Volkswagen intro­du­ce­rer den nye Passat CC

Med mere end 15 millio­ner producerede biler hører Passat og Passat Variant til blandt de helt store succeser i bilens hi­storie. Nu til­føjer Volkswagen en tredje dimension til denne modelrække: Passat CC. 

 

 

 

  • Passat CC forener det bedste fra limou­siner og coupéer
  • Den første Volkswagen med vognbaneassistent og adaptiv     undervognsregulering
  • Passat CC TDI (140 hk) opfylder allerede Euro 5-normen - hele 17,2 km/l ved blandet kørsel
  • Passat CC TSI (160 hk) med effektiv turbomotor, 13,2 km/l og en tophastighed på 222 km/h
  • Passat CC V6 4Motion (300 hk) nyt firehjulstræk, DSG-gear og adap­tiv undervognsregulering som standard

Den nye model har sit helt eget karrosseri, en kabine med to indivi­duelle sportssæder både foran og bagi, suveræne drivlinjer og tekno­logiske highlights fra luksusklassen smelter sammen til en bil, som ikke er set før i Passat segmentet. Passat CC er både en elegant limousine og en dyna­misk coupé. Denne Volkswagen tilfø­jer et frisk pust, som går langt ud over det almindelige.

Benzin- og diesel­motorer med direkte indsprøjtning

Ved introduktionen tilbydes den 4,8 m lan­ge Volkswagen med tre benzin­motorer med direkte indsprøjtning (TSI og V6) og to turbo­diesel­motorer (TDI). Benzinmotorerne yder henholdsvis 160 hk, 200 hk og 300 hk, og turbodieselmotorerne yder 140 hk og 170 hk. Pas­sat CC TDI m 140 hk kører hele 17,2 km/l ved blandet kørsel. Passat CC TSI med 160 hk hører til blandt de mest økonomiske biler i sin klasse med et gennemsnitligt brændstofforbrug på kun 13,2 km/l ved blan­det kørsel, og den har en tophastighed på 222 km/h. Passat CC V6 4Motion har en tophastighed på 250 km/h (elektro­nisk be­græn­set), og den kører 9,9 km/l ved blandet kørsel. Stan­dardud­sty­ret i V6-top­modellen omfatter: nyeste generation af det perma­nente firehjuls­træk 4Motion, den nye adaptive undervogns­regulering og den sær­deles effektive dobbeltkob­lingsgearkasse DSG.     

Premiere hos Volkswagen: Lane Assist og adaptiv undervogns­regu­lering DCC

Førerassistentsystemerne i Passat CC er lige så innovative som driv­teknologierne. For første gang i en Volkswagen fås vognbane­syste­met Lane Assist og den nye adaptive undervognsregulering DCC. Desuden fås topmoderne teknologier som parkeringsas­sistent Park Assist og auto­matisk afstandsregulering ACC med bremselængde­forkortelse Front Assist.

Panoramavippetaget strækker sig fra A-stolperne til B-stolperne

Derudover tilbyder Passat CC en række innovative detaljer. Blandt de nyudviklede detaljer er fx et elektrisk betjent panoramavippetag. Det gennemsigtige tag er 750 mm langt og 1.120 mm bredt. Dermed dæk­ker soltaget hele den forreste del af taget helt til B-stolperne. Tag­panelet over forruden er holdt i sort. Det elektriske panorama­vippetag kan vippes 40 mm op.

Rammeløse døre, klimasæder, nyt airconditionanlæg og nye instru­menter

Nogle gange er det de små detaljer, der gør den store forskel. Som fx placeringen af ruder­ne i de rammeløse coupédøre, som vinden ikke kan få fat i. Sæ­dernes klimafunktion (aktive klimasæder) er særdeles effektiv, men indtil nu har denne komfortfunktion været forbeholdt luksusli­mou­sinen Phaeton. Om sommeren giver de aktive klimasæder en mærk­bar forbedring af komforten på lange køreture. Hele betjenin­gen af det automatiske airconditionanlæg (Climatronic) i Passat CC er også ny, og visningerne er nu inte­greret i displayet til radio- og navi­gationssy­stemet. Instrumenterne med kromringe er ligeledes desig­net på ny. Når tændingen tilslut­tes, svinger nålene i instrumen­terne helt op til maks, som i en sportsvogn.

Nyt USB-interface til iPod og co.

Et andet nyt tiltag er den nye Media-In-tilslutning. Via dette USB-inter­face kan iPods og mange andre mp3- og dvd-afspillere inte­greres i audiosy­stemet i Passat CC. USB-stikket er placeret i hand­skerum­met. De eksterne afspillere betjenes fra radio-naviga­tions-systemet i Passat CC. Desuden vises informationer om numrene i displayet.

Dækkene på Passat CC "reparerer sig selv" 

Et andet godt eksempel på perfektion til mindste detalje er de nye Continental Run-Flat-Tyres, der for første gang er monteret på en Volkswagen, og som er standard på alle Passat CC versioner. Med denne teknik, der kaldes ContiSeal, har den tyske dækproducent udviklet et system, som gør det muligt at køre videre i bilen, selv om et søm eller en skrue gennemborer et dæk: Et beskyttelseslag på indersiden af dækket tætner øjeblikkeligt huller, der opstår på grund af indtrængende fremmedlegemer, så luften ikke kan sive ud af dækket.

Omfattende standardudstyr inklusive automatisk aircondition og 17" let­metalfælge  

Passat CC er helt bevidst positioneret øverst i sin klasse. Det omfat­tende standardudstyr omfatter blandt andet 17" letmetalfælge (Phoenix) med 235-dæk, kromdetaljer (indvendigt og udvendigt), fire ergonomiske sportssæder (individuelle sæder bagi), et nyt 3-eget læderrat, automatisk aircondition, elektronisk stabilitetsprogram (ESP) og automatisk lys.

Oversigt over de teknologiske highlights i Passat CC :

- Lane Assist: Det akti­ve vognbane­system i Passat CC styrer auto­ma­tisk til den modsatte side, så snart det registrerer, at bilen er ved at forlade vogn­banen utilsigtet. Baggrunden for udvik­lingen af dette system er det faktum, at ca. 14 procent af alle ulykker skyldes, at føreren på en eller anden måde forlader vognbanen. Lane Assist kan medvirke til at reducere denne andel. Hvis føreren tænder blink­lyset for bevidst at skifte vognbane, reagerer Lane Assist i øvrigt ikke.

- Adaptiv undervognsregulering DCC: Sportslighed som en coupé og komfort som en luksuslimousine - det er, hvad den adaptive under­vognsregulering DCC bibringer Passat CC. Samtidig med at stød­dæm­perkarakteristikken reguleres, tilpasses servostyringen også. Den adaptive undervognsregulering DCC har tre programmer: Nor­mal, Sport og Comfort. Det afgørende er dog, at støddæmpnin­gen hele tiden til­passes til kørebanen og kørselssituationen, så komfor­ten og de dyna­miske egenskaber hele tiden optimeres.

- Park Assist: Parkeringshjælpen er endnu en avanceret teknologi i bilen. Dette system parkerer automatisk Passat CC i en parke­rings­bås ved et tryk på en knap. Føreren skal ikke længere styre bilen, men kun træde på speederen og bremsepedalen.

- Automatisk afstandsregulering ACC: Når ACC er aktiveret, bremser og accelererer Passat CC automatisk i det hastighedsområde, som føreren har valgt (0-210 km/h).

Takket være Front Assist kan systemet i visse situationer også fore­bygge kollisioner - hvis visse situationer opstår foran bilen, aktiverer systemet automa­tisk bremserne præventivt i en præde­fineret status og fun­gerer der­med som bremse­længdefor­kortelse. Front Assist ad­varer desuden føre­ren om mulige farer via optiske og aku­stiske sig­naler. Og ikke bare det: Hvis en mindste­afstand underskrides, brem­ser systemet Passat CC. Det fratager dog ikke føreren ansvaret for altid selv at gribe ind, hvis en farlig situation opstår.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Odsherred Motor Co. hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.