GMs hovedkvarter i detroitGeneral Motors (GM) syn­ker dybere og dybere ned i mørket. Med et kæmpe underskud i mil­liard­klassen for andet kvartal af 2008 hiver GM efter vejret. Og der er tale om store tal - 15,5 milli­ar­der $ svaren­de til knapt dkr. 75 milliarder i un­derskud for andet kvartal.

Hos søsterfore­ta­gen­det Opel i Rüsselsheim blev det til et lille plus, men ikke noget der kunne afværge krisen.

Hos GM er der nu tale om det fjerde kvartal i træk med et alvorligt under­skud - og det tred­je­største i foretagendets historie.

Omsætningen faldt med 18 % - ikke mindst fordi amerikanerne svig­tede de store SUV-modeller og den typiske amerikanske truck. Den menige amerikaner er ganske som resten af verdens bilister blevet meget be­vidste omkring brændstofsøkonomien, og det er gået vold­somt ud over salget af nævnte modeltyper - så meget at GM for tiden giver meget, meget store rabatter for at komme af med deres store lagre af SUV-modeller og trucks.

Corvette GMACDen alvorlige situa­tion har medført mange afskedigelser og en større reduktion i pro­duktionen - ganske som det er sket hos Ford og Chrys­ler. Den en­kelte GM-medarbej­der kan se frem til en lønreduk­tion på op til 20 %, og det er en alvorlig nedgang - ikke mindst fordi det ameri­kanske skattetryk ikke er så stort som det danske, og der­for er 20 % ned­gang et alvorligt indhug i det månedlige budget hos den amerikan­ske automobil­arbejder.

Lige nu spekulerer mange analytikere på, hvor længe GM - og for den sags skyld også Ford og Chrysler - kan holde til det voldsomme øko­nomiske pres.

GMs største problemer ligger i USA og ikke på det europæiske mar­ked - tværtimod. Her har selskabet haft et plus gennem de seneste par år, og som resultat af en langvarig spareproces. Og lige nu flyt­ter GM flere af deres euopæiske modeller til USA, hvor GMs kunder for tiden efterspørger modeller som Opel har solgt i generationer i Europa - en operation, der sikrer de euopæiske arbejdspladser - indtil videre. 

Og her slutter vi så denne nedslående historie med en oversigt over salget for juli i USA inkl. perioden 1.1 - 31.07.08. Og det er noget af en gyser. Bemærk GM, Chrysler og Ford.

USA-tal    
Procentvis ændring i salget jul-08 1.1-31.07.08
Aston Martin –18.1%
BMW Group*     2.2% –  3.0%
Chrysler LLC** –28.8% –22.8%
Daimler AG***   25.3%   12.5%
Ford Motor Co.**** –17.1% –14.8%
General Motors***** –26.1% –17.7%
American Honda† –  1.6%     3.2%
Hyundai Group†† –  2.1% –  0.8%
Isuzu –48.3% –16.5%
Mazda –13.3% –  1.7%
Mitsubishi –  6.8% –21.3%
Nissan†††     8.5% –  0.9%
Porsche –  3.2% –13.6%
Subaru     5.4%     4.5%
Suzuki     2.0% –  1.7%
Tata Motors‡
Toyota‡‡ –11.9% –  7.6%
VW‡‡‡     1.4% –  0.1%
Other (estimate)     0.3%     3.3%
TOTAL –13.2% –10.5%

Numbers in this table are calculated by Automotive News based on actual monthly sales reported by the manufacturers and may differ from numbers reported elsewhere.

Source: Automotive News Data Center

Note: Other includes estimates for Ferrari, Lamborghini and Lotus; actuals for Maserati

*Includes Mini and Rolls-Royce
**DaimlerChrysler sold the Chrysler group on Aug. 3, 2007

*** includes Maybach, Mercedes-Benz og Smart
****Includes Jaguar and Land Rover (through May 31, 2008) and Volvo; Aston Martin's estimated sales are included through May 2007

*****Includes Saab

† Includes Honda Division and Acura
†† Includes Hyundai and Kia
††† Includes Nissan Division and Infiniti

‡ Tata Motors includes Jaguar and Land Rover as of June 1, 2008 ‡‡ Includes Toyota Division, Lexus and Scion
‡‡‡ Includes VW, Audi and Bentley

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Nordic AutoParts hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.