Husk at bestille tid til gratis bremse- og dækkontrol den 14. november 2008 hos FDM test og bilsyn. Særligt i vinter­vej­ret er det vigtigt, at brem­serne er uden fejl, og at bilens dæk ikke er ned­slidte. Der­for inviterer FDM test og bilsyn til gratis kon­trol af brem­­ser og dæk fredag den 14. november.

I glat føre er det afgø­rende med et godt vejgreb og effektive brem­ser. Men en op­gø­relse fra FDMs test­centre viser, at mange biler har fejl på brem­serne. Ofte er det fejl, som ikke kan ses med det blotte øje, og man­ge er derfor ikke klar over, at deres bil har bremsefejl. Desuden glem­mer mange at holde øje med dækslid, lyder det fra FDM test og bilsyn, som inviterer til gratis bremse- og dækkontrol fredag den 14. november.

”Bremsefejl skal rettes med det samme, ellers kan det få fatale kon­se­kven­ser. I dagligdagen tænker man ikke over, at dækket slides, men et dæk kan typisk holde til 40.000 km. Påkørsel af kantstene og for lavt dæktryk slider på dækket. Et godt dæk skal have god møn­sterdybde og må ikke være slidt skævt, ellers har det svært ved at få godt vejgreb”, siger Jørgen Jørgensen, afdelingsleder i FDMs tekni­ske afdeling.

Opgørelsen fra FDMs testcentre baseret på test af 50.000 biler viser, at hver syvende (14 %) har fejl på bremsevirkningen, hvilket bety­der, at bilen ikke bremser med tilstrækkelig kraft, eller bremser skævt. Det kan skyldes fejl på bremseskiver, belægning og kaliber. Blandt de testede biler havde over hver fjerde (28 %) fejl på brem­seskiver, og 14 % havde problemer med bremsevæskens kogepunkt.

Den gratis bremse- og dækkontrol finder steder hos på alle FDMs test­cen­tre fredag den 14. november. Til kontrollen afprøves bremser­nes effekt på et bremserullefelt, og dæk ses efter for mønsterdybde og skader. Det varer cirka et kvarter. For at undgå kø foran testcen­trene er det nødven­digt, at bestille tid på telefonnr. 70 13 30 40.

FDM har over 20 testcentre, og på  www.fdmtestogbilsyn.dk er det muligt at finde vej til det nærmeste testcenter.


annonce - klik på logo
Arcurio - Oldtimere i særklasse

ÅRETS GAVEIDÉ:

En ægte håndfremstillet Oldtimer fra arcurio - helt i særklasse - fremstillet af 3-4 forskellige træsorter i størrel­sesforholdet 1:12.

Meget anvendelig til runde fødselsdage, svendegave, jubilæer, julegave, vandrepokal, præ­mie til åbent hus og mange andre begivenheder, der skal fejres på en særlig og meget personlig måde.

www.arcurio.dk

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du me­ner, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante emailadresse og send samtidig en lille hilsen.


Fakta om fejl på bremserne:

For lavt bremsevæskekogepunkt
Bremsevæske er hygroskopisk, dvs. optager vand fra luften, og tem­peratursvingninger i bremsesystemet fremmer processen. Når der kommer vand i bremsevæsken, nedsættes kogepunktet, og når brem­serne belastes ekstraordinært, bliver temperaturen så høj, at væsken begynder at koge, og det kan medføre, at bremserne bliver mere eller mindre virkningsløse.

Defekte bremseskiver
Bremseskiverne bliver primært kasseret af to årsager. Enten er de slidt for tynde i forhold til fabrikantens anvisninger, eller også bliver de ødelagt pga. rust. Bremseskiverne er af stål, og det betyder, at de ruster, når der kommer fugt. Denne rust slides af, når man brem­ser, men da de færreste laver hårde opbremsninger hele tiden, risi­kerer man let, at især bagbremserne kommer til at hænge, og så ruster bremseskiverne.

Tærede bremserør
Hvis bremserørene er tærede, risikerer man at bremsevæsken løber ud af systemet og så svigter bremsesystemet. Den bedste måde at undgå bremserør tærer er ved at rustbehandle dem ca. hvert 2. år.

Defekte bremseslanger
Bremseslangerne er den fleksible forbindelse imellem bremserørene og forhjulenes bremser, der gør at forhjulene og dermed bilen kan dreje. Bremseslangerne er lavet af gummi og mørnes derfor med årene. Hvis en bremseslange går i stykker, kan det medføre, at brem­­sevæsken løber ud af systemet, og du ikke kan bremse bilen.

Gode råd - dæk:

Mønsterdybde
Mindstekravet til mønsterdybde for dæk er 1,6 mm, men FDM anbe­faler 3,0 for at sikre det bedst mulige vejgreb.

Vinterdæk
FDM anbefaler, at man kører med vinterdæk i vinterhalvåret, hvis man vil kunne køre hver dag – uanset sne og glatte veje.

Slid
Et dæk kan typisk køre ca. 40.000 km, og det bør ikke blive ældre end 10 år, men dækkets egenskaber aftager med alderen. Påkørsel af kantstene eller lign. kan skade dækket, ligesom forkert hjulind­stilling kan føre til, at dækkene slides skæve.

Dæktryk
Forkert dæktryk kan føre til ustabile køreegenskaber, øget bremse­længde, hurtigere dækslid, og dårlig benzinøkonomi. Et dæk vil altid tabe lidt luft. Derfor skal dæktrykket kontrolleres regelmæssigt, helst en gang om måneden. Det korrekte dæktryk står i bilens instrukti­ons­bog.