En af de største attraktioner på dette års internationale biludstilling i Paris er uden tvivl den nye Ford Ka. Men Ford har også en række andre nyheder, der vil fange opmærksomheden på Paris Motorshow, som åbner den 1. oktober.
12 år efter Ford Ka debuterede på Paris Motorshow lægger den franske hovedstad igen catwalk til en Ka lancering. Fords mindste bil er frisk, funky og fræk i linjerne, og det er uden tvivl en Ka. Samtidig ses det tydeligt, at den nye Ka er udviklet efter Fords kinetiske design formsprog.
En af de ting, der karakteriserer den nye Ka er, at den fås med udstyr, der tidligere kun har været tilgængelig i langt større og dyrere biler. Desuden er det første gang Ka kommer med en diesel motor – en 1,3-liters TDCi motor med 75 hk. Både diesel og benzinmotoren på 1,2 liter ligger under 120 gram CO2 pr km. Ford Ka lanceres i Danmark i første kvartal af 2009.
annonce - klik på logo
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.
To andre nyheder der også vil blive bemærket, er premieren på den nye Focus RS og en ny benzindrevet turbomotor i Kuga-serien.
Den ny Ford Focus RS bygger på mange måder bro mellem Focus ST og rally-bilen Focus WRC. En særlig 5-cylindret Duratec turbomotor giver 300 hk og et drejnings-moment på 440 Nm. Det betyder i praksis 0-100 km/t på under 6 sekunder og en tophastighed på over 260 km/t.
Dermed er Focus RS den hurtigste serieproducerede bil, Ford Europa nogensinde har bygget. Lanceringstidspunktet er i begyndelsen af 2009.
En tilsvarende motor, dog med et lidt mere begrænset resultat, vil nu også være tilgængelig på Ford Kuga. I Kuga giver turbomotoren 200 hk og 340 Nm i drejningsmoment. Det giver mulighed for en maksimal hastighed på næsten 210 km/t.
Ford har for nyligt lanceret nye udgaver af sine ECOnetic-modeller med ultralave CO2-emissioner. I Paris ses en Fiesta med en 1.6-liters turbodieselmotor på 90 hk, med en CO2-emission på blot 98 g/km. Dermed er Fiesta ECOnetic klasseledende, når man ser på CO2-emissioner og er samtidig Fords mest brændstofsøkonomiske bil. Ifølge beregninger, kan man opnå en besparelse på 160 liter hen over 20.000 kørte kilometer, sammenlignet med en almindelig Fiesta med samme motor.
Personlig stil
En andet nyhed hos Ford giver den enkelte kunde mulighed for, at tilpasse bilens udseende. En speciel afdeling i Ford Europa har udviklet udstyr til bilens interiør og eksteriør, hvor kunden får mulighed for at skabe en bil, der virkelig skiller sig ud fra mængden.
"Vi ved, at mange Ford-kunder gerne vil have "deres egen" bil" siger Kenneth Jørgensen, adm. direktør i Ford Danmark. – Med Individual styling kan kunden nu vælge det udstyr, der i form og farve er tilpasset bilen, hvor udstyret skal bruges. Samtidig får kunden hjælp af Fords designere i relation til æstetikkens mange facetter, som gør valget nemmere og sikrere. Ford Individual giver kunden mulighed for, at sætte et personligt præg på din bil".