Det vigende automobilmarked i Europa, USA og Japan får nu den tyske bilexpert Ferdinand Dudenhöffer på banen med en udtalelse, at den nuværende finanskrise og de høje oliepriser vil sætte sit negative præg på udviklingen i den globale autobranche.
I Europa regner han med at der bliver tale om nedskæringer i automobilproduktionen og og at det sandsynligvis også vil medføre lukning af fabrikker.
Men på markeder som Kina, Rusland og Indien - de nye vækstområder, vil denne udvikling udeblive og boomet fortsætte.
Mærker som PSA, Toyota og Renault har allerede meldt ud med reduktion af produktionen på det amerikanske marked, og forleden kunne vi oplyse, at også Daimler justerer sine prognoser i nedadgående retning. Og det er ingen hemmelighed, at alle de tre store "amerikanere" - GM, Ford og Chrysler er løbet ind i svære problemer - så store at flere analytikere endog har talt om betalingsstandsninger, og det der er værre.
Dudenhöffer forventer, at det amerikanske marked for salg af nye biler falder til et niveau, som vi skal helt tilbage til 1993 for at finde magen til - det svarer til 14,5 millioner enheder, mens han i Europa forventer et samlet salg på 14 millioner enheder. Og det er det laveste salg i Europa i de seneste elleve år.
Boomet på de tre førnævnte markeder opvejer nedgangen, så globalt er der kun tale om en nedgang på 0,6 % svarende til 59 millioner enheder. Det er Rusland, der går mest frem med et samlet salg på 3,2 millioner nye biler - et tal, der gør Rusland til et større marked end Tyskland (3,1 millioner enheder), og det er første gang i historien.
Og det er fortsat de fabrikanter, der er hurtigst og mest omstillingsparate, der er vindere, for pt. er det på grund af de høje brændstofspriser blevet et højt prioriteret købsparameter, at den nye bil kører langt på literen og er billig. Så de farikanter, der kan levere denne vare, står forrest i køen til succes.
annonce - klik på logoGlæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.