Bilfolket behøver ikke at fryg­te krise på brugt­bilmarkedet i kølvandet på finans­krisen. Sta­ten holder priserne oppe med eksportstøtte, siger bilekspert.

Krise på brugtbil­marke­det? Nej, det er der ingen grund til. For i lig­hed med indsky­derne i bankerne har ejerne af brugte biler også stats­garanti for ikke at tabe store summer. De skal bare eksportere deres biler. Så træder staten til med en hjælpende hånd, lyder det fra chefanalytiker Niels Grøftehauge fra bilvurderingshjemmesiden Bilpriser.dk.
 
Et eksempel: Da Bilpriser.dk for nylig selv skulle sælge en brugt firmabil, en Citroën Picasso fra 2002, foregik det via den tyske online bilauktion www.autorola.de. Den manøvre gav godt 10.000 kroner mere, end en forhandler var interesseret i at give.
”Via Autorola blev den solgt til en tjekkisk forhandler for 2.700 euro eller 20.000 kroner. Og vi fik 60.000 kroner tilbage i registrerings­afgift. Det indbragte os godt 80.000 kroner eller cirka 10.000 kroner mere end den normale forhandlerpris”, fortæller han.
”Så hvis den lokale forhandler ikke er interesseret i at give et fornuf­tigt bud på den brugte bil, behøver man ikke græde, for staten hol­der hånden under markedet. Når man eksporterer sin bil, får man godtgjort det meste af den resterende registreringsafgift. Især ved lidt dyrere biler er det en god fidus”, mener Niels Grøftehauge.

Den private bruger har flere muligheder. Enten kan han opsøge sin lokale forhandler og bede ham om at eks­por­tere bilen, hvilket han naturligvis skal tjene lidt på. Bilpriser.dk fraråder private at kaste sig ud i bileksport uden en ekspert ved hånden. De professionelle har erfaringen med papir­gangen, kontakterne i udlandet og muligheder for transport ud af landet. Man kan også sætte bilen på en dansk bilauk­tion som for eksem­pel Autocom.dk, hvor professionelle ekspor­tører af brugte biler ofte byder på bilerne. Er man ikke tilfreds med budene, kan man gå direkte videre til www.autorola.de, hvor næsten 60.000 regi­strerede og god­kendte forhandlere i 17 europæiske lan­de kan byde på biler­ne, tilføjer han.

Forinden bør man hos Skat få en forhåndsvurdering af, hvor meget af registreringsafgiften, man vil få tilbage ved eksport. Det koster 180 kroner og gælder i tre måneder. Ved en online auktion bør man oplyse budgiverne om, hvad beløbet udgør. Så bliver buddene bedst.
”Forhandlerne kan gøre det samme for deres kunder og med deres egne biler på lageret. Men de sidder og snorksover”, lyder det med et drillende grin fra en af bilbranchens største brugtbileksperter.

Det forventes, at der i år vil blive eksporteret cirka 63.000 biler ud af Danmark, cirka det samme som i 2007. Køberne er især øst­euro­pæ­iske. Alene Polen for­ventes at importere 1,2 millioner brugte biler i år.

 

 

 

Fakta

  • En bil er en vare, og varer skal have fri bevægelighed i EU. EU har derfor tvunget den danske stat til at tilbagebetale en del af registreringsafgiften, når bilejere eksporterer deres bil til andre EU-lande.
  • Hvis bilen er faldet for eksempel 50 procent i værdi på det danske marked, får man omkring 50 procent af den oprindelige registreringsafgift i eksportgodtgørelse, dog fratrukket 15 procent eller mindst 7.500 kr.
  • Det er Skat, der vurderer, hvor meget en bil er værd, og hvad der dermed skal udbetales i eksportgodtgørelse.
  • Skat baserer især sine værdifastsættelser på de priser, som bilerne annonceres til.
  • Store, benzinforbrugende biler er faldet en del i pris i det sidste års tid, men det har varet et stykke tid, før bilforhandlerne satte de annoncerede priser ned. Derfor har det også varet lidt tid, inden Skat satte sine vurderinger ned.
  • Man kan derfor tjene lidt ekstra på at få sin bil eksporteret, før Skat opdager, at prisen er faldet.
  • Skat har i Erhvervsbladet.dk varslet, at man vil til at reagere hurtigere på prisændringer.