Volvo C30, S40 og V50 1.6D DRIVe - med CO2 udslip på 115 og 118 g/km. Volvo C30, S40 og V50 1.6D DRIVe - med CO2 udslip på 115 og 118 g/km.

På biludstillingen i Paris i begyndelsen af oktober præsenterer Volvo Cars nye, øko­nomiske diesel­vari­anter af C30, S40 og V50.

Brændstofforbruget i de nye dieselvarianter til Volvo C30, S40 og V50 er reduceret, så C30 nu kører 22,7 km/ltr., mens S40 og V50 klarer 22,2 km på en liter diesel. De tilsvarende CO2-værdier er hhv. 115 og 118 g/km, hvilket er best-in-class i deres respektive segmenter.

Fælles for de tre modeller gælder, at de er udstyret med en række ef­fektivitets-fremmende detaljer. Og at de markedsføres med et sær­ligt DRIVe-emblem, der signalerer deres miljøvenlige kvaliteter.

DRIVe-modellerne tager udgangspunkt i den Volvo C30 Efficiency kon­ceptbil, der blev vist på Frankfurt Motor Show i oktober 2007. "Vi ønskede dengang at vise, at et lavt CO2-udslip ikke er forbeholdt små dieselbiler. Ved at tilbyde Volvo V50 med emisionsværdier under 120 g/km giver vi også familier og andre kunder med pladsbehov mu­ligheden for at fore­tage et mere miljøvenligt bilvalg," siger Volvo Cars'' koncernchef Fredrik Arp.

Holistisk tilgang
På biludstillingen i Paris i begyndelsen af oktober præsenterer Volvo Cars nye, økonomiske dieselvarianter af C30, S40 og V50.Det lavere brænd­stofforbrug og det mindskede CO2-udslip er skabt med udgangs­punkt i en grundig analyse af alle bilens detaljer, og alle store som små besparelser er taget med. Bilen er således for­bedret inden for fire hoved­områder:

 


annonce - klik på logo og bestil en jobannonce
Klik på logo'et og bestil din Stepstone-jobannonce her - og få samme jobannonce GRATIS med på Autoteket

 Samarbejde mellem
StepStone og Autoteket

Find din nye

medarbejder her

effektivt, nemt og

hurtigt.

Du behøver blot at klikke på logo'et til venstre og udfylde skemaet. Du betaler for StepStone jobannoncen og får til gengæld annoncen GRATIS på autoteket.dk.


Lavere luftmodstand

  • Undervognen er sænket med 10 mm, men med samme komfort som standardbilen.
  • På S40 bagspoiler som på T5-versionen
  • På C30 nyudviklet tagspoiler
  • ''Lukket'' kølergrill, idet man har placeret et vindbrydende panel bag grill''en.
  • Wind breaker foran forhjulene.
  • Særligt, aerodynamisk fælgdesign.
  • Undervogns-paneler, der giver bedre luftflow under bilen.
  • Ny bagkofanger (kun C30).

Lavere rullemodstand

  • Alle versioner er som standard udstyret med en ny generation Michelin dæk med lavere rullemodstand. Fås i 15 og 16 tommer.

Højere udveksling

  • Gearkassens udveksling er ændret i tredje, fjerde og femte gear.

Mere effektive motorer

  • Forbedringer, når det gælder køling af motoren, motorstyring og servostyring.
  • Gearkasseolie med lavere friktion.
  • Gearskifte-indikator i informations-display''et.

"Alene det at skifte gearkasseolien giver os et 0,75 procent lavere forbrug. Dækkene med lav rullemodstand giver yderligere en bespa­relse på to procent. Disse værdier kan naturligvis synes beskedne, og derfor er det vigtigt at se på det samlede billede. Tilsammen har alle disse små justeringer nemlig hjulpet os til at nå vores mål for de tre biler, nemlig et CO2-udslip under 120 g/km. Og det uden på no­gen måde at gå på kompromis, når det gælder køreegenskaber og komfort," siger Volvo''s udviklingschef Magnus Jonsson.

Samtidig betyder disse bilers lave CO2-værdier en reduceret omkost­ning for køberne på de 13 europæiske markeder, der i dag har ind­ført et CO2-baseret bilbeskatnings-system.

I hele Europa
Volvo Cars forventer næste år at sælge mere end 20.000 1.6D DRIVe biler i Europa. De endelige priser er endnu ikke fastlagt. "Vi har valgt at tilby­de de nye DRIVe-biler på alle de europæiske mar­keder - også i de lande, hvor der i dag ikke er nogen form for finan­siel tilskyndelse. For vi ønsker, at alle skal have muligheden for at vælge et mere miljø­venligt alternativ fra Volvo," under­streger Fredrik Arp. 

Volvo Cars forventer næste år at sælge mere end 20.000 1.6D DRIVe biler i Europa. De endelige priser er endnu ikke fastlagt.

"Den lidt højere pris skal naturligvis ses i lyset af de miljømæssige tilskud og det reducerede brændstofforbrug – og set i det lys, finder jeg merpri­sen absolut beskeden," slutter Fredrik Arp.