I Marokko sætter alliancen sine tydelige spor. Her sælger forhandleren både Renault, Nissan og sågar også meget populære Dacia, der siden 1999 også har været en del af Renault-koncernen.Den 27. marts 1999 blev der i Tokyo under­skre­vet en aftale om en al­liance mellem Re­nault og Nissan. Her 10 år senere kan begge virk­som­heder se til­bage på projektet som en stor succes.

Det intense sam­ar­bejde, der star­tede med en kapitalind­sprøjtning på 6,4 mia euro fra Renault til Nissan, har på alle må­der vist sig at være en klog disposition for begge virksomheder. Siden 1999 er begge selskaber gået markant frem som følge af alliancen. Således er overskuddet hos Renault femdob­let, mens Nissans overskud faktisk er otte gange større i forhold til perioden fra 1990-1999. Det samlede Renault-Nissan salg er også steget markant. Fra 4.989.709 enheder i 1999 til 6.090.304 i 2008.

Samarbejdet gælder på en lang række området. Generelt bliver der i stor grad samarbejdet om udvikling af motorer og gearkasser. Renault er eksperter, når det gælder dieselmotorer, mens Nissan tager sig af benzinmotorerne. Det betyder blandt, andet at det er Renaults kendte 1,5 dCi motorer, der genfindes i blandt andet Nissan Qashqai, mens Renault Laguna V6 motor er produceret af Nissan. 

Tilbage i 1999 var det Yoshikazu Hanawa fra Nissan og Louis Schweizer, der underskrev aftalen. Siden er der kommet nye topchefer. Mens der er meget stor forskel på udseendet af en Renault og en Nissan kan den plat­form bilen er bygget på godt være fælles gods. Således er Nissan Qashqai bygget på samme platform som Renault Megane og Renault Scenic , mens det er platformen fra Renault Clio, der bruges til Nissan Tiida. Netop de to størrelser platforme udgør mere end 50 procent af alle biler solgt hos Renault-Nissan i 2008.

Der foregår også fælles produktion af biler. Således producerer Re­naults fabrikker i Korea Nissan Almera og Livina, mens Nissans fa­brikker i blandt andet Mexico og Spanien producerer Renault Clio og Renault Trafic. Og mange teknisk og designmæssigt ens biler bæ­rer to forskellige navne. Nissan har på denne måde øget sin andel af LCV markedet i Europa ved at markedsføre traditionelle Renault-produkter med Nissan logoer. ( Renault Kangoo/ Nissan Kubistar, Renault Master/Nissan Interstar, Renault Trafic/Nissan Primastar)

På samme måde som Renault-Nissan deler platforme, gearkasser og motorer, deler de også markederne i verden. Renault er historisk stærke i Europa, Nordafrika og Sydamerika, mens Nissan traditionelt er stærke i Japan, Nordamerika, Kina og Mellemøsten.  Siden 2005 er Renault-Nissan sammen gået ind på nye markeder, så som Indien, for at sikre endnu bedre udbredelse.

Samarbejdet mellem Renault og Nissan fortsætter med forøget styr­ke i fremtiden. De kommende elbiler er et godt eksempel. Her arbej­der Renault og Nissan tæt sammen og introducerer i de kommende år elbiler i Europa, Mellemøsten og Japan.


annonce - klik på logo
Arcurio - Oldtimere i særklasse

ÅRETS GAVEIDÉ:

En ægte håndfremstillet Oldtimer fra arcurio - helt i særklasse - fremstillet af 3-4 forskellige træsorter i størrel­sesforholdet 1:12.

Meget anvendelig til runde fødselsdage, svendegave, jubilæer, julegave, vandrepokal, præ­mie til åbent hus og mange andre begivenheder, der skal fejres på en særlig og meget personlig måde.

www.arcurio.dk

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du me­ner, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante emailadresse og send samtidig en lille hilsen.