En ameri­kansk traditi­on fort­sæt­ter: Den nye præ­sidents æra be­gyn­der med en ny præ­si­dents Ca­dillac Limou­sine.

Præsident Oba­ma indvi­ede en ny Ca­dillac ved ind­sættel­ses­pa­raden 20. januar.

Da amerikanerne fej­rer ind­sæt­telsen af USA’s nye præsident i denne uge førte en ny Cadillac an i paraden på Pennsylvania Avenue. Præsi­dent Barack Obama kørte i en helt ny præsident Cadillac Limou­sine og fort­sæt­ter her­ved med en lang tradition af Cadillac Limou­siner, som har tjent mange præsidenter i USA.

"Cadillac er beæret over igen at levere en ny præsident Limousine," sagde Mark McNabb, Nordamerika Vice Pre­sident, Cadillac/­pre­mium-Channel. "Det er en stor ameri­kansk tradi­tion, og vi er glade for at videreføre den med en helt ny bil med det bedste fra Cadil­lacs dra­matiske design og teknologi."

Billedet af en amerikansk præsident, der hilser på skaren fra en Ca­dillac Limousine, kan dateres tilbage til præsident Woodrow Wil­son og de tidlige dage for automobilen, og det fortsætter ind i en ny historisk æra. Den nyeste præsident Cadillac Limousine byder på et helt nyt design, der efterfølger DTS præ­sident Limousinen, der blev fremstillet i 2004. Den nye bil er udstyret med den nyeste teknologi og funktioner samt et dramatiske design, som på de nye og meget roste Cadillac køretøjer. Den er bygget til formålet og tilpasset de særlige og krævende specifikationer, der skal tages højde for på et præsidentkøretøj. 

Både indvendig og udvendig er den nye præsident Cadillac Limousine udstyret med mange af mærkets kendetegnende design - stilfuld, moderne og elegant, det berømte indviklede dobbeltstruktur gitter foran, som er monteret på Cadillacs mest populære modeller CTS sport sedan og Escalade. Vertikale designmæssige elementer, såsom bilens forreste og bageste belysning og spejle, der er anvendt på produktionen modellerne

Af funktionelle grunde er bilens design en anelse mere opret end sin forgænger bl.a. for optimal udsyn,. Men denne nye præsident Cadillac Limousine giver nogenlunde samme indtryk på vejen, som den tidli­gere model med tilsvarende størrelse og proportioner.

Sideprofilerne og bagprofilen på den nye præsident Limousine er klassiske, elegante former og udtryksfuld som Cadillacs STS og DTS luksus sedans. Indvendig er bilen udstyret med de fineste eksempler på Cadillacs nylige design renæssance, teknologi og håndværk, hvor moderne design og teknologi blandes med gammel og traditionsrigt håndværk. Kabinen er skåret og syet i hånden, ligesom på de popu­lære Cadillac modeller, såsom CTS sport sedan.

Naturligvis er mange af de indbyggede funktioner i bilen specielt kon­strueret og forberedt til præsidentkørsel. Bagsædepladsen er udsøgt eksklusiv med rigelig siddeplads, større udsyn og nyttige mobile kon­torfunktioner.

Bilen er designet, udviklet og testet af specialister, der skulle over­hol­de kravene til en omfattende række af specifikationer. Bilen gen­nemgik et ekstrem test program for at sikre opnåelse af præcise funktionelle krav. Hermed blev sikringsbestemmelserne gennem­prø­vet løbende for at sikre, at bilens funktionelle kapabiliteter opbe­va­res fortroligt.

Præsidentens segl er broderet i midten af bagsædepanelet samt på hver bagdørpanel. Seglet ses også på de udvendige bageste døre. Det amerikanske flag er placeret på højre for-kofanger, og når præsi­denten bruger køretøjet er præsidentflaget placeret på venstre for-kofanger. High-tech LED projektører oplyser flaget i mørke.

Historie - Cadillac og USA's præsidenter
Cadillac har bygget limousiner og special­køretøjer til ameri­kanske præsidenter, diplomater, ambas­sadører og uden­land­ske hono­ratio­res siden begyn­delsen af det 20. århundrede, et ikonisk aspekt af mær­ket, som fortsætter den dag i dag.

Cadillacs centrale rolle begyndte under første verdenskrig, hvor man­ge Cadillac motorer og biler blev overført til militær og offentlig ser­vice på grund af bilens overlegne holdbarhed og kraft. En af de første verdensledere, der kørte Cadillac, var præsident Wilson. Han kørte paradekørsel gennem gaderne i Boston ved fejringen af sejren af første verdenskrig i 1919. En flot Cadillac1928 bybil blev brugt af Calvin Coolidge administration.

I 1938 blev to Cadillac convertibles kaldet ”Queen Mary" og "Queen Elizabeth" leveret til den amerikanske regering. Bilerne var opkaldt efter den tids store oceanliners, de var 21,5 meter lange, vejede 7,660 pounds og var udstyret med et komplet ammunitionslager, to­vejsradioer og tunge generatorer. De to "Queens" var solide og pålidelige biler og tjente præsident Franklin D. Roosevelt, Harry S. Truman og Dwight D. Eisenho­wer.

Præsident Eisenhower, der var kendt som ivrig bilfan, kørte ved hans indsættelsesparade i 1953 i en af de første Cadillac Eldorado model­ler nogensinde produceret. Eldorado repræsenterede et højdepunkt i design i automobilens historie, idet der var monteret den første ”wrap­around” frontrude på bilen, en funktion der hurtigt blev overta­get og monteret på andre nye produktionsmodeller.

I 1956 erstattede Queen Mary II og Dronning Eli­za­beth II converti­bles den oprindelige model. Bilerne blev lidt mindre, men ligesom deres forgængere var de fuldt udrustet med bl.a. state-of-the art kommuni­kationsudstyr. Hertil kommer, at bilerne blev ud­styret med smalle fælge inde i dækkene i tilfælde af at dækkene blev skudt af. Queen Mary II og Dronning Elizabeth II tjente ikke kun præsident Eisenhower, men også præsidenterne John F. Kennedy og Lyndon B. Johnson. Begge biler blev ”pensione­ret” i 1968.

Ronald W. Reagan administration fik en 1983 Cadillac Fleetwood Prestige og en Cadillac Fleetwood Brougham – præsidentserien blev i 1993 leveret til William J. Clinton administrationen. I modsætning til tidligere modeller, hvor Cadillac typisk blev tilpasset og modificeret af uafhængige limousine selskaber, blev præsidentbilen 1993 Brougham designet, udviklet og fremstillet helt af General Motors og Cadillac. Dette omfattede en lang række sikkerhedsforanstaltninger for at bevare fortroligheden, en proces der er den dag i dag.

I øjeblikket kan 1983 Cadillac Fleetwood Prestige ses på Ronald W. Reagan Presidential Library and Museum i Simi Valley, Californien, mens 1993 Cadillac Fleetwood Brougham kan ses på Clinton Pre­sidential Center i Little Rock, Ark.

Cadillac har bygget to præsident Limousiner i dette årti, som stadig er i drift. Den første var en Deville præsidentmodel leveret til præsi­dent George W. Bush i 2001. I 2004 fik præsident Bush en ny DTS præsi­dentmodel. Det var den første i et nyt design, som senere på året blev lanceret på DTS produk­tionssedan i fuld størrelse.

Om Cadillac
Cadillac er en division af General Motors Corp. og har siden 1902 væ­ret det førende luksus bilmærke. I de seneste år har Cadillac iværk­sat en historisk renæssance med dramatisk nyt design og global ekspansion. Flere oplysninger om Cadillac kan findes på www.cadillac.com.

General Motors Corp (NYSE: GM) blev grundlagt i 1908, GM fremstiller biler og lastbiler i 35 lande. I 2007 blev næsten 9,37 millioner GM biler og lastbiler solgt globalt under følgende mærker: Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, GM Daewoo, Holden, HUMMER, Opel, Pontiac, Saab, Saturn, Vauxhall og Wuling. GM's OnStar datterselskab er branchens førende på køretøjs­sikkerhed, sikkerheds- og informationstjenester. Flere oplysninger om GM kan findes på www.gm.com