BMW Group øgede salget første halvår med 4.7 % selv om juni fik en anelse tilbagegang i forhold til sidste år. Og så kan man nu se tilbage på et salg af BMW 3 seriens sedan på 1 million enheder siden leveringerne begyndte i marts 2005.
Ser BMW Group tilbage på det netop forløbne halvår er det salgsmæssigt det stærkeste år nogensinde. I perioden fra januar til slut juni leveredes 764.874 enheder mod sidste års 730.285 enheder. Men ikke desto mindre var selskabet ikke helt tilfreds, for vanskelige økonomiske forhold på vigtige markeder som USA og Japan gav problemer.
BMW-mærket steg samlet 2,4 % (637.569 mod 622.415) og dette salg fordelte sig på modellerne således: (Tallene i parantes er salget af enheder i første halvår 2008 mod samme periode 2007):
- BMW 1-serien - + 66,4 % (116,919 - 70.282)
- BMW X5 - + 30,5 % (63.352 - 48.533)
- BMW X6 ny i 2008 (6.082)
- BMW 3-serien CAB - + 43,3 % (33.476 -23.353)
og Coupéen - + 3,7 % (46.277 - 44.642) - BMW 5-serien Touring - + 1,4 % (24.460 - 24.115)
- BMW 6-serien Coupé - + 6,5 % (5.048 - 4.741)
Mini-mærket fortsætter sin succesfulde kurs med en salgsfremgang på 17,9 % i årets første 6 måneder. Det blev i alt til et salg på 126.810 enheder (2007:107.576). Selv juni måned, som ellers var en sur bilmåned, blev til et plus på 8.8 % worldwide. Ikke mindst familiemedlemmet MINI Clubman bidrog ganske fornuftigt til de pæne salgstal. Således er hver femte MINI-salg en Clubman.
Geografisk set var det Europa (+ 7.9 %), Asien (+ 8,7 %) og Sydamerika (+ 24.4 %), der var positive markeder, men USA (- 4.0 %) og Japan trak den anden vej.
Og luksusmærket Rolls-Royce fra Rolls-Royce Motor Cars solgte 495 automobiler mod sidste års 294 - svarende til en stigning på 68,4 %
BMW Group salg i et hurtigt overblik (2008 - 2007):
- BMW Group Automobiles 146,138 -2.8% - 764,874 +4.7%
- BMW 121,576 -4.8% - 637,569 +2.4%
- MINI 24,448 +8.8% - 126,810 +17.9%
- Rolls-Royce 114 +56.2% - 495 +68.4%
- BMW Motorcycles 10,904 -5.9% - 55,932 -5.6%
Seneste nyt:
Fra Milano lyder meldingen, at FIAT og BMW vil samarbejde om en kommende lille bil i segmentet under Punto og MINI. Planen er at man vil samarbejde om udviklingen af en ny platform med dertil hørende små og nye modeller - modeller, der vil blive sat i produktion i starten af næste årti.
Og samtidig er det planen, at de to selskaber skal samarbejde om udviklingen af små, nye motorer - både benzin- og dieselmotorer, lyder rygtet fra en leverandør.
Og i går udtalte FIATs chef Sergio Marchionne, at en nyhed afsløres i dag onsdag.
For nuværende har FIAT samarbejde med PSA/Citroën-Peugeot, Suzuki og Tata, mens BMW samarbejder med PSA om motorproduktion, og selskabet er tillige i et joint venture med Brilliance i Kina.
Alt sammen for at reducere omkostningerne i bilproduktionen, som gennem de seneste par år er steget voldsomt.
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.