Det var en lettet Tom Kristensen, der efter sæson-finalen i DTM på Hocken­heim kun­ne gøre status over mo­tor­sports­året 2008. ”Fanta­stisk! Min kol­le­ga Ti­mo Scheider vandt løbet i dag og dermed DTM-me­ster­ska­bet. Audi har des­uden i år vundet det ameri­kan­ske Le Mans-me­ster­skab, den europæiske Le Mans-serie og selve Le Mans.

Vi har simpelt hen vundet det hele, og Audi har dermed markeret sig som, hvis ikke det stærkeste, så det mest succesrige motorsports-team i ver­den. Nu skal der festes,” lovede den 41-årige dansker, der næste sæson kan se frem til at blive mesterskabets ældste kører, da den fem-dobbelte DTM-mester Bernd Schneider nu lægger styrthjel­men på hylden.

Selv sluttede Kristensen dagens løb på en femteplads efter impone­rende kørsel. Midt i løbet var han suverænt hurtigste mand i feltet, men på grund af en dårlig startplacering som nummer otte kunne han ikke gøre yderligere avancement i det tætte felt.

”Jeg var tæt på at blive involveret i et masse-sammenstød i starten, og efter mine dårlige erfaringer med Hockenheim og tæt kørsel sidste år bakkede jeg lidt af. Det betød, at jeg mistede kontakt med kon­kur­­ren­terne foran, men jeg fangede dem sidst i løbet og var blot halv­andet sekund fra andenpladsen. Det var en dejlig måde at slutte en rutsche­bane-sæson af med. Når jeg skal gøre personlig status, kunne jeg helt ærligt ikke have vundet DTM i år, dertil var Timo Schei­der og Mercedes-konkurrenten Paul di Resta for skarpe.

Jeg døjer efter mit crash sidste år stadig med en kodyl hovedpine ind imellem, men jeg er enormt glad for mit comeback. Jeg var uheldig med mine tre bedste startplaceringer i år. Først tyvstartede jeg fra en anden­plads på Oschersleben, senere satsede teamet forkert i de to løb på Nürburgring og Le Mans Bugatti Circuit, hvor jeg startede fra pole position. Her småregnede det begge gange, og vi valgte for­kerte dæk. Hvis jeg havde fået de 28 point fra disse tre løb, havde jeg været med i kampen om den samlede tredjeplads, og det er god­kendt.

Desuden føler jeg, at jeg har en lille andel i Scheiders titel, idet jeg har kunnet hjælpe med at finde et par gode opsætninger i nogle svære løb. Timo var vores bedste kører i år, men han ved også, at der står et samlet Audi-team bag mesterskabet,” siger Tom Kristen­sen fra Hockenheim.
 
 Resultat af DTM-finalen på Hockenheim:
 1. Timo Scheider         Audi           59:01.290 min.
 2. Paul di Resta          Mercedes          +3.062 sek.
 3. Jamie Green           Mercedes          +3.549 -
 4. Bruno Spengler      Mercedes           +4.293 -
 5. Tom Kristensen      Audi                   +4.734 -
 6. Bernd Schneider     Mercedes         +15.300 -
 7. Mattias Ekström     Audi                 +19.839 -
 8. Martin Tomczyk      Audi                  +20.635 -
 9. Mike Rockenfeller   Audi                  +37.154 -
10. Oliver Jarvis          Audi                  +44.263 -
11. Gary Paffett           Mercedes         +54.135 -
12. Maro Engel            Mercedes         +54.542 -
13. Alexandre Premat  Audi              +1:04.597 min.  
14. Ralf Schumacher     Mercedes     +1:05.432 -

Samlet stilling:
1: Timo Scheider, Audi, 75 p.
2: Paul di Resta, Mercedes, 71 p.
3: Mattias Ekström, Audi, 56 p.
4: Jamie Green, Mercedes, 52 p.
5: Bruno Spengler, Mercedes, 38 p.
6: Bernd Schneider, Mercedes, 34 p.
7: Martin Tomczyk, Audi, 32 p.
8: Tom Kristensen, Audi, 27 p.
9: Gary Paffett, Mercedes, 13 p.
10: Alexandre Prémat, Audi, 10 p.