Alle tiders bedste Golf.
Volks­wagen af­slører en af årets mest hemme­ligholdte bilnyheder: Den nye Golf - Europas mest suc­ces­rige bil­mo­del, solgt i flere end 26 mil­lioner ek­sem­pla­rer - og nu forbedret på alle områder. "Denne, sjet­­te gene­ration af Golf defi­nerer kvalitet og kom­fort på en ny måde i klassen, og giver større ejer­glæde end nogen­sinde før." udtaler Dr. Martin Winterkorn, øverste chef for Volkswagen AG.

  • Niveauet for værdi, komfort og sikkerhed fjerner klasseforskelle
  • Det nye design giver et fingerpeg om Volkswagens designlinie fremover
  • TDI, TSI og DSG systemerne forbedrer brændstoføkonomien  med op til 28%
  • Første Golf med dynamisk karrosseri kontrol og automatisk af­standskontrol

Golf gør fremskridt tilgængeligt
Det kraftfulde de­sign viser elementer, der med tiden vil blive gen­nem­gående i alle mo­del­ler fra Volkswagen.

Den effektive støj­kon­trol og den overord­nede komfort i den nye Golf ophæver ligefrem klasseforskelle blandt biler. Den avancerede tek­nologi i motorer og transmission begræn­ser brænd­stofforbruget og alle benzin- såvel som dieselmotorer opfylder allerede den kom­men­de EU-5 norm.

Avancerede hjælpesystemer som automatisk afstandskontrol (ACC) og dynamisk karrosseri kontrol (DCC) foruden parkeringsassistance systemet fås til den nye Golf. Maksimal sikkerhed opnås med nyt ESP system, der reagerer hurtigere og kontrollerer flere situationer end nogensinde før, optimering af de stødabsorberende zoner, syv air­bags, inklusiv airbag til knæene, særlige hovedstøtter (WOKS), der forebygger skader efter piske­smæld, og kontrolfunktion for brug af sikkerhedsselerne på bag­sædet.

Præcision på en ny måde
De ægte Golf værdi­er reflekteres allerede par excellence i designet. Alle de elementer, der skaber bilens udse­ende og karakte­riserer den, er nydesignede. "Vi har anbragt kerne­kom­ponenterne fra Golf i en meget præcis og ny form" forklarer Walter de Silva. Og den itali­enske chefdesigner for den tyske koncern underbygger det: "Golf er det globale ikon for al produktion af biler. Arkitekturen og den grafisk form i den nye model må derfor forblive klar og unik."

I direkte sammenligning mellem generation fem og seks ses i hvor høj grad den nye Golf er forandret. Walter de Silva og chefdesigner for mærket Volkswagen Klaus Bishoff har bestræbt sig på at finde det essentielle Golf-DNA. Det fremgår ikke mindst af fronten, som den var på Golf af første generation og C-søjlen, der blev perfektioneret i fjerde generation af Golf. 

Overordnet set fremstår billedet af den nye Golf i samspillet imellem alle dens design karakteristika som en tydeligt bredere, fladere og ikke mindst mere prestigefyldt model.

Også indvendigt ef­ter­lader nyt interiør i nyt layout med nye mate­ria­ler og nye detal­jer indtryk af en bil fra et dyrere segment. Men også optimeret ergo­nomi er der satset på. F.eks. er alle kontak­ter og greb gjort lettere at bru­ge. Det omfatter bl.a. betjening af klima­anlægget (Clima­tronic) - som det netop er præsenteret i Passat CC i denne udformning - og kontak­terne til el-ruderne, som er rykket frem på dørsiden og blevet lettere at betjene.

Netop dette er den røde tråd her: Volkswagens typiske stræben ef­ter perfektion i alle detaljer i bilen. Der er f.eks. kontrolfunktionen af sikkerhedsselerne på bagsædet. Hvis Golf bestilles med sideairbags ved bagsædet følger der kontrolfunktion med til multifunktions­anlæg­get. Her bliver det vist om bagsædepassagerne har spændt deres sikkerhedssele - separat for hver siddeplads. Der er f.eks. også de praktiske knager i bagagerummet til fastgørelse af bagage, og f.eks. også de nye sidespejle hvis aerodynamiske facon bedre afviser smuds og som i øvrigt er gjort lettere at indstille indefra, alene fordi kontakten er placeret mere ergonomisk korrekt.

Den hidtil mest tyste Golf
Den nye Golf karak­teriseres også af en første klasses støjre­duktion. En specielt støj­dæmpende film i forruden hjælper til med det. Det samme gør nye dørtæt­nings­lister og rude­lister. Også de nye side­spejle reducerer vindstøj. Motorrummet er blevet afskærmet yder­ligere fra kabinen, og der monteres dæk med lavere rullestøj, lige­som nye lejer i moto­rerne er med til at minimere lydniveauet.

Skift til common rail system
Det er ikke mindst TDI motorerne, der er tilgodeset. Anvendelse af common rail indsprøjtningssystem og dobbelte balanceaksler un­der­trykker uønsket motorlyd. TDI motorerne fås med ydelse fra 66 kW/ 90 HK til 125 kW/170 HK. Straks fra introduktionen vil der være to 2,0 l TDI motorer at vælge imellem. De yder 81 kW/110 HK hhv. 103 kW/ 140 HK. Alle er naturligvis forsynet med dieselpartikelfilter (DPF). Der­til er TDI motorerne særdeles brændstoføkonomiske. Den 110 HK stærke TDI motor nøjes med 4,5 l pr. 100 km, svarende til 22,2 km pr. l diesel (119 g/km CO2). Selv den stærke 140 HK version bruger kun 4,9 l pr. 100 km, svarende til 20,4 km pr. l (129 g/km CO2).

Benzinmotorer - mere brændstoføkonomiske end nogensinde
­Der vil være fire ben­zinmotorer at vælge imellem fra introduktionen. 59 kW/80 HK, 75kW/102 HK, 90 kW/122 HK og 118 kW/160 HK. Alle motorerne fra 122 HK er trykladede motorer (turbo eller turbo sam­men med kom­pressor). TSI motoren med 122 HK kører 16,1 km pr. l superbenzin (144 g/km CO2). Selv med 160 HK styrke præsteres hele 15,9 km pr. l super­benzin (det er hele 3,2 km pr. l /19,1 % bedre end den tidli­gere 2,0 l FSI motor med 150 HK).

DSG erstatter konventionelle automatisk gearkasser
Alle automatgearkasser vil fremover være af typen med dobbelt­kob­ling (DSG). Afhængig af drejningsmoment vil det være enten 6-trins eller 7-trins DSG. Hvor effektiv alliancen imellem DSG og TSI kan blive demonstre­res i forskellen imellem 1,4 l TSI motoren med 160 HK og 7-trins DSG. Den kører 16,7 km pr. l benzin ved blandet kørsel (139 g/km CO2). Denne high tech duo erstatter den tidligere 2,0 FSI mo­tor med 150 HK og 6-trins automatisk gearkasse. Brændstof­økono­mien ved blandet kørsel for den var 12,0 km pr. l. Der er således tale om en forbedring på mere end 28 %.  

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Autohuset Hørsholms hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.