Den ame­ri­kanske bilindustri gør sig klar til et paradig­me­skifte uden side­styk­ke og ud­vikler nye teknikker hurtigere end nogen­sinde.
Chrysler LLC viste på Detroit-mes­sens pressedag et helt modelpro­gram af elbiler, og den første skal være til salg i USA næste år.

Chrysler viste allerede i 2008-udgaven af bilmessen i Detroit et antal konceptbiler med alternative drivlinjer. Men siden er alt gået hurti­gere, end nogen turde tro på, og nu står der næsten skrevet elbiler over det hele.

Dodge Circuit EV: 100 % el – 100 % sport.
Den mest hidsige af Chryslers nye biler er uden tvivl Dodge Circuit EV. Den helt eldrevne superbil, som blev vist i forskellige udgaver, virker allerede nu helt produktionsklar.

Dodge CircuitDesignet signa­le­rer rendyrket sports­vogn, og det er også tydeligt, at det dre­jer ­sig om en Dodge. Tallene imponerer: 268 hestekræfter. 0-100 på under 5 se­kun­der. Og en top­fart på cirka 193 km/t. Men det mest impo­ne­rende tal er nul. For så lavt er udslippet og brænd­stof­forbruget.

Lithium-ion batterierne giver bilen en rækkevidde på 250-300 kilo­me­ter, så den kan bruges til det meste, undtagen langture. Dertil skal lægges fantastiske præstationer, en klar attitude og en meget po­sitiv opmærksomhedsværdi.

Lang rækkevidde – intet udslip.
Allerede i september viste Chrysler to prototyper, der skal klare stør­steparten af almindelige bilisters kørsel helt uden udslip. Nu sup­ple­res de af yderligere to koncepter med samme type plug-in hybrid drivlinje.

Chrysler 200 EVDen mest ekstre­me er Chrysler 200C EV. En bil, der beskrives som morgendagens sedan. Og her er ikke alene driv­kraf­ten speciel, for hele bilen er gen­nem­kab­let, og instrumen­teringen er udformet som en stor touch­screen.

Den anden model er Jeep Patriot EV. Jeep Patriot er allerede i dag en af markedets mest brændstofbesparende SUV'er. I sommer vakte det således stor opmærksomhed, at man fik "dødt løb" mellem en Jeep Patriot og en Toyota Prius i en sparetest på britisk tv.

Ligesom de øvrige plug-in hybridbiler, baseret på Jeep Wrangler og Chrysler Grand Voyager, drives de af elmotorer, som enten lades op via ledning eller af den indbyggede lille benzinmotor. Fuldt opladet har de alle fire en rækkevidde på cirka 60 kilometer, hvad der dækker 80 % af gennemsnitsamerikanerens kørsel.

Chrysler Voyager BatteriNår eller hvis bat­terikapaciteten løber ud, startes en lille benzin­motor med indbygget generator, der tidobler række­vidden til cirka 600 kilometer.

Fremtiden er nær
På dette års store bilmesse i Detroit stod det klart, at produktionen af de nye biler begynder i den nærmeste fremtid.

Mindst en af modellerne kan købes på det amerikanske marked alle­rede næste år. Og tre andre et par år senere. Senest år 2013 ønsker Chrysler at have en halv million elbiler på vejene.

- Vores brede program viser, at vi er godt i gang med at sende el­bilen hele vejen hjem i vores kunders garager, siger Frank Klegon fra Chryslers afdeling for elbiler – ENVI.


annonce - klik på logo
Klik her og gå til Blækbutikkens hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.