Før søndagens DTM-afdeling i Barcelona håbede Tom Kristensen på regn for at få en højere grad af lotteri med i spillet. Regnen udeblev, men i stedet blev Kristensen indlemmet i en større omgang spansk banko i årets tredjesidste DTM-afdeling.
Den 8-dobbelte Le Mans-vinder skulle egentlig være startet nummer 9, hvilket i sig selv var en enorm skuffelse. Danskeren havde konstant været blandt de to hurtigste i alle træningsrunder, men blev i lørdagens kvalifikation blokeret af Mercedes-køreren Gary Paffett. Niendepladsen blev sent lørdag ydermere ændret til en 19.-plads, idet Kristensen og Paffett efter kvalifikationen havde fortsat den tætte kørsel op gennem pitlane. Paffett havde her bremset hårdt op for den tæt kørende Kristensen, der derfor var kørt udenom englænderen. Herved havde Kristensen imidlertid sat et hjulpar uden for pitstregerne, og det takserede løbsdommerne efter en klage fra Mercedes til minus ti pladser på gridden. For at ramme den bankuddannede nordjyde på det mest kritiske punkt langede dommerne endvidere en bøde på små 20.000 kroner ud.
Hurtigste omgang: Tom Kristensen
(5. omg.): 1:08,422 min - (ny banerekord)
Kristensen fik i søndagens løb en god start fra absolut bageste geled og hentede i de første sving fire pladser. Så blev han desværre ramt af en Mercedes og fik en altødelæggende punktering. Med et ekstra pitstop var alle chancer for en plads i pointene skudt ned, men midt i en umiddelbart ligegyldig slutplacering som nummer 13 nåede Kristensen at sætte ny banerekord.
”Det var et løb, der havde det hele, undtagen en lykkelig afslutning,” siger Tom Kristensen fra den catalanske hovedstad. ”En blokering, en degradering, en bøde, en punktering og hurtigste omgang. Jo, jeg fik pladen fuld i dag, men gevinsten var desværre ikke mere end en spand koldt vand. Jeg føler, jeg burde have stået på podiet, men løbet i dag var nærmest symptomatisk for hele min DTM-sæson. Jeg ville i det mindste gerne have haft chance for at hente nogle point til team-mesterskabet, hvor jeg sammen med min holdkammerat Timo Scheider stadig slås om titlen, men løbsdommerne ville det anderledes. Jeg synes, degraderingen var hård, især set i lyset af at Paffett end ikke fik påtale for sin blokering. Der er heldigvis endnu to afdelinger tilbage i år, så jeg må bare forsøge at komme tilbage og hjælpe Audi med at vinde mesterskabet,” siger Kristensen.
Løbet i Barcelona blev vundet af den unge Mercedes-kører Paul di Resta, der dermed halede to point ind på den førende Audi-mand, Timo Scheider. Denne har dog fortsat et forspring på syv point før næste løb på den lille Le Mans-bane, Circuit Bugatti, om to uger.
Resultat af DTM-løb på Circuit de Catalunya:
1: Paul di Resta, Mercedes 58 omg.
2: Timo Scheider, Audi +4,531 sek.
3: Bernd Schneider, Mercedes +7,220 sek.
13: Tom Kristensen, Audi +1 omg.
Hurtigste omgang: Tom Kristensen (5. omg.): 1:08,422 min. (ny banerekord)
Samlet stilling efter 9. afdeling:
1: Timo Scheider, Audi 62 p.
2: Paul di Resta, Mercedes 55 p.
3: Jamie Green, Audi 47 p.
8: Tom Kristensen, Audi 22 p.
Samlet stilling, teammesterskabet:
1: Mercedes-Benz AMG (Resta/Spengler) 86 p.
2: Team Audi Sport Abt (Scheider/Kristensen) 84 p.
3: Audi Team Abt Sportsline (Ekström/Tomczyk) 75 p.