Euroda, sammen­slut­ningen af europæ­iske Opel/­Vauxhall for­hand­lere repræsen­te­rende 25 lande og 4.000 for­hand­lere med 120.000 med­arbej­dere havde arrangeret et møde i Berlin i tirsdags for dens medlem­mer omkring fremtiden for et nyt Opel/­Vauxhall og en mulig deltagelse som aktio­nærer. Opels vice­præsident Alain Visser og GM Europas chef for for­handlerstrategier Jona­than Rees deltog også i største­delen af mø­det.

Efter igen at have udtrykt deres fulde tillid til Opel/Vauxhalls pro­duk­ter og fremtid var der en diskussion om økonomisk tilskud fra for­handlerne mod at få aktier i et nyt europæisk Opel/Vauxhall sel­skab. Det stod forhandler­repræsentanterne klart, at et sådant fore­ta­gen­de skulle være adskilt fra General Motors, men at der skulle opret­holdes en vis (minoritet) delta­gelse af GM af praktiske årsager, f.eks. med hensyn til økonomiske for­dele ved storindkøb og pro­duktud­vik­ling, da GM har enorm erfaring og ressourcer inden for udvikling af nye teknikker etc.

Medlemmerne blev enige om det princip at yde et bidrag fra deres avance per bil til et fond. Naturligvis vil dette Euroda fond kun kunne få en minoritets­an­del i det nye selskab, men det vil samtidig give et tydeligt signal til alle involverede parter: ledelsen, Opels ar­bejds­styr­ke, for­skellige regeringer og ikke mindst alle kunderne.

Forslaget vil blive fremlagt af de nationale Opel/Vauxhall forhandler­foreninger for deres medlemmer i den nærmeste fremtid, og den før­ste indikation vil komme fra den tyske Opel forhandlerforening på deres generalforsamling den 19. marts i Darmstadt.

Deltagerne på Euroda mødet accepterede – som princip og i hen­hold til et forslag fra de tyske for­­handlere – et bidrag på 150,- Euro pr. bil i en periode på 3 år. Hvis alle lande og for­handlere ville del­tage i det­te Euroda Fond, ville det kunne generere et beløb i størrelses­orde­nen 400 mil­lio­ner Euro eller mere. En diskussion angående et udbyt­te af denne investering ville kunne foregå samtidig.

Euroda håber, at de nationale drøftelser kan blive afsluttet i løbet af april måned, således at der kan stemmes endeligt om det på næste Euroda generalforsamling, der vil blive afholdt den 15. maj i Wien.

Eurodas bestyrelsesformand Jaap Timmer: ”Vi har fuld tillid til vores europæiske kolleger og deres evne til at evaluere den aktuelle situ­ation på den bedst mulige måde, også baseret på deres involvering i og loyali­tet over for mærket. På europæisk plan har Opel/Vauxhall for­hand­lerne 125.000 ansatte, og de er ansvarlige ledere, der øn­sker at bevare disse jobs samt sikre deres investeringer! I den hen­seende ønsker vi ligeledes et tæt samarbejde med Klaus Franz, for­mand for Opels bedriftsråd”.
Fra Danmark deltog de to Opel forhandlere Sørensen Biler i Helsinge og Andersen & Martini A/S. Peter Hansen fra Andersen & Martini ud­taler: ”Det var et inspirerende og givtigt møde, og der er ingen tvivl om situationens alvor. Vi har efter mødet været i kontakt med de fleste Opel forhandlere i Danmark, og der synes at være bred enig­hed om at støtte op om planen. Opel laver så fine produkter, senest med Insignia, der netop er blevet kåret som Årets Bil i Europa, og det ønsker vi danske forhandlere at støtte op om på bedst mulig måde”.

Euroda, europæisk Opel/Vauxhall forhandlerforening, repræsenterer ca. 4.000 forhandlere med mere end 120.000 medarbejdere. Euroda blev stiftet i 1990, og siden har nationale Opel/Vauxhall forhandler­for­eninger fra 25 europæiske lande meldt sig ind i Euroda for at ar­bejde for fælles interesser og skabe et stærkt europæisk Opel/Vaux­hall forhandlerorgan.