Fra næste år kan ingen bilmodel uden ESC som standard opnå fem stjerner i Euro NCAP testen. Desuden er andre sikkerhedselementer på vej ind i testen, bl.a. piskesmæld-sikre sæder.
Euro NCAP skærper nu kravene til bilernes sikkerhed. Det betyder bl.a., at en bilmodel fremover dumpes i Euro NCAP-testen, hvis den ikke har det elektroniske stabilitetssystem, ESC, som standard. I FDM hilses den nye Euro NCAP-test velkommen.
”De nye regler er en sejr for sikkerheden. Her og nu vil det dog betyde, at nogle biler ikke gør sig fortjent til sikkerhedsfradraget på op til 3.600 kr. i registreringsafgiften, fordi de får svære ved at opnå et femstjernet Euro NCAP-resultat. Men på sigt forventer vi, at bilindustrien gør alt hvad de kan for at få de fem stjerner, så danskerne kan få et fortjent nedslag i den alt for høje registreringsafgift. Dermed kan de skærpede krav på sigt både blive en sejr for bilisternes sikkerhed og deres pengepung”, siger FDMs adm. direktør Thomas Møller Thomsen.
Hidtil har det udelukkende været sikkerheden for fører og forsædepassager, der har været grundlag for hovedkarakteren. Men efterhånden er sikkerheden på dette område godt på plads. Derfor vil Euro NCAP også skærpe testen på områder, der hidtil kun har været af orienterende art, nemlig fodgængersikkerhed og sikkerheden for børn på bagsædet. Nyt er en piskesmældstest (whiplash), der har været længe undervejs. I november offentliggøres de første piskesmældsresultater for 25 af de i 2008 Euro NCAP-testede biler.
Fra 2009 indgår vurderingen af bilens forsæder inklusive hovedstøtter også i karakteren for voksensikkerhed, der ligeledes som hidtil skal omfatte frontaltesten, sidekollision og pæletest fra siden. Børnetesten får ligeledes ny betydning for det samlede Euro NCAP resultat.
”Vi håber, at den nye Euro NCAP test åbner mulighed for et afgiftsnedslag af særlig sikre bilsæder og hovedstøtter i forhold til registreringsafgiften, som det tidligere har været på tale. Det bør kunne betale sig at købe en sikker bil”, siger Thomas Møller Thomsen.
De enkelte vurderingsområder: voksensikkerhed, barnesikkerhed, fodgængersikkerhed og aktiv sikkerhed, vil blive vægtet forskelligt. Delkaraktererne for hver testet bil vil blive offentliggjort, så bilkøberen stadig kan se vurderingen af de sikkerhedsområder den enkelte kan være særlig interesseret i, f. eks. sikkerheden for børn i bilen.
Samtidig vil alle delkaraktererne fremover blive samlet under én hat med fem stjerner som maksimum. Det bliver den karakter, som bilindustrien må reklamere med, og som en yderligere nyhed bliver hver test mærket med årgang. Det giver Euro NCAP mulighed for at udvikle testen hen ad vejen, uden at der opstår misforhold mellem nye og ældre vurderinger.
annonce - klik på logoGlæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.