Regeringens trafikinvesteringsplan indeholder mange gode og nødvendige elementer, men FDM tvivler på, at investeringerne reelt vil kunne lette trængslen og ser samtidig en risiko for, at det bliver - om muligt - endnu dyrere at være bilist.
FDM hilser regeringens trafikinvesteringsplan velkommen og finder det positivt, at der nu synes at være bred politisk vilje til at gøre noget ved den danske infrastruktur.
Selv om planen indeholder mange gode elementer, havde FDM gerne set en endnu mere detaljeret og ambitiøs plan med en mere balanceret vægtning mellem jernbane og vej. Vejinvesteringerne dækker hovedsagligt allerede kendte projekter, mens vigtige og nødvendige større vejprojekter er udskudt. Større investeringer i jernbane frem for veje løser ikke trængslen alene. Dette forstærkes af, at investeringerne på jernbaneområdet målrettes en milliard dyr timeplan for landsdelstrafikken frem for der, hvor trængslen er størst.
”Det er vigtigt at huske, at 8 ud af de 10 kilometre, vi bevæger os i trafikken, sker i bilen. Hvis målet er at gøre noget ved trængslen nu og ikke langt ude i fremtiden, er der ingen vej uden om vejinvesteringer. Danskerne holder allerede i kø i et omfang, der koster såvel den enkelte som samfundet dyrt. Trafikplanen har for stort fokus på dyre investeringer i kollektiv trafik, og FDM frygter derfor, at den positive effekt på trængslen på vejene udebliver,” siger adm. direktør i FDM, Thomas Møller Thomsen.
Regeringen ønsker road pricing for personbiler fra 2015. FDM er fortaler for princippet om, at de, der bruger vejene, også betaler for det. Det gør de danske bilister allerede til fulde. Kun én ud af fire bilafgiftskroner bruges i dag på investeringer i og drift af vejene. FDM er tilfredse med, at ændringer i afgiftssystemet ikke må gøre det dyrere at være bilist, herunder at de allerede indregistrerede biler ikke skal dobbeltbeskattes.
”Regeringen lover, at road pricing vil blive fulgt af en halvering af provenuet for registreringsafgiften. I den forbindelse har FDM en klar forventning om, at afgiftslettelserne gives på grundlag af bilernes miljøegenskaber og ikke kun øremærkes enkelte teknologier som f.eks. elbiler,” siger Thomas Møller Thomsen.
Af positive elementer i investeringsplanen er pengene til ITS i form af intelligente vejskilte mv. Det vil uden tvivl kunne sikre en bedre og mere sikker udnyttelse af infrastrukturen. Ligeledes mener FDM, det er et vigtigt skridt at få etableret ’parker og rejs-anlæg’, som første skridt til at sikre samspillet mellem vej og jernbane og dermed give bilisterne et alternativ til at tage bilen hele vejen på arbejde.
annonce - klik på logoGlæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.