Volvo Cars' whiplash system WHIPS fylder 10 år.
Piskesmældsskader er en af de mest almindelige trafikskader. Volvo Cars var en af de første bilproducenter, der introducerede et beskyttelsessystem, som kunne reducere risikoen for piskesmældsskader. Siden har WHIPS halveret risikoen for disse langvarige skader – og nu fylder systemet 10 år.
"Volvo S80 var den første bil med WHIPS," siger Lotta Jacobsson, sikkerhedsekspert, der stod bag udviklingen af systemet. Det var i 1998, og allerede i 2000 blev WHIPS (Whiplash Protection System) standard i alle Volvo Cars' forsæder.
Ved en kollision bagfra udsættes den sårbare nakke for voldsomme kræfter. Kroppen kastes fremad, og hvis hovedet ikke følger med i samme hastighed, kan nakkens muskler overstrækkes. Blandt symptomerne er nakkesmerter, hovedpine og stivhed i nakkemusklerne. Ofte forsvinder disse symptomer i løbet af nogle uger, men i visse tilfælde kan de forsætte i rigtig lang tid.
"En god beskyttelse mod whiplash skal begrænse hovedets bevægelse i forhold til overkroppen. Vores WHIPS-system er derfor designet, så det fordeler kollisionsenergien over hele ryggen og hovedet, således at hovedets og kroppens bevægelse følges ad," forklarer Lotta Jakobsson.
Halveret risiko
"Det er en særlig konstruktion mellem sæde og ryglæn, der gør det muligt at optage en del af kollisionsenergien. Ryglænet følger simpelthen kroppens bevægelse bagud, og på den måde mindskes påvirkningen af nakke og rygsøjle. Samtidig er det vigtigt, at konstruktionen er tilstrækkelig høj, og at nakkestøtten giver en god støtte til hovedet."
"Vores egne undersøgelser viser, at antallet af langtids-piskesmældsskader efter en påkørsel bagfra er halveret. Og en række eksterne undersøgelser viser samme resultat," siger Lotta Jakobsson.
annonce - klik på logo
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.
Specialudviklet WHIPS-testdukke
Volvo Cars var med til at udvikle verdens første crash test dummy. Denne testdukke bevæger sig præcist som et menneske ved en påkørsel bagfra. Dermed kan man måle effekten på nakken og estimere risikoen for skader.
Den specielle testdukke blev udviklet af den svenske bilindustri i samarbejde med Chalmers Universitet i slutningen af 90'erne. Siden har denne unikke testdukke bredt sig til hele industrien, og frem til i dag er der produceret næsten 100 dukker.
"Vores whiplash testdukke har haft en enorm indflydelse på vores udviklingsarbejde, fordi vi nu kan gennemføre meget autentiske tests," siger Lotta Jakobsson, der var projektleder på udviklingsprojektet.
"Forsikringsbranchen har i de seneste fem år brugt testdukken, når de har evalueret bilsæder. Og for nylig er også EuroNCAP begyndt at bruge den til deres tests af bilsædernes beskyttelse mod piskesmæld," siger Lotta Jakobsson.