Den 27. marts 1999 blev der i Tokyo underskrevet en aftale om en alliance mellem Renault og Nissan. Her 10 år senere kan begge virksomheder se tilbage på projektet som en stor succes.
Det intense samarbejde, der startede med en kapitalindsprøjtning på 6,4 mia euro fra Renault til Nissan, har på alle måder vist sig at være en klog disposition for begge virksomheder. Siden 1999 er begge selskaber gået markant frem som følge af alliancen. Således er overskuddet hos Renault femdoblet, mens Nissans overskud faktisk er otte gange større i forhold til perioden fra 1990-1999. Det samlede Renault-Nissan salg er også steget markant. Fra 4.989.709 enheder i 1999 til 6.090.304 i 2008.
Samarbejdet gælder på en lang række området. Generelt bliver der i stor grad samarbejdet om udvikling af motorer og gearkasser. Renault er eksperter, når det gælder dieselmotorer, mens Nissan tager sig af benzinmotorerne. Det betyder blandt, andet at det er Renaults kendte 1,5 dCi motorer, der genfindes i blandt andet Nissan Qashqai, mens Renault Laguna V6 motor er produceret af Nissan.
Mens der er meget stor forskel på udseendet af en Renault og en Nissan kan den platform bilen er bygget på godt være fælles gods. Således er Nissan Qashqai bygget på samme platform som Renault Megane og Renault Scenic , mens det er platformen fra Renault Clio, der bruges til Nissan Tiida. Netop de to størrelser platforme udgør mere end 50 procent af alle biler solgt hos Renault-Nissan i 2008.
Der foregår også fælles produktion af biler. Således producerer Renaults fabrikker i Korea Nissan Almera og Livina, mens Nissans fabrikker i blandt andet Mexico og Spanien producerer Renault Clio og Renault Trafic. Og mange teknisk og designmæssigt ens biler bærer to forskellige navne. Nissan har på denne måde øget sin andel af LCV markedet i Europa ved at markedsføre traditionelle Renault-produkter med Nissan logoer. ( Renault Kangoo/ Nissan Kubistar, Renault Master/Nissan Interstar, Renault Trafic/Nissan Primastar)
På samme måde som Renault-Nissan deler platforme, gearkasser og motorer, deler de også markederne i verden. Renault er historisk stærke i Europa, Nordafrika og Sydamerika, mens Nissan traditionelt er stærke i Japan, Nordamerika, Kina og Mellemøsten. Siden 2005 er Renault-Nissan sammen gået ind på nye markeder, så som Indien, for at sikre endnu bedre udbredelse.
Samarbejdet mellem Renault og Nissan fortsætter med forøget styrke i fremtiden. De kommende elbiler er et godt eksempel. Her arbejder Renault og Nissan tæt sammen og introducerer i de kommende år elbiler i Europa, Mellemøsten og Japan.
annonce - klik på logo
ÅRETS GAVEIDÉ:
En ægte håndfremstillet Oldtimer fra arcurio - helt i særklasse - fremstillet af 3-4 forskellige træsorter i størrelsesforholdet 1:12.
Meget anvendelig til runde fødselsdage, svendegave, jubilæer, julegave, vandrepokal, præmie til åbent hus og mange andre begivenheder, der skal fejres på en særlig og meget personlig måde.
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante emailadresse og send samtidig en lille hilsen.