Toyota har store forhåbninger til Formel 1-sæsonen 2009, der starter med Australiens Grandprix søndag den 29. marts. Det japanske team havde sin hidtil bedste sæson i 2008, og de gode resultater har skruet forhåbningerne til denne sæson i vejret. “Vi tror på en stærk sæson - og selvfølgelig håber vi på at vinde vores første Grandprix,” siger Toyota Motorsports President John Howett ”og det gør ikke noget det bliver i Australien” tilføjer han med et forventningsfuldt smil.
Toyota debuterede i Formel 1 i 2002 og blev sidste år nummer fem i mærke-VM efter Ferrari, McLaren-Mercedes, BMW og Renault. Undervejs til femtepladsen kom begge teamets kørere, Jarno Trulli og Timo Glock, på sejrsskamlen, og Trulli sluttede sæsonen med en startplacering i første række i finalen i Brasilien. Forhåbningerne om at indtage sejrskamlens øverste trin i 2009 er derfor absolut realistiske, og John Howett tror på, at de massive regelændringer, der er gennemført siden 2008, bliver en fordel for Toyota, der stadig er feltets yngste team.
“Det nye reglement betyder, at alle team starter fra samme udgangspunkt - det giver os gode muligheder for at indhente noget af det erfarings-forspring, de andre teams har,” siger Toyota Motorsport-præsidenten.
Det nye reglement betyder blandt andet, at formel 1-bilerne igen skal køre på mønsterløse slicks-dæk, at vinger og andre aerodynamiske hjælpemidler er reduceret markant, og at der er mulighed for at køre med “KERS” (Kinetic Energy Recovery System), der populært sagt genbruger bremse-energien til en kortvarig forøgelse af bilens kræfter. ”KERS” svarer i princippet til den regenerering af energi, som sker i Toyotas miljørigtige hybridbil Prius om end kraftforholdene er af en noget anden størrelse. Toyota forventer dog ikke at gøre brug af ”KERS” før tidligst midt i sæsonen.
Toyota var blandt de første team, der præsenterede deres 2009-model, og i ugerne op til sæsonstarten har Jarno Trulli og Timo Glock testet TF109-modellen flittigt i Spanien, Portugal og Bahrain.
Ved samtlige tests var Toyota-kørerne blandt de hurtigste på banen, og Timo Glock, der toppede tidtagningslisten efter to af de fem dage ved den afsluttende test i Jerez (Spanien), siger: “Den nye TF109 virker absolut lovende, men det er svært at sige præcis, hvor konkurrencedygtige vi er. Ved testene kører vi sjældent under identiske betingelser, så jeg glæder mig til at komme til det første løb i Melbourne. Først dér ved vi præcis, hvor vi står”.
Jarno Trulli, der med foreløbig 199 Grand Prix-løb er en af feltets mest erfarne kørere, tilføjer: “Jeg har bare en god følelse omkring 2009-sæsonen. Jeg tror på, vi kan vinde løb i år!”
Alle årets Formel 1 løb vises i år på en ny Viasat kanal TV3 Puls, der sender direkte fra træningen fredag og lørdag, kvalifikationen lørdag, og selve løbet søndag. Den nye kanal går i luften den 23. marts 2009.
FAKTA:
Formel 1-kalender 2009:
29/03: Australiens Grand Prix, Melbourne
05/04: Malaysias Grand Prix, Kuala Lumpur
19/04: Kinas Grand Prix, Shanghai
26/04: Bahrains Grand Prix, Manama
10/05: Spaniens Grand Prix, Barcelona
24/05: Monacos Grand Prix, Monte Carlo
07/06: Tyrkiets Grand Prix, Istanbul
21/06: Englands Grand Prix, Silverstone
12/07: Tysklands Grand Prix, Nürburg
26/07: Ungarns Grand Prix, Budapest
23/08: Europas Grand Prix, Valencia
30/08: Belgiens Grand Prix, Spa-Francorchamps
13/09: Italiens Grand Prix, Monza
27/09: Singapores Grand Prix, Singapore
04/10: Japans Grand Prix, Suzuka
18/10: Brasiliens Grand Prix, Sao Paulo
01/11: Forenede Emiraters Grand Prix, Abu Dhabi
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.