Volkswagen introdu­cerer femte generation af Polo på biludstil­lin­gen i Genè­ve. Ingen an­den bil i denne klas­se har et tilsva­rende seriøst kva­li­tetsimage som den nye Polo. I et tæt samar­bejd­e mellem desig­nere, ingeniører og pro­­duk­ti­ons­eks­­per­ter var det et fælles mål at fremvise et kvalitets­ni­veau, både teknisk og visuelt, som ellers kun findes i langt dyrere biler.

- Verdenspremiere i Genève
- femte generation sætter standarden for kvalitet i supermini-klassen
- fem nye motorer, TSI og common rail TDI til Polo for første gang
- 26,3 km/l og 96 g CO2/km er nye værdier for fempersoners biler

Takket være det nye design-DNA, som er skabt af Walter de Silva, er det udtryk, som den nye Polo har, hverken kunstigt eller "sødt" som mange andre biler i netop denne klasse, men tværtimod et færdigud­viklet og moderne de­sign. Designet er defineret ved skarpe, præcise linjer uden stilistiske gimmicks, som hurtigt bliver poppede og for­svin­der. I det lange løb gæl­der det, at "less is more", og det fremgår ikke mindst af den rela­tivt høje gensalgsværdi, som Polo holder.

Til trods for mange forbedringer på den nye Polo, er der opnået en vægt­besparelse på 7,5%. Introduktion af nye TSI og TDI motorer, for­uden 7-trins DSG gear har resulteret i betydelig brændstofbe­spa­relse for de fleste motorer. Et eksempel er den nye 1,2 TSI motor.

Denne turbo-ladede fire-cylindrede motor med direkte indsprøjt­ning yder 77 kW/105 HK, men kører ikke desto mindre over 18,1 km/l (129 g/km CO2). Det er en forbedring på 19% i forhold til tilsva­rende ydelse for den foregående model.

I alt kommer der syv forskellige motorer til den nye Polo - fire benzin og tre diesel - og med ydelser fra 60 HK op til 105 HK. Fem af motorer­ne er helt nye i Polo modelprogrammet.

Med de tre moment­stærke TDI motorer indføres common rail ind­sprøjt­ning for første gang i Polo. Disse motorers potentiale kommer især til udtryk i BlueMotion ud­gaven. Her præsterer den nye 1,6 l 66 kW/105 HK TDI motor over 26,3 km/l og blot 96 g CO2 pr. km.

Benzinmotorerne - to tre- og to firecylindrede - spænder fra 44 kW/60 HK til 77 kW/105 HK. Helt nye er 1,4 l med 63 kW/85 HK og 1,2 TSI med 77 kW/105 HK:

Benzinmotorer

Motor kW/HK Km/l g/km CO2 Max. km/t Gearkasse
1,2 44/60 18,2 128 157 5-trins
1,2 51/70 18,2 128 165 5-trins
1,4 63/85 16,9 139 177 5-trins*
1,2 TSI 77/105 18,2 129 190 6-trins*
* syv-trins DSG som ekstraudstyr
 
TDI-motorer
Motor kW/HK Km/l g/km CO2 Max. km/t Gearkasse
1,6 55/75 23,8 109 170 5-trins
1,6 66/90 23,8 109 180 5-trins*
1,6 (BM) 66/90 26,3 96 180 5-trins
1,6 77/105 23,8 109 189 5-trins
* syv-trins DSG som ekstraudstyr

Indvendigt er der lagt vægt på, at betjening sker intuitivt og ergo­no­­misk optimalt for forskel­lige størrelse personer. Instru­men­terne er nye og minder om dem, der findes i den nye Golf. Især lægger man mærke til den nye midterkonsol. Den er drejet imod føreren og betje­nings­grebene er nydesignet.

Der er skaffet mere plads ved alle fem siddepladser. Især er der skabt mere knæ­plads bag forsæ­derne, men også skulder­pladsen er øget igen­nem bedre dimen­sioner. Men det giver også oplevet mere plads i kabinen.

Den nye Polo vil kunne fås i tre udstyrs­ver­sioner: Trendline, Comfort­line og Highline. Den forventes til Danmark til august. 

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Odsherred Motor Co. hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.