I samtlige klasser i Copenhagen Historic Grand Prix blev der kæmpet hårdt. Hér går starten på GTS-klassen, hvor den senere vinder, hollænderen Michiel Campagne i den gule Corvette Sting Ray startede fra tredjepladsen. Foto: Vivi Siiger.Mange hav­de må­ske ventet det på forhånd. Men gamle biler har det med at drille. Ikke de­sto mindre kom Tom Kri­sten­sen, så sig om­kring i Køben­havn og sejrede i Copen­hagen Historic Grand Prix – somme­rens helt store motorsports­begiven­hed i hjertet af Køben­havn.

Den 8-dob­belte Le Mans vinder og Audi fabrikskører var fast be­slut­tet på, at vise sit danske publikum og ikke mindst rækken af uden­landske kolle­ger, at han ikke behøver 24 timer til at vinde et racer­løb. I Fælled­parken blev der kørt over 4 gange 8 omgange – men Kristensens hold-kammerat var heller ikke en ”Hr. Hvem som helst”. Tommy Kjehr, som lagde bil til i form af en Ford Escort BDA, er rege­rende Danmarksmester i historisk racing (standardvogne over 1300 ccm ældre end 1971) og han fører også dette års mesterskab.

Et af de store trækplastre ved CHGP var en af verdens bedste kvindelige racerkørere, belgieren Vanina Ickx, som efter en 10. plads i 24-timers Le Mans sammen med Charlotte Engel scorede 9. pladsen i Royal Pro-Am. Foto: Vivi Siiger.Sammen erobrede de to den 2 kilo­meter lange racerbane og sejrede i en imponerende slutspurt, hvor det lykke­des Tom Kristensen at hol­de sidste års vinderhold, Thorkild Thyrring og Brian Stoltze i en Ford Mustang bag sig. Nr. 3 blev den tidligere Europa­mester i rally, Henrik Lundgaard, der delte en Alfa Romeo med bilens ejer, Mads Gravlund.

 

Podiet i Royal Pro-Am klassen blev en hel-dansk forestilling trods stærk udenlandsk konkurrence med Tom Kristensen og Tommy Kjehr øverst på skamlen. Eneste internationale indslag var Prinsesse Marie, som forestod præmieoverrækkelsen. Foto: Vivi Siiger.Copenhagen Historic Grand Prix blev en publikums succes. Der går endnu nogle dage in­den arrangørerne får dannet sig et endeligt overblik over hvor man­ge mennesker, der var valfartet til Fælled­par­ken. Men det im­pone­rende opbud af spændende biler og internatio­nale stjerne­kørere udgjorde præcis det trækplaster, der var ventet. Jacky Ickx, hans datter Vanina Ickx, Johnny Herbert, Jan Magnussen, Dindo Ca­pello, David Brabham, Stanley Dickens. De var der alle – in­klusive H.K.H. Prins Joachim og Prinsesse Marie. Prinsen havde stor andel i under­holdningen på banen og sluttede sammen med svenske Tom­my Brorsson på en fornem 6. plads, mens prinsessen sikrede, at præ­mierne til de topplacerede kørere i Royal Pro-Am klassen blev over­rakt på behørig vis.