11. januar løftede Ge­neral Motors sløret for nye og avancerede mu­lig­heder på elek­tri­ske drivkraftsystemer med udstillingen af koncept bilen Cadillac Con­verj. Cadillac Converj er udviklet som en velind­ret­tet grand tou­ring Coupe med et dristigt design og et væld af interaktiv tek­nologi.

Converj begrebet er udviklet for at vise, hvordan GM's revolutione­rende elektriske drivkraftteknologi - kaldet Voltec – kan håndtere en luksus coupe med det typiske Cadillac "ingen kompromis" design. Teknologien gør det muligt at køre op til 40 miles gas-og emissionsfri elektrisk kørsel med yderligere rækkevidde til hundredvis af miles.

Bob Lutz, GM's vice chairman of Global Product Development, sagde, at Converj begre­bet har gode muligheder for at blive sat i produk­tion. "Det er en lo­gisk forlængelse af vores planer om at genopfinde automo­bilen," sagde han. "Den viser klart, hvordan et elektrisk Ca­dillac køretøj kan se ud og viser tydeligt, at kunder til luk­sus­biler rundt om i verden kan få en bil, der både har en stærk kon­struktion og et elektrisk driv­kraftsystem med hundredvis af problemfrie miles."

Cadillac's ”udvidede rækkevidde” elektriske køretøj (E-REV koncep­tet) består af en ny karrosseriform, der er en videreudvikling af mær­kets traditionelle ”Art and Science” design tema. En aggressiv frem­adlænet bue er kendetegnet for en sportslig profil. Og den er ikke kun en Cadillac i formen, Converj er også en Cadillac i substans ud­styret med første­klas­ses materialer, teknologi og kørselsdyna­mik­ken, der er kendetegnende for mærket.

Voltec – innovativ drivkraftteknologi
Cadillac Converj's Voltec elektriske drivkraftsystem består af et 16 kW T-formet batteri, en elektrisk drevet enhed og en firecylindret motorgene­rator. Den bruger elektricitet, som den primære kilde til fremdrift af bilen.

Et termisk styret bat­teri, der indeholder mere end 220 lithium-ion-celler, er den pri­mæ­re drivkraft, som gør det muligt at køre på elek­tricitet op til 40 miles uden brug af brændstof og uden udstødnings­emissioner. Batte­riet er integreret i Converj's chassis og lagrer elek­tricitet, når køretøjet sæt­tes til stikkontakten. Det tager mindre end tre timer at oplade batte­riet ved 240V eller cirka otte timer ved 120V.

Ved lavt batteriniveau skifter Converj problemfrit til ”udvidet række­vidde tilstand”. Ved denne sekundære drift, hvor elektricitet er nød­vendig for at drive køretøjet, er der udviklet en flex-fuel-dreven mo­tor, der fungerer næsten som en hjemmegenerator. Motorgenera­toren garanterer en konstant tilførsel af strøm til hundredvis af miles indtil bilen tankes op eller tilsluttes et genopladeligt batteri. Denne ”udvidede rækkevidde tilstand” eliminerer den bekymring, der kan opstå ved kørsel i rene elbiler, der ikke har backup systemer ved lavt batteriniveauet.

Hvad enten Converj er i elektrisk eller ”udvidet rækkevidde tilstand”, sikrer et elektrisk modul at bilen altid kører på elektricitet. Dette kon­verterer elektrisk energi fra batteriet eller motor-generatoren til me­kanisk energi, der driver de forreste hjul. Det leverer 273 lb.-ft. (370 Nm) drejningsmoment for hurtig start og 120 kW. Topfarten er 100 km / t.

Der er ikke gået på kompromis med bilens køreegenskaber uanset driftsform. For at opnå optimal køreglæde er Converj udstyret med GM's Magnetic Ride Control, og for endnu større effektivitet bliver energien under opbremsning opfanget og ladet på batteriet.

Ren Cadillac design
Ifølge Lutz er der ingen tvivl om, at Converj er en ægte Cadillac, "En aggressiv fremad hæl­dende profil giver et fingerpeg på Cadillacs nye, progressive tema og nye proportioner" sagde Lutz. "Bilens propor­tio­ner er ene­stående formet, det er en moderne vision på en 2+2 luksus per­sonbil”.

Bilens overordnede profil er forstærket af en fremtrædende fejende linje med store 21” dæk foran og 22” dæk bag placeret yderst i hjør­nerne. Farven på Converj udvendig er mørk sølv 3-lags lakering, som GM-designerne har døbt "Reaction."

Et glastag med indbyggede solpaneler betyder, at der ikke tappes elektricitet fra køretøjets tilbehør. Hertil kommer, at flere aerodyna­miske detaljer er indarbejdet til at øge køreegenskaberne herunder:

 

  • Et heldækkende skjold under køretøjet (belly pan)
  • Minimale gitteråbninger, der reducerer vindmodstanden foran
  • Lav profil bagkamera erstatter de konventionelle udvendige spejle, for at reducere vindmodstand.
  • Hjulene er formet til at presse luften udad for jævnere luftstrømning langs siden af bilen.

Convejr er ligeledes udstyret med lodrette forlygter og baglys med pipe teknologi.

"Lodrette lygter er Cadillac’s kendetegn. Converj er bygget over Ca­dillac’s  pipe teknologi med lysdioder (LED) og høj intensive  lys­kilder for og bag," sagde Clay Dean, global design director for Ca­dillac. "Der er også monteret et enestående dagslys ”lysspyd” øverst på forlygterne."

Luksus møder teknologi
Converj er indven­dig udstyret med avan­cerede funktioner og luksu­riøse detaljer, der til­sammen øger effektiviteten og fokus på mil­jø­mæssig be­vidst­hed. 2 +2 konfi­gurationen er holdt i kontrastfar­verne Winter White synte­tisk ruskind, dette er også monteret på det øver­ste af instrument­panelet, og Midnight Black læder med poleret alu­minium og træ ind­læg.  Der er anvendt miljørigtige materialer overalt bl.a. tæpper i uld/blan­dingsmateriale, tagstof fremstillet af silke, ru­skind fremstillet med nyeste teknik og meget mere. Et teknologisk avanceret fører­center øger effektivite­ten og mindsker trækket på batteriet.

Af funktioner kan nævnes:

  • Ny organisk lysemitterende diode teknologi er anvendt på de programmerbare instrumentenheder.
  • Touch-screen navigation, klima, central betjeningskontrol af lydanlæg
  • Justerbar hvid belysning i tag indvendig
  • Unik ”power on” sekvens med blue-lit konsol grafik
  • Skærmmeddelelserne viser bl.a. regenererende bremsning, batteriniveau og effekt
  • Ingen indvendige eller udvendige spejle; kameraer viser de omkringliggende områder på en skærm placeret højt på instrumentpanelet for et fuldstændigt overblik
  • Trykknap start og el styrede forsæder.

General Motors Corp (NYSE: GM) er verdens største bilproducent og har i 77 år globalt solgt flest biler pr. år. GM blev grundlagt i 1908 og beskæf­tiger i dag omkring 252.000 mennesker rundt om i verden. GM fremstiller biler og lastbiler til 34 lande på det globale hovedkvarter i Detroit. I 2007 blev næsten 9,37 millioner GM biler og lastbiler solgt globalt under følgende mærker: Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, GM Daewoo, Holden, HUMMER, Opel, Pontiac, Saab, Saturn, Vauxhall og Wuling. GM's OnStar datterselskab er branchens førende på bilsik­kerhed og sikkerheds- og informationstjenester. Yderligere oplysnin­ger om GM kan findes på www.gm.com.

annonce - klik på logo
Alm. Brand Bilkredit

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.