Rolls-Royce oser langt væk af bå­de klasse og magt - og ingen er vist i tvivl om, at her kommer én med styr på økono­mien, når en Rolls dre­jer om hjørnet. I Dan­mark er det syn tem­melig sjældent, men over ­alt i Asien kan Rolls-Royce glæde sig over en fantastisk frem­gang - på trods af den globale krise.

I år har Rolls-Royce Motor Cars, der som bekendt ejes af BMW, hæ­vet sit salg i Asien, så regionen på nuvæ­rende tidspunkt sæl­ger 20 % af verdens RR-model­ler. Den mest sælgende region er USA - her­efter føl­ger Mel­lemøsten og dernæst kommer Asien, hvor man alene i år har øget antallet af store showrooms med fire, så man i dag råder over 17 RR-show­rooms.

Måske ikke helt over­raskende er Kina Rolls-Royce største marked - et marked hvor afsætningen sidste år steg med 50 %. Og intet tyder på en afmat­ning, så - alt i alt regner RR-ledelsen med at Asien-afsæt­ningen stiger i år med omkring 30 %. Efter Kina er det Japan efter­fulgt af Indien, der tørster efter luksus fra automobilindustrien i form af en geigen RR-model.

Bestselleren i Singa­pore er Phantom Coupé til en pris på $850.000 - og den håndfrem­stillede model er et hit blandt rige, unge og ofte spontane kunder.

Globalt er de kunder, der i dag køber en Rolls-Royce, ofte helt nye kunder - faktisk er kun hver tredje kunde en "gammel kending."

"Vi producerer en Rolls beregnet for det 21 århundrede - med en god gang tradition, men fuldt ud og helt supermoderne," siger en repræ­sen­tant for Phantom-modellen.

Vi i Danmark kommer aldrig til at forstå den globale verden fuldt ud - ikke så længe vi har noget der hedder registreringsafgift - en afgift, der forhindrer os i at se biler, som denne Phantom Coupé.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Skomøs hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.