Tom Kristensen er klar til at forsvare sin Le Mans-rekord i juni, når Audi stiller op med sin nye R15-dieselracer. Endnu ved danskeren imidlertid ikke, hvad programmet ellers hedder for 2009.Audi har i dag på mo­tor­sports­messen i Es­sen løftet lidt af slø­ret for mær­kets sats­ning in­den for racing i 2009. Audi stiller ikke overras­kende op med en ny bil på Le Mans, men til gen­gæld bliver den uven­­tet for de fleste en åben proto­type lige­som dette års R10-model.

Samtidig lig­ger det nu fast, at Tom Kristensen får chan­cen for at vin­de sin niende titel på Le Mans, selv om Audi stadig ikke har af­sluttet alle kontraktforhandlinger for 2009.

“Audi har vurderet, at de største chancer fortsat ligger i en åben mo­del, men til gengæld så alle jo i dette års Le Mans, at den skal være væsentligt hurtigere for at kunne matche Peugeots lukkede 908-mo­del,” siger Tom Kristensen om Audis nye dieselracer, der får beteg­nelsen R15.

“Jeg glæder mig meget til at være med i udviklingen af den nye racer, der får et markant andet og meget mere aggressivt udseende end den nuvæ­rende R10. Konstruktørerne har været meget fokuserede på at forbedre de dele af vognen, der efter tre år er forældede. Især er der arbejdet me­get på at gøre motoren og dermed den tunge bag­vogn lettere, for det var her, Peugeot med sin 2008-racer var over­legen på fart og bevæge­lighed. Det ligger endnu ikke klart, hvor­når R15 får sin jomfru­tur, men målet er at kunne lave den første test allerede før jul. Første race bliver 12-timers-løbet på Sebring i marts.”

På dagens pressekonference kunne Audis motorsportschef, Dr. Wolf­gang Ullrich, ikke fortælle 100 procent, hvad programmet for 2009 kommer til at bestå af.

“Den globale krise har betydet et fald i salget af nye biler i USA og Europa på henholdsvis 30 og 18 procent. Helt så hård har krisen ikke været for Audi, men naturligvis må vi tilpasse os den nye markedssi­tua­tion. Derfor skal vi som helhed skære ned på motorsportsakti­vite­terne, og det arbej­der vi på netop nu. Blandt andet vil vi højest del­tage med ni biler i DTM. Før disse brikker er faldet på plads, kender vi ikke vores kørerbehov, og derfor har vi heller ikke kunnet lukke alle kontraktforhandlinger endnu,” sagde Dr. Ullrich.

Hvad disse forhandlinger betyder for Tom Kristensens eventuelle fort­sættelse i DTM, kan danskeren ikke sige mere om:

“Der er så mange hvis’er for den kommende sæson, at intet endnu er afgjort. Jeg er dog glad for, at Audi allerede har meldt ud, at Le Mans har topprioritet med tre biler, og at jeg er en del af dette pro­gram,” siger den 8-dobbelte vinder af 24-timers-løbet.

Audi menes at være i forhandlinger med både den amerikanske og euro­pæiske Le Mans-serie om betingelserne for 2009, idet der næp­pe er budget til at stille op i begge disse mesterskaber. 

Til trods for nedskæringerne i programmet havde Audi også en posi­tiv nyhed for 2009, nemlig en R8 LMS-model, der skal tilbydes private team i GT2-klassen. De 5-dobbelte Le Mans-vindere Emanuele Pirro og Frank Biela har allerede sagt ja til at køre en af disse biler, og yder­ligere syv biler vil blive bygget til den kommende sæson.