Volkswagen introducerer den nye Passat CC
Med mere end 15 millioner producerede biler hører Passat og Passat Variant til blandt de helt store succeser i bilens historie. Nu tilføjer Volkswagen en tredje dimension til denne modelrække: Passat CC.
- Passat CC forener det bedste fra limousiner og coupéer
- Den første Volkswagen med vognbaneassistent og adaptiv undervognsregulering
- Passat CC TDI (140 hk) opfylder allerede Euro 5-normen - hele 17,2 km/l ved blandet kørsel
- Passat CC TSI (160 hk) med effektiv turbomotor, 13,2 km/l og en tophastighed på 222 km/h
- Passat CC V6 4Motion (300 hk) nyt firehjulstræk, DSG-gear og adaptiv undervognsregulering som standard
Den nye model har sit helt eget karrosseri, en kabine med to individuelle sportssæder både foran og bagi, suveræne drivlinjer og teknologiske highlights fra luksusklassen smelter sammen til en bil, som ikke er set før i Passat segmentet. Passat CC er både en elegant limousine og en dynamisk coupé. Denne Volkswagen tilføjer et frisk pust, som går langt ud over det almindelige.
Benzin- og dieselmotorer med direkte indsprøjtning
Ved introduktionen tilbydes den 4,8 m lange Volkswagen med tre benzinmotorer med direkte indsprøjtning (TSI og V6) og to turbodieselmotorer (TDI). Benzinmotorerne yder henholdsvis 160 hk, 200 hk og 300 hk, og turbodieselmotorerne yder 140 hk og 170 hk. Passat CC TDI m 140 hk kører hele 17,2 km/l ved blandet kørsel. Passat CC TSI med 160 hk hører til blandt de mest økonomiske biler i sin klasse med et gennemsnitligt brændstofforbrug på kun 13,2 km/l ved blandet kørsel, og den har en tophastighed på 222 km/h. Passat CC V6 4Motion har en tophastighed på 250 km/h (elektronisk begrænset), og den kører 9,9 km/l ved blandet kørsel. Standardudstyret i V6-topmodellen omfatter: nyeste generation af det permanente firehjulstræk 4Motion, den nye adaptive undervognsregulering og den særdeles effektive dobbeltkoblingsgearkasse DSG.
Premiere hos Volkswagen: Lane Assist og adaptiv undervognsregulering DCC
Førerassistentsystemerne i Passat CC er lige så innovative som drivteknologierne. For første gang i en Volkswagen fås vognbanesystemet Lane Assist og den nye adaptive undervognsregulering DCC. Desuden fås topmoderne teknologier som parkeringsassistent Park Assist og automatisk afstandsregulering ACC med bremselængdeforkortelse Front Assist.
Panoramavippetaget strækker sig fra A-stolperne til B-stolperne
Derudover tilbyder Passat CC en række innovative detaljer. Blandt de nyudviklede detaljer er fx et elektrisk betjent panoramavippetag. Det gennemsigtige tag er 750 mm langt og 1.120 mm bredt. Dermed dækker soltaget hele den forreste del af taget helt til B-stolperne. Tagpanelet over forruden er holdt i sort. Det elektriske panoramavippetag kan vippes 40 mm op.
Rammeløse døre, klimasæder, nyt airconditionanlæg og nye instrumenter
Nogle gange er det de små detaljer, der gør den store forskel. Som fx placeringen af ruderne i de rammeløse coupédøre, som vinden ikke kan få fat i. Sædernes klimafunktion (aktive klimasæder) er særdeles effektiv, men indtil nu har denne komfortfunktion været forbeholdt luksuslimousinen Phaeton. Om sommeren giver de aktive klimasæder en mærkbar forbedring af komforten på lange køreture. Hele betjeningen af det automatiske airconditionanlæg (Climatronic) i Passat CC er også ny, og visningerne er nu integreret i displayet til radio- og navigationssystemet. Instrumenterne med kromringe er ligeledes designet på ny. Når tændingen tilsluttes, svinger nålene i instrumenterne helt op til maks, som i en sportsvogn.
Nyt USB-interface til iPod og co.
Et andet nyt tiltag er den nye Media-In-tilslutning. Via dette USB-interface kan iPods og mange andre mp3- og dvd-afspillere integreres i audiosystemet i Passat CC. USB-stikket er placeret i handskerummet. De eksterne afspillere betjenes fra radio-navigations-systemet i Passat CC. Desuden vises informationer om numrene i displayet.
Dækkene på Passat CC "reparerer sig selv"
Et andet godt eksempel på perfektion til mindste detalje er de nye Continental Run-Flat-Tyres, der for første gang er monteret på en Volkswagen, og som er standard på alle Passat CC versioner. Med denne teknik, der kaldes ContiSeal, har den tyske dækproducent udviklet et system, som gør det muligt at køre videre i bilen, selv om et søm eller en skrue gennemborer et dæk: Et beskyttelseslag på indersiden af dækket tætner øjeblikkeligt huller, der opstår på grund af indtrængende fremmedlegemer, så luften ikke kan sive ud af dækket.
Omfattende standardudstyr inklusive automatisk aircondition og 17" letmetalfælge
Passat CC er helt bevidst positioneret øverst i sin klasse. Det omfattende standardudstyr omfatter blandt andet 17" letmetalfælge (Phoenix) med 235-dæk, kromdetaljer (indvendigt og udvendigt), fire ergonomiske sportssæder (individuelle sæder bagi), et nyt 3-eget læderrat, automatisk aircondition, elektronisk stabilitetsprogram (ESP) og automatisk lys.
Oversigt over de teknologiske highlights i Passat CC :
- Lane Assist: Det aktive vognbanesystem i Passat CC styrer automatisk til den modsatte side, så snart det registrerer, at bilen er ved at forlade vognbanen utilsigtet. Baggrunden for udviklingen af dette system er det faktum, at ca. 14 procent af alle ulykker skyldes, at føreren på en eller anden måde forlader vognbanen. Lane Assist kan medvirke til at reducere denne andel. Hvis føreren tænder blinklyset for bevidst at skifte vognbane, reagerer Lane Assist i øvrigt ikke.
- Adaptiv undervognsregulering DCC: Sportslighed som en coupé og komfort som en luksuslimousine - det er, hvad den adaptive undervognsregulering DCC bibringer Passat CC. Samtidig med at støddæmperkarakteristikken reguleres, tilpasses servostyringen også. Den adaptive undervognsregulering DCC har tre programmer: Normal, Sport og Comfort. Det afgørende er dog, at støddæmpningen hele tiden tilpasses til kørebanen og kørselssituationen, så komforten og de dynamiske egenskaber hele tiden optimeres.
- Park Assist: Parkeringshjælpen er endnu en avanceret teknologi i bilen. Dette system parkerer automatisk Passat CC i en parkeringsbås ved et tryk på en knap. Føreren skal ikke længere styre bilen, men kun træde på speederen og bremsepedalen.
- Automatisk afstandsregulering ACC: Når ACC er aktiveret, bremser og accelererer Passat CC automatisk i det hastighedsområde, som føreren har valgt (0-210 km/h).
Takket være Front Assist kan systemet i visse situationer også forebygge kollisioner - hvis visse situationer opstår foran bilen, aktiverer systemet automatisk bremserne præventivt i en prædefineret status og fungerer dermed som bremselængdeforkortelse. Front Assist advarer desuden føreren om mulige farer via optiske og akustiske signaler. Og ikke bare det: Hvis en mindsteafstand underskrides, bremser systemet Passat CC. Det fratager dog ikke føreren ansvaret for altid selv at gribe ind, hvis en farlig situation opstår.
annonce - klik på logoGlæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.