Audi løfter nu slø­ret for den næste version af topmo­dellen - R8 V10. Dens 5,2-liters 10-cyl. motor leverer 525 hk og et drej­ningsmoment på 530 Nm. Med Audi teknologier som quattro-fire­hjuls­træk, let­vægts­­aluminiums­kar­ros­seri, forlygter kom­plet i LED-teknik og et mar­kant design indtager R8 V10 fører­posi­ti­onen foran konkurren­terne.

R8 V10 er resultatet af den samlede know­how fra Audis række af Le Mans-sejre. Motoren med almindelig indsugning kombinerer teknolo­gi fra motorsporten som fx tørsumpsmøring med direkte benzin­ind­sprøjtning FSI. Efter introduktionen i 2009 vil motoren også vise sit potentiale på racerbanerne verden rundt - i den nye R8 racer, som Audi er i gang med at udvikle til kundeteams i overensstemmelse med GT3-reglementet.

V10-motorens kon­struktion i pro­duk­tionsmodellen af Audi R8 vil være næsten iden­tisk med udgaven i racerbilsversionen. Den har en slag­volumen på 5.204 cm3, ved 6.500 omdr./min., leverer et drejnings­mo­ment på 530 Nm, og ved 8.000 omdr./min. opnår den sin maksi­male ydelse på 525 hk.
Den specifikke ydelse er 100,9 hk pr. liter slagvolumen, og Audi R8 V10-versionen med 6-trins manuel gearkasse vejer kun 1.620 kg. Motoren udgør 258 af disse kg - hvilket kun 31 kg mere end V8-mo­to­ren.
Audi R8 5.2 FSI quattro accelererer fra 0 til 100 km/h på 3,9 sek. I versio­nen med sekventiel R tronic-gearkasse når den 200 km/h 8,1 sek. senere. Audi R8 V10 har en tophastighed på 316 km/h, og den kan køre med helt op til 8.700 omdr./min.
5,2-liters motoren gør brug af direkte FSI-indsprøjtning, som er ud­vik­let af Audi. Et common rail-system sprøjter brændstoffet ind i for­brændings­kam­rene med et tryk på op til 120 bar. Direkte ind­sprøjt­ning giver fremra­gende præstationer og forbedrer brændstoføko­no­mien. R8 V10 med R tronic kører 7,3 km/l ved blandet kørsel.

Motor med lavt tyngdepunkt
De tekniske raf­finementer i den 10-cyl. motor om­fatter tørsump­smø­­ring, som gør det muligt at pla­cere motoren lavt i bilens chas­sis. Den brede cylin­dervin­kel på 90 grader er også med til at muliggøre et lavt tyng­de­punkt.
R8 5.2 FSI quattro har en 6-trins manuel gearkasse som standard. Den sekventielle R tronic-gearkasse fås som ekstraudstyr. Dette high­­tech-gearskift formidler en autentisk motor­sports­følelse - med vippekontakterne på rattet og de korte skiftetider på mindre end en tiendedel sekund. Hvis føreren aktiverer launch control-programmet ved at trykke på en knap, accelererer R8 V10 i en forrygende lynstart med elektronisk styret dækkontakt med vejbanen - både med R tro­nic og med den manuelle gearkasse.
En medvir­ken­de faktor til Audi R8 V10's store for­spring i vejgreb og køresikkerhed i forhold til konkur­renterne er fire­hjulstrækket quattro - det er den per­fekte tek­nologi til en højt­ydende sports­­vogn. Fire træk­kende hjul har bedre vejgreb end to og giver bl.a. føreren mu­lighed for at give gas tidligere på vej ud af et sving.

44/56 procent - den perfekte fordeling af akseltrykket
Undervognen på Audi R8 giver både dynamiske præstationer og stor komfort på lange køreture. Den reagerer spontant på alle ratbevæ­gelser med en imponerende lethed,  den klarer sideføringskræfter på op til 1,2 g, og den kan håndtere enhver situation med en fremra­gen­de køresik­ker­hed. Centermotoropbygningen giver en perfekt for­deling af akseltryk­ket på 44/56 procent.
19"-fælge med dæktrykskontrolsystem er standardudstyr og fælge­nes 10-egede Y-design er eksklusivt for R8 V10.

Dækstørrelserne er 235/35 foran og 295/30 bagpå.
Bilen er udstyret med Audi magnetic ride som standard, et dæmper­system, som i løbet af millisekunder tilpasser undervognens karak­teristik til vejens beskaffenhed og til kørestilen. I R8 V10 klares de­celerationen af et kraftfuldt bremsesystem - otte bremsestempler foran og fire bagpå griber fat om bremseskiverne, som er ventilerede og perforerede for at sikre uhindret overførsel af varme.

R8 5.2 FSI quat­tro fås som ekstra­udstyr med kera­miske bremseski­ver, hvis sam­lede vægt er 9 kg min­dre end tilsva­rende stål­skiver. De kera­miske brem­ser klarer de meget barske krav til motorsport, de korro­derer ikke, og de har typisk en levetid på 300.000 km. Deres kalibre er gråla­kerede og påført teksten "Audi ceramic".

Skarpe og elegante linjer
Det ekstremt præcise design af linjerne og tagets elegante bue er typiske Audi detaljer. En kontinuerlig kurve danner en optisk sam­men­hæng mellem fronten, hjulkasserne, siderne og bagenden. Med sin placering langt fremme tydeliggør kabinen centermotorkon­struk­tionen. De lodrette luftindtag (sideblades) på siderne er også indi­katorer på motorens placering.
Designet af Audi R8 har allerede imponeret flere eksperter blandt andet udtrykt ved dobbeltsejren i "World Car of the Year Awards 2008". I den 10-cyl. version er designet blevet endnu skarpere.
De forreste luftindtag, som tilfører luft til kølerne, og frontskørtets liste er lakeret i sort højglans. Antallet af tværsprosser er reduceret fra fire til to. Lamellerne i singleframe-kølergrillen har en markant kromfinish.
Et meget markant højdepunkt på R8 V10 er forlygterne komplet i LED-teknik som standard. Audi er den første bilproducent i verden, som anvender lysdioder til både fjernlys, nærlys, kørelys og blinklys. Hver forlygte rummer 54 dioder og med en farvetemperatur på 6.000 kelvin minder LED-lyset meget om dagslys, hvilket er mindre træt­ten­de for øjnene, når man kører om natten. Andre fordele ved lysdio­derne omfatter en klar oplysning, et lavt energiforbrug og en prak­tisk talt ubegrænset levetid.

Karrosseriet på R8 V10 er også ken­de­tegnet ved spe­cielle detaljer. Bilens side­blades er mere frem­­hæ­vede end på den 8-cyl. version. Sidepanelerne er me­re markante og bredere og udsug­ningsslidserne ved de bageste ruder er i mat alumini­umslook. Gennem den store bagrude er der frit udsyn til den kraftfulde 10-cyl. motor.
Under kørsel skaber Audi R8 V10 en downforce, som holder den i tæt kontakt med vejen - takket være en hækspoiler, som automatisk kø­rer ud ved 100 km/h, og den komplet indkapslede undervogn, som udmunder i en skarpt opaddrejet diffusor. Farven på bagenden er sort højglans, inklusive indfatningerne til LED-baglygterne. Luftudta­gene på bagenden har også kun to tværsprosser, og ud­stød­nings­systemet afsluttes af to store ovale afgangsrør.

Audi sætter standarden - inden for karrosserivægt og -stivhed
En sportsvogns karrosseri skal være særligt let og stift. Audi R8 lever op til disse krav ved hjælp af Audi Space Frame (ASF)-teknologien og dens hightech-aluminiumskonstruktion. Råkarrossen til R8 V10, som inkluderer et motorophæng fremstillet af ultralet magnesium, vejer kun 210 kg, og kvaliteten af letvægtskonstruktionen - forholdet mellem vægt og torsionsstivhed - er det bedste i sportsvogns­seg­men­tet. Karrosseriet er fremstillet af pressede profiler, aluminiums­plader og meget avancerede støbte kiler, og det hele holdes sam­men af 99 m svejsetråd, 782 nitter og 308 specialskruer og -bolte.
Interiøret i R8 V10 udstråler motorsport på luksusniveau. Det domi­ne­rende element er den såkaldte monoposto - en bred bue, som sammen­fatter rattet og cockpittet, og som altid i en Audi er forar­bejdningen af højeste kvalitet.
Audi R8 V10's sto­re anven­delig­hed i daglig­dagen skyl­des delvis den rummelige kabine, som muliggøres af den lange aksel­afstand på 2,65 m. Også bagage­rum­met øger anven­de­ligheden: Der er plads til 100 l un­der front­klappen, og yderligere 90 l kan opbevares bag sæderne.
Audi R8 5.2 FSI quattro har en lang række standardudstyr: Varme i sæderne, som er betrukket med førsteklasses nappalæder, fører-informations-system, navigationssystem plus og Bang & Olufsen-soundsystem samt luksusklimaanlæg og alarm.
Listen med ekstraudstyr omfatter bl.a. Audi parking system advan­ced med integreret bakkamera og en lang række skræddersyede løsninger fra Audi exclusive. Forskellige læderpakker giver et luksu­riøst præg, mens de skålformede sæder fra Audi exclusive giver kabinen i R8 V10 en intens motorsportsatmosfære. 

Audi R8 5.2 FSI quattro introduceres i Danmark i andet kvartal 2009.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Autocoms hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.