General Motors tager hul på firmaets næste 100 år ved at vise produktionsversionen af Chevrolet Volt, der er en helt ny biltype.
GM fejrer sin 100 års fødselsdag ved at vise den færdige og produktionsklare udgave af Chevrolet Volt. Bilen kan køre op til 60 kilometer udelukkende med elektricitet fra de indbyggede batterier som energikilde, men supplerer elmotoren med en forbrændingsmotor, der øger rækkevidden betydeligt.
Når man får brug for at køre længere end 60 kilometer, starter en lille forbrændingsmotor automatisk og forsyner bilens generator og batteripakke med energi, så bilen kan fortsætte med at køre på elektricitet flere hundrede kilometer endnu. GM har undersøgt det daglige kørselsbehov hos tusindvis af amerikanske bilister, og for 80 procent gælder det, at deres daglige kørselsbehov mellem hjem og arbejde er under 60 kilometer.
Størrelse og vægt af batteripakken i Chevrolet Volt er således afpasset det daglige kørselsbehov for langt de fleste bilister, der til hverdag kan køre helt uden emissioner. Men takket være den indbyggede forbrændingsmotor kan de bruge samme bil, når de skal køre længere ture. Biltypen har GM døbt E-REV – Extended-Range Electric Vehicle.
I forbindelse med fejringen af 100 året for GM kommenterede topchefen Rick Wagoner præsentationen af Chevrolet Volt således: ”Afsløringen af produktionsudgaven af Volt er en god måde at tage hul på det næste århundrede i GM. Det er præcist den teknologi, bilindustrien har brug for nu som svar på de energi- og miljømæssige udfordringer, vi står foran.”
Designet af Volt er inspireret af konceptbilen med same navn, der blev vist på biludstillingen i Detroit i 2007. Den færdige Chevrolet Volt er betydelig mere glat og aerodynamisk end konceptbilen, da vindmodstanden spiller en afgørende rolle for rækkevidden af en el-bil.
GM venter, at det vil koste ca. 15 øre pr. kilometer i udgifter til elektricitet at køre Volt afhængig af prisen på elektricitet i de forskellige lande. Bilen skal bygges på GM’s Detroit-Hamtramck fabric i Michigan, USA og ventes på markedet i slutningen af 2010 med fuld produktion fra 2011. Prisen er endnu ikke fastlagt. Læs mere på www.gm.com/volt.
annonce - klik på logo
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.
Foreløbige specifikationer: CHEVROLET VOLT | |
General | |
Vehicle type: | 5-door, front-wheel-drive sedan |
Category: | Extended-Range Electric Vehicle (E-REV) |
EREV competitors: | None |
Chassis: | independent McPherson struts front, compound crank twist axle rear, four-wheel disc brakes, full regenerative brakes to maximize energy capture, electric power-assist steering |
Seating capacity: | Four |
Manufacturing location: | Detroit-Hamtramck Assembly (subject to GM successfully negotiating satisfactory government incentives) |
Performance | |
Top speed (km/h): | 161 |
EV range (km): | 60 (MVEG cycle) |
Dimensions | |
Wheelbase (in / mm): | 105.7 / 2685 |
Length (in / mm): | 177 / 4404 |
Width (in / mm): | 70.8 / 1798 |
Height (in / mm): | 56.3 / 1430 |
Cargo volume (cu ft / L): | 10.6 / 301 |
Battery system | |
Type: | lithium-ion |
Energy (kWh) | 16 |
Electric drive unit | |
Power (kW / hp): | 111 / 150 |
Torque (lb-ft / Nm): | 273 / 370 |
Exterior | |
Tire and wheel size: | specially developed low rolling-resistance tires on 17-inch forged aluminum wheels |