Urban mobilitet med et sportsligt touch - Viser KIAs fremtidige design­profil.

I forlængelse af mær­kets seneste de­sign­mæssige tiltag præ­sen­terer KIA en kom­pakt konceptbil ud over det sædvanlige på den 79. udga­ve af Sa­lon Inter­national de l’Auto, som finder sted i Ge­neve i dage­ne 5.-15. marts 2009.

Ved at præsentere en konceptbil af denne kaliber tager KIA endnu et skridt i retning af at blive en globalt orienteret bilproducent med fo­kus på design. KIA No 3 er dog fremstillet med tanke på det euro­pæiske marked, og bag designet står også den europæiske chefde­signer Gregory Guillau­me fra KIA Design Centre Europe i Frankfurt under ledelse af den over­ordnede chefdesigner Peter Schreyer.

KIA No 3 overfører alle features og styrker fra en særdeles alsidig multi-purpose vehicle (MPV) til det kompakte bybilssegment med en kombi­nation af moderne mobilitet og individuel stil. Designet frem­træ­der ung­dommeligt, friskt, innovativt og helt gennemført. De kraft­fulde propor­tioner og dynamiske linjer giver bilen et markant sports­ligt udseende, som gør, at bilen skiller sig ud fra andre kompakte biler. Den lange aksel­afstand, de korte overhæng forrest og bagest samt en stor lofthøjde i kabinen giver alle de features og kvaliteter, som er typiske for en MPV.


annonce - klik på logo
Klik her og gå til Autocoms hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


Det nye designsprog og KIAs nye "ansigt"
KIA No 3 cementerer mærkets image og KIAs nye designfilosofi, som også vil blive implementeret i de øvrige segmenter. Det nye look og mærkets nye "ansigt" er gjort meget karakteristisk ved hjælp af pro­portionerne og placeringen af tre vigtige elementer – kølergrillen, forlygterne og mærke­emblemet.  Konceptet afspejler KIAs nyudvik­lede designsprog, hvad angår overfladebehandling, linjeføringen og frontens design. Kølergrillen er horisontalt orienteret med en dobbelt trapezoideform, som straks kan genkendes, og som bliver indsnæv­ret mod midten af bilen og udvider sig mod siden. Kølergrillens nye design vil blive implementeret på alle frem­tidige KIA modeller. De ek­stra store forlygter går langt ud på siden, mens KIA mærkeem­blemet er placeret nøjagtigt på midten i en prominent posi­tion lige over kø­ler­grillen.

Baglygterne går rundt om hjørnerne, hvor de integreres i sidepane­lerne. 19"-aluminiumsfælge med helårsdæk med højhastighed­segen­skaber sender et klart signal om bilens sportslige præstationer. Fæl­gene er sorte yderst og har en skinnende kromfinish inderst, hvilket giver et stærkt indtryk af kraft og agilitet. Bilens skulderlinje er ty­de­ligt fremhævet hele vejen til bagenden. Et ekstra stort panorama­glastag går hele vejen fra forruden til tagspoileren bagpå. Det giver både et fremragende udsyn hele vejen rundt og en ægte oplevelse af god plads i kabinen. En diago­nalt placeret tagstøtte bryder den elegante og tilsyneladende uendelige tonede glasflade. Ekstra kom­fort og rummelighed plus en ergonomisk indretning sikres ved hjælp af den ergonomisk ideelle, let hævede sidde­position. Splitbagsæ­derne kan indstilles enkeltvis, forskydes og klappes ned.

Højdepunkterne i bilens udvendige design – moderne stil, individuel karakter, sportslige præstationer og enestående alsidighed – finder man også i bilens kabine, hvor kontrastfarven i hvid højglanslakering og sorte overflader går igen. I KIA No 3 ser man tydeligt KIAs fremti­dige interiør­design, hvor der er fokus på avancerede materialer, fi­nish i topkvalitet, flotte features og den mest avancerede it-teknolo­gi – alt sammen kombi­neret med en følelse af tidssvarende livsstil.

KIA præsenterer desuden flere cee’d ISG modeller og en hybridbil
KIA har produceret en prototypeflåde af KIA cee'd hybridbiler spe­cielt med henblik på test og evaluering i Europa. cee'd hybrid­­bilerne har en opgra­deret drivlinje med KIAs Gamma 1,6-liters benzinmotor og en 15 kW synkro­niseret vekselstrømsmotor med 105 Nm. Desuden er de udstyret med CVT-gearkasse og det nye ISG-system (Idle Stop & Go). KIA’s udregninger viser, at cee’d hybrid kan accelerere fra 0-100 km/h på 11,8 sek. og nå en tophastighed på 185 km/h. Prototy­pen opnår et brænd­stofforbrug på 20,8 km/l og en CO2-emission på 109 g/km. Det er en reducering af CO2-emissionerne på 25 % i for­hold til cee’d med den almindelige 1,6-liters benzinmotor.

De nye KIA cee’d ISG (Idle Stop & Go) modeller, der kører op til 15 % længere på literen ved bykørsel og kun udleder 137 g CO2/km, er allerede kommet ud til forhandlerne i Danmark. KIAs innovative ISG-system stand­ser automatisk motoren, når bilen holder stille i trafik­ken, og motoren startes øjeblikkeligt igen, når føreren ønsker at køre videre. Denne inno­vative teknologi fås til enten en 1,4-liters eller en 1,6-liters ben­zin­motor og i alle karrosserivatianter af cee'd familien – 5-dørs hatch­back, 5-dørs Sporty Wagon og 3-dørs pro_cee'd, og tilbydes i Danmark uden merpris for forbrugerne.