Den amerikanske bilindustri gør sig klar til et paradigmeskifte uden sidestykke og udvikler nye teknikker hurtigere end nogensinde.
Chrysler LLC viste på Detroit-messens pressedag et helt modelprogram af elbiler, og den første skal være til salg i USA næste år.
Chrysler viste allerede i 2008-udgaven af bilmessen i Detroit et antal konceptbiler med alternative drivlinjer. Men siden er alt gået hurtigere, end nogen turde tro på, og nu står der næsten skrevet elbiler over det hele.
Dodge Circuit EV: 100 % el – 100 % sport.
Den mest hidsige af Chryslers nye biler er uden tvivl Dodge Circuit EV. Den helt eldrevne superbil, som blev vist i forskellige udgaver, virker allerede nu helt produktionsklar.
Designet signalerer rendyrket sportsvogn, og det er også tydeligt, at det drejer sig om en Dodge. Tallene imponerer: 268 hestekræfter. 0-100 på under 5 sekunder. Og en topfart på cirka 193 km/t. Men det mest imponerende tal er nul. For så lavt er udslippet og brændstofforbruget.
Lithium-ion batterierne giver bilen en rækkevidde på 250-300 kilometer, så den kan bruges til det meste, undtagen langture. Dertil skal lægges fantastiske præstationer, en klar attitude og en meget positiv opmærksomhedsværdi.
Lang rækkevidde – intet udslip.
Allerede i september viste Chrysler to prototyper, der skal klare størsteparten af almindelige bilisters kørsel helt uden udslip. Nu suppleres de af yderligere to koncepter med samme type plug-in hybrid drivlinje.
Den mest ekstreme er Chrysler 200C EV. En bil, der beskrives som morgendagens sedan. Og her er ikke alene drivkraften speciel, for hele bilen er gennemkablet, og instrumenteringen er udformet som en stor touchscreen.
Den anden model er Jeep Patriot EV. Jeep Patriot er allerede i dag en af markedets mest brændstofbesparende SUV'er. I sommer vakte det således stor opmærksomhed, at man fik "dødt løb" mellem en Jeep Patriot og en Toyota Prius i en sparetest på britisk tv.
Ligesom de øvrige plug-in hybridbiler, baseret på Jeep Wrangler og Chrysler Grand Voyager, drives de af elmotorer, som enten lades op via ledning eller af den indbyggede lille benzinmotor. Fuldt opladet har de alle fire en rækkevidde på cirka 60 kilometer, hvad der dækker 80 % af gennemsnitsamerikanerens kørsel.
Når eller hvis batterikapaciteten løber ud, startes en lille benzinmotor med indbygget generator, der tidobler rækkevidden til cirka 600 kilometer.
Fremtiden er nær
På dette års store bilmesse i Detroit stod det klart, at produktionen af de nye biler begynder i den nærmeste fremtid.
Mindst en af modellerne kan købes på det amerikanske marked allerede næste år. Og tre andre et par år senere. Senest år 2013 ønsker Chrysler at have en halv million elbiler på vejene.
- Vores brede program viser, at vi er godt i gang med at sende elbilen hele vejen hjem i vores kunders garager, siger Frank Klegon fra Chryslers afdeling for elbiler – ENVI.
annonce - klik på logo
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.