Toyota Optimal Drive er en filosofi, som mindsker bilernes påvirkning af miljøet, men som samtidigt holder fast i glæden ved at køre bil.
Med udgangspunkt i Toyotas legendariske Kaizen-tradition, der fokuserer på konstante forbedringer, har Toyotas ingeniører arbejdet målrettet på at udvikle en teknologi, som på samme tid reducerer miljøpåvirkninger, forbedrer brændstoføkonomien, og samtidigt bevarer glæden ved at køre bil.
Bag Toyota Optimal Drive filosofien gemmer sig udviklingen af nye teknologier, forbedring af motorernes evne til at udnytte brændstoffet og minimering af friktionen i både motor og gearkasser. Derudover er vægten af motorer og gearkasser reduceret. Alt sammen for at skabe nye motor- og gearkasseteknologier, der producerer mere kraft, men som samtidig er mere effektive, skånsomme og økonomiske.
Toyota Optimal Drive er den samlede betegnelse for disse nye miljørigtige teknologier, og filosofien er;
- at reducere udledningen af skadelige emissioner, herunder CO2
- at øge forbrændingseffektiviteten (køre langt på literen)
- ikke at gå på kompromis med køreglæden (øget effekt)
- at Toyota Optimal Drive på sigt skal omfatte størstedelen af alle nye Toyota modeller
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.
I løbet af det kommende år vil 80% af alle nye Toyotaer være udstyret med Toyota Optimal Drive teknologi, og det nye koncept vil være et nøgleelement i Toyotas målsætning om at minimere udledningen af CO2.
I år 2010 er det Toyotas vision at være miljømæssigt ledende på det europæiske marked, og man arbejder derfor meget målrettet på at reducere bilernes generelle påvirkning af miljøet ved hjælp af Toyota Optimal Drive.
Toyota Optimal Drive vil bl.a. være at finde i Toyotas nye Avensis som lanceres sidst i januar måned.
Ny 1.3 liters motor
Blandt de nyudviklede teknologier er Toyotas nye 1.3 liters Dual VVT-i motor med 4 cylindre og 101 hestekræfter et godt eksempel på Toyota Optimal Drive. I sammenligning med den nuværende 1.4 liters benzinmotor, som findes i fx Auris, har den nye 1.3 liters motor betydet et 17% lavere brændstofforbrug og væsentlig lavere udledning af CO2.
Brændstofbesparelsen opnås på baggrund af forbedringer af både transmission og motor, og ydermere introduceres en avanceret Stop&Start teknologi, der stopper motoren, når bilen holder stille.
1.3 liters motoren vil i løbet af 2009 kunne fås i mikrobilen iQ og en kommende face-liftet version af Auris.