GM Army TruckFor godt 14 da­ge siden skrev vi om GMs store øko­nomiske van­skelig­he­der, der bl.a. har med­ført reduk­tion i antallet af stil­linger, reduk­­tion i pro­duk­tionen, luk­ning af fabrikker og nedgang i løn­ningerne for de tilbage­blevne med­ar­bej­dere.

Nu kommer så resul­tatet fra GM's finansieringsselskab - GMAC, der oplyser, at resul­tatet for anden kvartal er på $2,48 milliarder - vel at mærke i minus- et resultat, der er langt fra sidste års resultat på sam­me tid. Her noteredes et overskud på $293 millioner, så der er unægteligt sket en negativ udvikling hos GMAC.

Det dårlige resultat skyldes først og fremmest tab på leasing på det nordamerianske marked. Her tabte man $716 millioner - mest fordi man har måttet nedskrive værdien på SUV- og truck-modeller til den nuvæ­rende markedspris, der på grund af de vilde brændstofpriser er raslet ned.

Pr. 30. juni udgjorde den samlede værdi af leasingmassen på det nordameri­kan­ske marked i alt $30 milliarder, heraf $12 mil­liarder fra SUV-modeller, $6 milliarder fra trucks og $12 milliarder på person­biler.

Det skal endelig siges, at GM hæfter for GMAC, så der er langt fra vandtættet skodder mellem fabrikationen af biler og leasingdelen. Derfor er GM forpligtet til at dække en del af GMACs tab på leasing og kon­traktligt forpligtet til at dække den manglende værdi på lea­sing­bilen. 

Men GM er ikke eneejer af GMAC. I dag ejer selskabet kun 49 % af aktierne i GMAC, mens Cerberus Capital Management LLC ejer 51 %. Sidstnævnte ejer 80 % af Chrysler LLC - en aktiepost, de erhver­vede, da Daimler trak sig fra sit langt fra succesfulde eventyr i USA.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til arcurios hjemmeside - med gaveidéer til autofolket

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.