Porsche Model Range 2008: 911 Turbo Cabriolet, Cayman S, Boxster Porsche kan nu fej­re jubi­læ­um, efter­som det er præcist 60 år siden, at grund­ste­nene blev lagt til det familie­drev­ne firma. Dengang var der in­gen, der hav­de kun­net forudse, hvad det ville føre til.

Den 8. juni 1948 blev der ind­ledt et nyt kapi­tel i automobil­historien, hvor den første Por­sche pro­totype med stelnr. 356-001 officielt blev godkendt. ”Det hele startede, da jeg selv begyndte at kigge mig om­kring efter min drømmebil. Men da jeg ikke kunne finde den nogen steder, be­sluttede jeg at bygge den selv”, fortalte Ferry Porsche – og frem til i dag har denne pionerånd formet firmaets filosofi.

I de sidste 60 år har Porsche både oplevet medgang og modgang, men takket være effektive produktionsmetoder, entydig branding og inno­vative modeller, som eksempelvis 356, 911, Boxster og Cayen­ne, er det lykkedes den engang så lille sportsvognsfabrikant at ud­vikle sig til en af verdens mest succesrige og profitable bilfabrikanter.
”Porsche er i dag stærkere end nogensinde. Vi har lige nu den bre­de­ste og mest tiltrækkende modelrække i firmaets historie. Vi har om­kostninger og processer under kontrol og har således også lang­sigtet sikret vores uafhængighed. Vi har altid opfattet os selv som David, der må stå over for branchens Goliath´er, og den selvfor­stå­else har præget os gennem alle årene – men har også givet os suc­ces”, udtaler Porsches topchef Dr. Wendelin Wiedeking.

Ferry Porsche (i midten), hans far Ferdinand Porsche (til højre) og Erwin Komenda (til venstre) foran 356 no. 1 i Gmünd (1948).Da Wiedeking tog over i 1992, havde Porsche netop gennemlevet den værste økono­miske krise nogensinde. Firmaet risikerede at mi­ste det mest værdi­fulde aktiv – nemlig uafhængigheden. Det blev pludseligt muligt for andre at kunne overtage Porsche, så der skulle handles med det sam­me. Og aktionærfamilierne Porsche og Piëch meddelte bestyrel­sen, at de var klar med deres fulde støtte.

Wiedeking og bestyrelsen havde ikke kun igangsat produktionen af Porsche Boxster, men havde også med andre forholdsregler sørget for den økonomiske turnaround. Med filosofier som ”Lean Manage­ment” og ”Lean Production” blev der indført nye organisations- & produktions­processer ligesom samtlige hierarki- & processtrukturer blev ændret markant. De interne anstrengelser for produktivitets­for­bedringer og det nyudviklede modelprogram viste sig hurtigt at have en virkning: Allerede i 1995 havde Porsche igen sorte tal på bund­linjen og begyndte således med rekorder år for år på omsæt­ning, salg og resultat at indtage en førende position i branchen.
Por­sche har i 60 år arbejdet hårdt for dette særlige image.

Ingeniørerne har aldrig været tilfredse med kun at leve op til de nu­værende lovkrav; det har derimod altid været deres mål at overgå dem. Porsches modeller skal også være et forbillede, når det kommer til hensyn til miljøet. I 1966 blev den første autoriserede emissi­ons­test i Europa da også udført med en Porsche 911. Kort derefter eta­b­lerede man en separat afdeling, der testede emissionsværdier fra biler produceret af andre bilfabrikanter.

Ferdinand Alexander Porsche foran en Porsche 901 (1963).Porsche udvikler nye teknologier ikke alene for at forbedre køre­egen­skaber, men og­så for hele tiden at skåne miljøet mest muligt. I de sidste 15 år er det lykkedes Porsche at reducerer brænd­stoffor­bruget med gen­nem­snitligt 1,7% årligt på de nye modeller, hvorved man har også har sæn­ket CO2-udslip­pet. Mht. motorydelse rangerer Porsche allerede i dag blandt dem med det laveste CO2-udslip. Og inden 2012 skal brændstofforbruget i Por­sches modeller reduceres med endnu 20% - nye inno­vative motor­teknologier samt Cayenne og Panamera som hybrid skal gøre dette muligt.

I september 2005 tog man et skridt mod en ny fremtid: aktiemajo­ri­tet i Volkswagen AG. Med næsten 31% af de stemmeberettigede ak­tier er Porsche nu VWs største aktionær. I løbet af i år forventes an­delen at stige til over 50%.
Målet er også i dette tilfælde klart: Under Porsche Automobil Holding SE vil ikke blot vækst for både Porsche og Volkswagen være sikret pga. deres partnerskab og samarbejde inden for produktion og ud­vikling de seneste årtier, men også begge mærkers uafhængig­hed. Og bestyrelsesformand Dr. Wendelin Wiedeking forsikrer: ”Porsche forbliver Porsche i fremtiden. Ligesom Volkswagen forbliver Volkswa­gen i fremtiden. Det er opskriften på succes”.