sti­ger markeds­an­delen måned for måned, og alene marts måned var markeds­andelen otte procent, hvilket bringer Renault op som den 4. bedst sælgende på vare­vognsmarkedet i marts.

Kigger man på det samlede salg, af både person– og varevogne er mar­keds­andelen således steget fra 1,8 procent i første kvartal 2008 til 2,7  procent i første kvartal 2009 – igen med en stigning i marts måned til hele 3,3 procent.

Årsagen til stigningen, som Renault forventer vil fortsætte, er en kom­bi­nation af mange faktorer.

Direktør Henrik Bang siger:
”Der er primært tre grunde til, at vi nu er på vej op i salgsstatistik­kerne. For det første har vi de produkter som kunderne efterspørger - små, sikre og økonomiske biler. For det andet er det i et ekstremt prisfølsomt dansk marked lykkedes os at forhandle de helt rigtige priser hjem på vores biler.

For eksempel har vi lige nu danmarks billigste stationcar til blot 135.900 kroner. For det tredie har vi på blot et år, og trods en heftig igangvæ­rende økonomisk krise, fået tilgang af nye Renault-forhand­lere, som klarer sig rigtig flot. Den første var Bilhuset Klaus Lützhøft i Grind­sted, siden kom Autohuset Glostrup og Kronborg Auto i Helsin­gør. Og senest har vi netop fejret, at Danmarks største bilforhandler - Ejner Hessel - nu også er Renault-forhandler. Tilsammen faktorer der gør, at jeg mener det er realistisk, at Renault i Danmark når en markedsandel på omkring fem procent indenfor en kort årrække, si­ger Henrik Bang.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Nordic AutoParts hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.