En af de største at­traktioner på dette års interna­tionale bilud­stil­ling i Paris er uden tvivl den nye Ford Ka. Men Ford har også en række andre nyheder, der vil fange opmærk­somheden på Paris Motorshow, som åbner den 1. oktober.

12 år efter Ford Ka debuterede på Paris Motorshow lægger den fran­ske hovedstad igen catwalk til en Ka lancering. Fords mindste bil er frisk, funky og fræk i linjerne, og det er uden tvivl en Ka. Samtidig ses det tydeligt, at den nye Ka er udviklet efter Fords kinetiske design formsprog.
En af de ting, der karakteriserer den nye Ka er, at den fås med ud­styr, der tidligere kun har været tilgængelig i langt større og dyrere biler. Des­uden er det første gang Ka kommer med en diesel motor – en 1,3-liters TDCi motor med 75 hk. Både diesel og benzinmotoren på 1,2 liter ligger under 120 gram CO2 pr km. Ford Ka lanceres i Dan­mark i første kvartal af 2009.


annonce - klik på logo
Klik her og gå til Nordic AutoParts hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.


To andre nyheder der også vil blive bemærket, er premieren på den nye Focus RS og en ny benzindrevet turbomotor i Kuga-serien.
Den ny Ford Focus RS bygger på mange måder bro mellem Focus ST og rally-bilen Focus WRC. En særlig 5-cylindret Duratec turbomotor giver 300 hk og et drejnings-moment på 440 Nm. Det betyder i prak­sis 0-100 km/t på under 6 sekunder og en topha­stighed på over 260 km/t.
Dermed er Focus RS den hurtigste serieproducerede bil, Ford Europa nogensinde har bygget. Lanceringstidspunktet er i begyn­delsen af 2009.
En tilsvarende motor, dog med et lidt mere begrænset resultat, vil nu også være tilgængelig på Ford Kuga. I Kuga giver turbomo­to­ren 200 hk og 340 Nm i drejningsmoment. Det giver mulighed for en maksimal hastighed på næsten 210 km/t.
Ford har for nyligt lanceret nye udgaver af sine ECOnetic-model­ler med ultralave CO2-emissioner. I Paris ses en Fiesta med en 1.6-liters turbodie­selmotor på 90 hk, med en CO2-emission på blot 98 g/km. Dermed er Fiesta ECOnetic klasseledende, når man ser på CO2-emis­sioner og er samtidig Fords mest brændstofsøko­nomiske bil. Ifølge beregninger, kan man opnå en besparelse på 160 liter hen over 20.000 kørte kilometer, sammenlignet med en almindelig Fiesta med samme motor.
Personlig stil
En andet nyhed hos Ford giver den enkelte kunde mulighed for, at tilpasse bilens udseende. En speciel afdeling i Ford Europa har ud­viklet udstyr til bilens interiør og eksteriør, hvor kunden får mulighed for at skabe en bil, der virkelig skiller sig ud fra mæng­den.
"Vi ved, at mange Ford-kunder gerne vil have "deres egen" bil" siger Kenneth Jørgensen, adm. direktør i Ford Danmark. – Med Individual styling kan kunden nu vælge det udstyr, der i form og farve er tilpas­set bilen, hvor udstyret skal bruges. Samtidig får kunden hjælp af Fords designere i relation til æstetikkens mange facetter, som gør valget nem­mere og sikrere. Ford Individual giver kunden mulighed for, at sætte et personligt præg på din bil".