Audi A5 med tændte LED-forlygterNyeste variant af den elegante coupé er ud­styret med en 1.8 li­ters turbo motor med FSI teknologi, og selv­om det gør den til den mind­ste motor­variant i seri­en, er køre­egen­ska­ber og per­for­man­ce på sam­me høje ni­veau som resten af A5 pro­gram­met.

En Audi A5 er noget helt specielt. Det mærker man tydeligt bag rat­tet, men man finder også ret hurtigt ud af det, når man bevæger sig rundt i trafikken. Der kastes lange blikke efter den smukke bil, som udstråler de klassiske dyder, som er så elsket i en coupé, lige­som den tilføjer nye dimensioner til moderne bildesign med fanta­stiske de­signlinjer fra en af verdens mest efter­tragtede bildesignere, Audi gruppens øverste design­chef Walter de´Silva.

Audi A5 er sin egen lige fra de specielle forlygter med LED-kørelys­bånd (ekstraud­styr) til den let buede hoftelinje, der fører øjnene videre til bagklappens integrerede spoiler og de elegante baglygter. Med intro­duktionen af den veloplagte 1.8 liters turbomotor til Audi A5 er der skabt en fantastisk kombination af maksimal ydelse og lavt brænd­stofforbrug.

Den 170 hk stærke motor leverer 250 Nm allerede fra 1.500 – 4.800
omdr./min. og har en fantastisk lyd, som er med til at forstærke det
sportlige udtryk, som bilen efterlader. De første 100 km/t er passeret
efter kun 8,4 sekunder, og topfarten er 228 km/t. Den smidige motor passer perfekt til den præcise 6-trins manuelle gearkasse, som med korte og præcise skift er en fornøjelse at betjene.

Når Audi A5 1.8 TFSI samtidig byder på muligheden for at køre mere end 18 km/l ved landevejskørsel, er det ikke kun anskaffelsesprisen på kr. 541.958,- som lokker, men også udsigten til et yderst fair brænd­stof­for­brug. Kabinen er identisk med resten af A5 programmet, og udsty­ret er omfattende, hvilket vil sige bl.a. komfortable sæder med god sidestøtte, klimaanlæg, regnsonsor, splitbagsæde, sports­læderrat og Bang & Olufsen premium sound system. Audi A5 1.8 TFSI adskiller sig fra de øvrige A5ere ved at have dobbelt udstødning i venstre side af bilen, hvor de øvrige 6-cylindrede modeller har en enkelt udstødning i hver side.


Denne artikel er skrevet af Søren Dandanell Nielsen

og offent­lig­gjort første gang i Audi Magazine nr. 2/08.

Du kan blive gratis Audi Magazine abonnent på www.audi.dk