Smart design og stærke køreegenskaber.
Mitsubishis elbil har et smart design med god plads til fire personer. Selv med bilen fyldt op accelererer den superhurtigt og ligger sikkert på vejen.
Banebrydende teknologi.
Mitsubishis elbil bygger på en blanding af velkendte og gennemtestet principper fra konventionelle biler kombineret med banebrydende landvindinger på batteri- og elektromotor området.
Snart i Danmark.
Mitsubishi iMiEV vil blive testet på de danske veje i 2009 og forventes salgsklar i 2010.
Hvad er en iMiEV?
iMiEV er en elbil, som designmæssigt er baseret på den benzindrevne "i" citybil, som er udbredt i på det japanske marked. Navnet iMiEV (udtales ai-mjuw] er forkortelsen af:
i (som det engelske I)
M for Mitsubishi
i for innovative
EV for Electric Vehicle (elektrisk køretøj)
En miljørigtig bil.
Elbiler udleder kun ca. 30% af den CO2, som en benzinbil udleder. Her er medregnet det CO2 udslip, som kommer fra de kraftværker, der producerer elektriciteten til elbilens batterier. Hvis elbilen oplades med strøm fra vindmøller, ser regnestykket endnu bedre ud. Ved brug af en iMiEV sparer man miljøet for et ton CO2 pr. år. Tallet baserer sig på et kørselsbehov på 10.000 km/år.
annonce - klik på logo
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.
En økonomisk bil.
Japanske beregninger viser, at omkostninger pr. kilometer for at køre en iMiEV ligger på ca. en tredjedel af omkostningerne for en benzindrevet bil. Afhængigt af prisen på el og benzin kan omkostninger pr. kilometer gå helt ned til en niendedel, for eksempel hvis der lades op i perioder med lav belastning på elnettet og deraf lavere priser.
Superhurtig acceleration.
Mitsubishi iMiEV's stærke acceleration opnås gennem en kompakt og supereffektiv permanent magnet synkronmotor, som kan yde et højt moment allerede ved lav hastighed.
Lavt støjniveau.
Mitsubishi iMiEV er udstyret med en elmotor, er den også sluppet for benzinmotorens vertikale vibrationer. Den har derfor et ekstremt lavt støjniveau.
Batterierne kan oplades over alt.
Hvis man benytter den indbyggede lader, kan bilen lades med 220V eller 380V i hjemmet. Når der på et senere tidspunkt installeres lynopladere i den danske infrastruktur, vil elbilen kunne lades op på mindre end en halv time.
Optimal indretningslayout.
Mitsubishi iMiEV's design er baseret på den japanske Mitsubishi "i" citybil. Mitsubishi "i" er bl.a. kendetegnet ved et bagud-midt centreret tyngdepunkt. I Mitsubishi iMiEV er den konventionelle motor, transmissionen og brændstoftank udskiftet med et lithium-ion batterisystem, elmotor, omformer samt øvrige elbil-komponenter.
Komfortabel indretning.
Den lange akselafstand og indretningen af kabinen bagtil giver plads til de højeffektive lithium-ion batterier under gulvet. Det betyder også, at motor og omformer kan installeres på den plads, hvor der normalt rummer motor og transmission i en benzinbil. Mitsubishi iMiEV giver rigelig plads til fører og tre voksne passagerer og derudover fornuftig bagagerumsplads bagtil.
annonce - klik på logo
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.
God køredynamik.
Placering af batterier under gulvet giver iMiEV et lavt tyngdepunkt og dermed en stabil køredynamik.
Batterier med høj energitæthed
Batterier til elbiler skal have en høj energitæthed, og Mitsubishi iMiEV benytter derfor højeffektive lithium-ion batterier. Et modul består af 4 celler, og 22 moduler udgør en batteripakke. På grund af modulernes struktur, som tillader dem at blive installeret enten vertikalt eller på tværs, kan det lade sig gøre at placere dem under gulvet. Med disse batterier installeret har elbilen en køreradius på 160 km, målt efter japansk standard køremønster.
Supereffektiv motor.
Elmotorer kan dimensioneres fysisk mindre end brændstofmotorer, og alligevel give et meget højt moment ved lave omdrejninger. Mitsubishi iMiEV's lille, lette og højeffektive permanent magnet synkronmotor giver en sporty, støjsvag kørsel. Kraftmæssigt overgår den Mitsubishi "i"s turboladede 600-kubik brændstofmotor.
Tre forskellige typer opladning
Mitsubishi iMiEV er forberedt til tre forskellige opladningsformer: Opladning ved normal spænding i eksempelvis husholdninger eller på parkeringspladser. Her kan opladningen ske ved enten 220V eller ved 380V. Opladningen sker via et stik placeret på elbilens højre side.
Med de forventede quick charge systemer i den danske infrastruktur, vil Mitsubishi iMiEV kunne oplades 80% på en halv time via et stik placeret på elbilens venstre side.
Futuristisk design.
Selv om Mitsubishi iMiEV med sine 3,4 m må henregnes til kategorien citybil, så er den forbavsende rummelig. Årsagen er, at hjulene er skubbet ud til hjørnerne, og batteri, motor og øvrig elektronik er placeret under gulvet.
Samme bekvemmeligheder som i benzinmodellen.
Mitsubishi iMiEV er en rigtig bil med alle de bekvemmeligheder, der kan forventes at være til stede i en kompakt- eller mellemstor bil. Den europæiske version har naturligvis rattet placeret i venstre side
Enkelt display.
Instrumentbrættets display vise batteriladning, hastighed og kilometerstand. Elektriske motorer er stille, så uden displayet ville du måske ikke fornemme, at din iMiEV kører!
Bekvem kørsel med lynhurtige reaktioner.
Mitsubishi eMiEV kan bevæge sig i en perfekt progressiv acceleration fra 0 til 100 km i timen på 9 sekunder.
Takket være iMiEV's lave tyngdepunkt føles elbilen behagelig at køre i med minimale karosserirulninger og minimalt dyk ved opbremsninger. Elbilen føles som om hjulene er solidt plantet på asfalten, og den tager hjørnerne let og elegant.
Automatisk og energibesparende gearskift.
Den automatiske transmission har tre trin eller "modes". Drive "D" giver fuld kraft. "Eco" begrænser med 10%, og "B" maksimerer tilbageført bremseenergi. Dermed vil du kunne køre længere på en opladning og forlænge batteriets levetid.
Men selv om du vælger Eco mode vil du ikke føle, at du mangler kraft. Du vil stadig sprinte væk fra andre irriterende minibiler.