Rupert Stadler og Audi A4­Regnskabs­året 2007 blev igen et rekordår for Audi, helt præcis det 12. af slagsen - i træk! ”Vi kan se tilbage på det mest succesfulde regn­skabsår nogen­sinde i vores koncern: For det første har vi opnå­et den 12. rekord i træk med antal udleve­rede biler.

For det andet er alle finansielle nøgletal steget til et nyt rekord­ni­veau – det kalder vi kvalitativ vækst. Det er nem­lig kun profitabel vækst, der kan sikre vores konkurrencedygtighed på lang sigt,” udta­ler Rupert Stadler, adm. direktør hos AUDI AG. Som be­skre­vet i sidste nummer af Audi Magazine, vil antallet Audi modeller vokse fra de nu­værende 25 til 40 modeller i år 2015. Målet er til den tid at udle­vere 1,5 mio. biler på verdensplan. Det kinesiske marked vokser hur­tigt for Audi, der i 2007, som det første premium bilmærke, udleverede mere end 100.000 biler på dette mar­ked, der har enormt vækst­po­ten­tiale. Den fremtidige positive vækst fra Audi sker med et stærkt og dedikeret fokus på klimaet, som Audi er bevidst om at have et med­ansvar for at beskytte.

Allerede nu er der sket meget positivt i den retning, og sammenlig­ner man mængden af brændstof, som der skal til forat skabe en kilo­watt (1,36 hk) ydelse, er niveauet i dag 36 % lavere end i 1990. I fremtiden vil der være en særlig økonomisk model i alle volumenræk­ker, ligesom der vil være konstant udvikling af innovative løsninger til forbedring af brænd­stoføkonomi og CO2 udledning. ”Vi vil styrke vo­res høje kompe­tence inden for letvægtskonstruktion yderligere, øge aero­dynamikken, minimere friktionstab og optimere elektroniske kom­ponenter.

Vores 3.0 TDI vil i år være den reneste dieselmotor i verden takket være vores såkaldte ultra low emission-system“, siger Rupert Stad­ler. Dermed reduceres udledningen af kvælstofoxider med op til 90 procent. ”Med sådanne systemer vil vi spille en aktiv rolle i fremti­dens bilindustri.”


Denne artikel er skrevet af Søren Dandanell Nielsen

og offent­lig­gjort første gang i Audi Magazine nr. 2/08.

Du kan blive gratis Audi Magazine abonnent på www.audi.dk