Hyundai i30Forleden satte Hy­un­dai spaden i jorden og på­begyndte dermed byg­ningen af deres rus­siske sam­lefabrik, der er placeret i nær­heden af St. Pe­ters­burg.

Og den koreanske au­tomo­bilfabrikant for­ven­­ter at samle­fa­brik­ken kan begynde kon­struk­tionen af sin før­ste bil i løbet af decem­ber 2010 og herefter arbejde sig frem til fuld produktionspower i løbet af 2011, hvor den bliver i stand til at samle 100.000 enheder.

"Hyundai Motors nye fabrik i Rusland, der er vor sjette oversøiske fabrik, kommer til at spille en strategisk og central rolle i Hyundais ekspansion i det østlige Europa," lyder det fra Byung-kee Suh, der er en af de øverste ledere hos Hyundai.

Hyundai starter med at samle små og mellem­store modeller. Og man forventer at kunne be­skæftige 1.700 med­arbejdere langs selve sam­lebåndet, mens yder­ligere 2.200 med­ar­bejdere får be­skæf­tigelse hos leve­ran­dører. Fabrikken byg­ges på et 2 millio­ner m2 stort areal (200 ha), der be­bygges med 83.000 m2.

De kommende modeller skal supplere leverancerne fra Korea samt de modeller, der kommer fra Taganrog Automobile Plant (TagAZ) i Rus­land.

Og der er behov for de mange, nye modeller, for Hyundais salg i Rus­land vokser ganske hurtigt. Sidste år solgte Hyundai 147.843 enhe­der i Rus­land - en stigning i forhold til 2006 på hele 47 %. Og i år ser det ud til at salget i Rusland når 200.000 enheder i alt - en yderlige­re stig­ning på 35 %.