Det er en teknologi med stor betydning for miljøet og en salgsmæssig succeshistorie. Lexus er stadig ene om at kunne tilbyde hybridteknologi i klassen for luksusbiler med modellerne RX 400h, GS 450h og topmodellen LS 600h. Og faktisk er det hybridmodellerne, der er de bedst sælgende blandt Lexus’ forskellige modelvarianter.
56 procent af dem som vælger LS-serien, køber topmodellen LS 600h, mens 55 procent af GS-kunderne vælger GS 450h. For RX-serien er tendensen endnu mere tydelig, da 86 procent af kunderne vælger RX 400h, verdens eneste hybrid-SUV.
Bilkøberne bliver stadig mere bevidste om de miljømæssige konsekvenser af deres valg, og med Lexus Hybrid Drive er det muligt at have en højtydende luksusbil, men samtidig have et brændstofforbrug som en almindelig familiebil og en væsentlig reduktion i udledningen af skadelige stoffer. I tæt bytrafik eller i bilkøen kører man ofte med elmotoren alene og udleder på den måde ingen skadelige stoffer overhovedet.
At hybridteknologien er kommet for at blive, er ingen længere i tvivl om. På verdensplan har Toyota Motor Corporation solgt over halvanden million hybridbiler indtil nu, og dette tal vil vokse betydeligt i fremtiden, hvor flere storbyer forventes at følge Stockholm og Londons eksempel med en betalingsring omkring byen, både for at forbedre miljøet og begrænse trafikken. Begge steder er Lexus hybridmodeller som de eneste luksusbiler fritaget for afgift på grund af deres lave forbrug.
Siden introduktionen i 2005 viser beregninger, at Lexus Hybrid Drive har sparet klimaet for 70.000 tons CO2, set i forhold til hvis kunderne havde valgt en tilsvarende bil med de samme præstationer uden hybridteknologi. Alt i alt har alle denne verdens biler med hybridteknologi sparet os for langt over fem millioner tons CO2.
Artiklen fortsætter under reklamen.
annonce - klik på logo
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.
Lexus modelprogram med hybridteknologi:
LS 600h
Hjertet er det mest magtfulde hybridsystem nogensinde, og resultatet er en enestående køreoplevelse, der kombinerer overlegne præstationer med lydløs komfort og et benzinforbrug på blot 10,8 km/l. Som den eneste luksusbil opfylder LS 600h dermed de strenge amerikanske krav til en Ultra Low Emissions Vehicle, og det er den eneste luksusbil i sin klasse, der er fritaget for den særlige afgift i Stockholm og London.
Tekniske data
Slagvolumen cm3 V8/4969
Effekt kW @ o/min 290 @ 6400
Drejningsmoment Nm @ o/min 520 @ 4000
Systemeffekt (kW) 327
Topfart (km/t) 250
0-100 km/t (sek.) 6,3
Forbrug (l/100 km) 9,3
CO2-udledning (g/km) 219
RX 400h
Verdens eneste SUV med hybridteknologi tager det bedste fra GS 450h og forener det med anvendeligheden fra RX-serien. Den 3,3 liters V6 fungerer i perfekt harmoni med de to elmotorer og leverer det imponerende kraftoverskud, du ville forvente af en V8 – men uden V8-motorens forbrug. Det innovative elektroniske firehjulstræk E-FOUR skifter automatisk mellem to- og firehjulstræk, og med et gennemsnitligt forbrug på 12,3 km/l er RX 400h trods sin størrelse og anvendelighed så sparsommelig som de fleste familiebiler.
Tekniske data
Slagvolumen cm3 V6/3311
Effekt kW @ o/min 155 @ 5600
Drejningsmoment Nm @ o/min 288 @ 4400
Systemeffekt (kW) 200
Topfart (km/t) 200
0-100 km/t (sek.) 7,6
Forbrug (l/100 km) 8,1
CO2-udledning (g/km) 192
GS 450h
Verdens første performance hybrid forener suveræn luksus med køreglæde og dynamik, og demonstrerer, at suveræne præstationer og et lavt forbrug sagtens kan forenes. Lexus 3,5 liters Direct Injection V6 i kombination med en højtydende elmotor, giver en samlet systemeffekt på 340 hk. Resultatet er et en 0-100 tid på under 6 sekunder, men samtidig et benzinforbrug på blot 12,8 km/l. Som de øvrige hybridmodeller klarer GS 450h sig ofte med elmotoren alene, for eksempel i trafikkøen eller ved bykørsel.
Tekniske data
Slagvolumen cm3 V6/3456
Effekt kW @ o/min 218 @ 6400
Drejningsmoment Nm @ o/min 368 @ 4800
Systemeffekt (kW) 254
Topfart (km/t) 250
0-100 km/t (sek.) 5,9
Forbrug (l/100 km) 7,9
CO2-udledning (g/km) 185