Chevrolet Volt kan oplades fra en almindelig 230 volt stikkontakt. Det tager ca. tre timer at nå fuld opladning fra flade batterier og vil koste ca. 6 - 7 kroner.  General Mo­tors tager hul på firmaets næste 100 år ved at vise pro­duk­tions­ver­­sionen af Chevrolet Volt, der er en helt ny biltype.

GM fejrer sin 100 års fødselsdag ved at vise den færdige og produk­tionsklare udgave af Chevrolet Volt. Bilen kan køre op til 60 kilometer udeluk­kende med elektricitet fra de indbyggede batterier som energikilde, men supplerer elmotoren med en forbrændings­motor, der øger rækkevidden betydeligt. 

Chevrolet Volt kan køre op til 60 kilometer med energi udelukkende fra lithium-ion batteripakken på 16 kWh. Når batteriet er fladt, starter en forbrændingsmotor, der drives af benzin, E85 eller diesel automatisk, og forsyner elmotoren med strøm til videre kørsel. Når man får brug for at køre længere end 60 kilometer, starter en lille forbrændingsmotor automatisk og forsyner bilens generator og bat­teripakke med ener­gi, så bilen kan fort­sætte med at køre på elektri­citet flere hund­rede kilo­meter endnu. GM har under­søgt det daglige kørselsbehov hos tu­sind­vis af ame­rikanske bilister, og for 80 procent gælder det, at de­res daglige kørselsbehov mellem hjem og arbejde er under 60 kilo­meter. 

Størrelse og vægt af batteripakken i Chev­rolet Volt er såle­des afpasset det daglige kør­selsbehov for langt de fleste bilister, der til hverdag kan køre helt uden emissioner. Men takket være den ind­byggede for­brændings­motor kan de bruge sam­me bil, når de skal køre længere ture.  Bilty­pen har GM døbt E-REV – Extended-Range Electric Vehicle.

Aerodynamikken er altafgørende for bilens rækkevidde. Topfarten er 161 km/t, ydelsen fra elmotoren svarer til 150 hk. Drejningsmomentet er 370 NmI forbindelse med fej­ringen af 100 året for GM kommenterede top­chefen Rick Wago­ner præsentationen af Chevrolet Volt således: ”Afsløringen af produk­tions­udgaven af Volt er en god måde at tage hul på det næste århund­rede i GM.  Det er præcist den teknologi, bilindu­strien har brug for nu som svar på de energi- og miljømæssige udfor­dringer, vi står foran.”

Designet af Volt er inspireret af kon­cept­bilen med same navn, der blev vist på biludstillingen i Detroit i 2007.  Den fær­dige Chevrolet Volt er betydelig mere glat og aero­dynamisk end konceptbilen, da vindmodstanden spiller en afgørende rolle for rækkevidden af en el-bil.

GM venter, at det vil koste ca.  15 øre pr. kilometer i udgifter til elek­tricitet at køre Volt afhængig af prisen på elektricitet i de forskel­lige lande. Bilen skal bygges på GM’s  Detroit-Hamtramck fabric i Michi­gan, USA og ventes på markedet i slutningen af 2010 med fuld pro­duktion fra 2011. Prisen er endnu ikke fastlagt. Læs mere på www.gm.com/volt.

 

 

 


annonce - klik på logo
Klik her og gå til Blækbutikkens hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


 

Foreløbige specifikationer: CHEVROLET VOLT 
General
Vehicle type: 5-door, front-wheel-drive sedan
Category: Extended-Range Electric Vehicle (E-REV)
EREV competitors: None
Chassis: independent McPherson struts front, compound crank twist axle  rear, four-wheel disc brakes, full regenerative brakes to maximize energy capture, electric power-assist steering
Seating capacity: Four
Manufacturing location: Detroit-Hamtramck Assembly (subject to GM successfully negotiating satisfactory government incentives)
Performance
Top speed (km/h): 161
EV range (km): 60  (MVEG cycle)
Dimensions
Wheelbase (in / mm): 105.7 / 2685
Length (in / mm): 177 / 4404
Width (in / mm): 70.8 / 1798
Height (in / mm): 56.3 / 1430
Cargo volume (cu ft / L): 10.6 / 301 
Battery system
Type: lithium-ion
Energy (kWh) 16
Electric drive unit
Power (kW / hp): 111 / 150
Torque (lb-ft / Nm): 273 / 370
Exterior
Tire and wheel size: specially developed low rolling-resistance tires on 17-inch forged aluminum wheels