­Samtidig med intro­duktionen af tre brændstof-effektive DRIVe biler med CO2 udlednin­ger under 120 g præsenterer Volvo Cars sin ambi­ti­øse kø­replan, der skal be­grænse CO2 udled­ningerne. Målet er at udvikle DRIVe mo­deller med udlednin­ger under 100 g/km inden for de næste par år. En ny såkaldt mikro-hybrid bliver introduceret i 2011 og får et år senere selskab af en diesel-hybrid.

"Fokus på miljøet har naturligvis høj prioritet hos Volvo. Sideløbende med arbejdet med en diesel-hybrid er vi også i gang med en intensiv jagt på at begrænse CO2 udledningerne i hele modelprogrammet. Inden for et par år har vi biler med udledninger under 100 g/km," siger Volvo Cars' koncernchef og administrerende direktør Stephen Odell.

Den systematiske indsats for at nå målet omfatter både optimering af drivliner og komponenter på selve bilen, f.eks. aerodynamik og rulle­modstand. Målet er, at DRIVe versionerne af Volvo C30, S40 og V50 skal ned under 100 g.

I 2011 er målet, at Volvo-kunderne kan købe en Volvo S60 med CO2 udledninger under 120 g/km, en Volvo S80, som udleder min­dre end 130 g/km, og en Volvo XC60 under 140 g/km. Alle disse varianter vil være udstyret med diesel­motorer.

Innovativ mikro-hybrid med unikke fordele
De store forbedringer i 2011 opnås ikke mindst takket være den såkaldte mikro-hybrid, som bliver introduceret i begyndelsen af 2011. Den vil være udstyret med en start-stop funktion, som slukker for­brændingsmotoren, når bilen holder stille.

Den vil kunne anvendes i kombination med både manuel- og auto­mat­gearkasse. Med en manuel gearkasse har føreren tillige mulighed for at skifte mening, dvs. motoren kan startes umiddelbart, hvis bilen ikke holder fuldstændigt stille. Gearvælgeren behøver heller ikke stå i frigear.

"Med en mikro-hybrid sparer man fire til fem procent brændstof ved blandet kørsel. Den reelle effekt er imidlertid væsentligt større, når man kører i byen med hyppig stop-start trafik. Vores system har også den fordel, at det kan tilpasses til de fleste af vores drivliner," forklarer Magnus Jonsson, vicedirektør i Volvo Cars udviklingsaf­de­ling.

GTDi teknologi i benzinmotorer
Når det gælder benzinmotorer introducerer Volvo Cars i begyndelsen af 2009 en ny generation af firecylindrede turbomotorer med direkte indsprøjtning, en teknologi kendt som GTDi (Gas Turbo Direct Injec­tion).

"GTDi teknologi gør det muligt at gå en motorstørrelse ned fra fem til fire cylindre, uden at det påvirker ydelsen, men med 20-30 procent lavere brændstofforbrug og CO2 udledninger," forklarer Magnus Jonsson.

Dieselhybrid med el-motor på bagakslen
I den dieselhybrid, som Volvo Cars er i gang med at udvikle, drives forhjulene af en videre­udviklet variant af Volvo's femcylin­drede D5 turbodiesel, mens baghjulene har en separat, elektrisk motor.

Samarbejdet mellem de to kraftkilder og kraftfordelingen mellem de to hjulpar styres elektronisk – det giver både et effektivt firehjuls­træk og det lavest mulige brændstofforbrug i forskel­lige kørselssitua­tioner. Endvidere vil dieselmotoren i hybridsystemet også kunne fås med en start-stop funktion, som slukker motoren, når bilen holder stille.

"Vores dieselhybrid repræsenterer en meget interessant løsning, eftersom den bygger på en sofistikeret kombination af den allerede energieffektive diesel og elektronik. I modsætning til en benzinhybrid giver vores løsning væsentlige miljømæssige fordele både ved bykør­sel og på landevejen," siger Stephen Odell.

Når den introduce­res i 2012, forventer Volvo, at dieselhybriden vil mindske det til den tid allerede lavere brænd­stofforbrug med yderli­gere 10-15 procent.

Næste trin plug-in hybrid
Næste trin er en plug-in hybrid, som efter planen kommer i 2012. Batteripakken i en plug-in hybrid oplades i løbet af natten i en almin­delig stikkontakt, og derefter kan bilen køre cirka 100 kilometer på el alene. Skulle der være behov for at oplade batterierne under kørs­len, starter bilens forbræn­dingsmotor.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Blækbutikkens hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.