General Motors (GM) synker dybere og dybere ned i mørket. Med et kæmpe underskud i milliardklassen for andet kvartal af 2008 hiver GM efter vejret. Og der er tale om store tal - 15,5 milliarder $ svarende til knapt dkr. 75 milliarder i underskud for andet kvartal.
Hos søsterforetagendet Opel i Rüsselsheim blev det til et lille plus, men ikke noget der kunne afværge krisen.
Hos GM er der nu tale om det fjerde kvartal i træk med et alvorligt underskud - og det tredjestørste i foretagendets historie.
Omsætningen faldt med 18 % - ikke mindst fordi amerikanerne svigtede de store SUV-modeller og den typiske amerikanske truck. Den menige amerikaner er ganske som resten af verdens bilister blevet meget bevidste omkring brændstofsøkonomien, og det er gået voldsomt ud over salget af nævnte modeltyper - så meget at GM for tiden giver meget, meget store rabatter for at komme af med deres store lagre af SUV-modeller og trucks.
Den alvorlige situation har medført mange afskedigelser og en større reduktion i produktionen - ganske som det er sket hos Ford og Chrysler. Den enkelte GM-medarbejder kan se frem til en lønreduktion på op til 20 %, og det er en alvorlig nedgang - ikke mindst fordi det amerikanske skattetryk ikke er så stort som det danske, og derfor er 20 % nedgang et alvorligt indhug i det månedlige budget hos den amerikanske automobilarbejder.
Lige nu spekulerer mange analytikere på, hvor længe GM - og for den sags skyld også Ford og Chrysler - kan holde til det voldsomme økonomiske pres.
GMs største problemer ligger i USA og ikke på det europæiske marked - tværtimod. Her har selskabet haft et plus gennem de seneste par år, og som resultat af en langvarig spareproces. Og lige nu flytter GM flere af deres euopæiske modeller til USA, hvor GMs kunder for tiden efterspørger modeller som Opel har solgt i generationer i Europa - en operation, der sikrer de euopæiske arbejdspladser - indtil videre.
Og her slutter vi så denne nedslående historie med en oversigt over salget for juli i USA inkl. perioden 1.1 - 31.07.08. Og det er noget af en gyser. Bemærk GM, Chrysler og Ford.
USA-tal | ||
Procentvis ændring i salget | jul-08 | 1.1-31.07.08 |
Aston Martin | –18.1% | – |
BMW Group* | 2.2% | – 3.0% |
Chrysler LLC** | –28.8% | –22.8% |
Daimler AG*** | 25.3% | 12.5% |
Ford Motor Co.**** | –17.1% | –14.8% |
General Motors***** | –26.1% | –17.7% |
American Honda† | – 1.6% | 3.2% |
Hyundai Group†† | – 2.1% | – 0.8% |
Isuzu | –48.3% | –16.5% |
Mazda | –13.3% | – 1.7% |
Mitsubishi | – 6.8% | –21.3% |
Nissan††† | 8.5% | – 0.9% |
Porsche | – 3.2% | –13.6% |
Subaru | 5.4% | 4.5% |
Suzuki | 2.0% | – 1.7% |
Tata Motors‡ | – | – |
Toyota‡‡ | –11.9% | – 7.6% |
VW‡‡‡ | 1.4% | – 0.1% |
Other (estimate) | 0.3% | 3.3% |
TOTAL | –13.2% | –10.5% |
Numbers in this table are calculated by Automotive News based on actual monthly sales reported by the manufacturers and may differ from numbers reported elsewhere.
Source: Automotive News Data Center
Note: Other includes estimates for Ferrari, Lamborghini and Lotus; actuals for Maserati
*Includes Mini and Rolls-Royce
**DaimlerChrysler sold the Chrysler group on Aug. 3, 2007
*** includes Maybach, Mercedes-Benz og Smart
****Includes Jaguar and Land Rover (through May 31, 2008) and Volvo; Aston Martin's estimated sales are included through May 2007
*****Includes Saab
† Includes Honda Division and Acura
†† Includes Hyundai and Kia
††† Includes Nissan Division and Infiniti
‡ Tata Motors includes Jaguar and Land Rover as of June 1, 2008 ‡‡ Includes Toyota Division, Lexus and Scion
‡‡‡ Includes VW, Audi and Bentley
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.