Nyeste variant af den elegante coupé er udstyret med en 1.8 liters turbo motor med FSI teknologi, og selvom det gør den til den mindste motorvariant i serien, er køreegenskaber og performance på samme høje niveau som resten af A5 programmet.
En Audi A5 er noget helt specielt. Det mærker man tydeligt bag rattet, men man finder også ret hurtigt ud af det, når man bevæger sig rundt i trafikken. Der kastes lange blikke efter den smukke bil, som udstråler de klassiske dyder, som er så elsket i en coupé, ligesom den tilføjer nye dimensioner til moderne bildesign med fantastiske designlinjer fra en af verdens mest eftertragtede bildesignere, Audi gruppens øverste designchef Walter de´Silva.
Audi A5 er sin egen lige fra de specielle forlygter med LED-kørelysbånd (ekstraudstyr) til den let buede hoftelinje, der fører øjnene videre til bagklappens integrerede spoiler og de elegante baglygter. Med introduktionen af den veloplagte 1.8 liters turbomotor til Audi A5 er der skabt en fantastisk kombination af maksimal ydelse og lavt brændstofforbrug.
Den 170 hk stærke motor leverer 250 Nm allerede fra 1.500 – 4.800
omdr./min. og har en fantastisk lyd, som er med til at forstærke det
sportlige udtryk, som bilen efterlader. De første 100 km/t er passeret
efter kun 8,4 sekunder, og topfarten er 228 km/t. Den smidige motor passer perfekt til den præcise 6-trins manuelle gearkasse, som med korte og præcise skift er en fornøjelse at betjene.
Når Audi A5 1.8 TFSI samtidig byder på muligheden for at køre mere end 18 km/l ved landevejskørsel, er det ikke kun anskaffelsesprisen på kr. 541.958,- som lokker, men også udsigten til et yderst fair brændstofforbrug. Kabinen er identisk med resten af A5 programmet, og udstyret er omfattende, hvilket vil sige bl.a. komfortable sæder med god sidestøtte, klimaanlæg, regnsonsor, splitbagsæde, sportslæderrat og Bang & Olufsen premium sound system. Audi A5 1.8 TFSI adskiller sig fra de øvrige A5ere ved at have dobbelt udstødning i venstre side af bilen, hvor de øvrige 6-cylindrede modeller har en enkelt udstødning i hver side.
Denne artikel er skrevet af Søren Dandanell Nielsen
og offentliggjort første gang i Audi Magazine nr. 2/08.
Du kan blive gratis Audi Magazine abonnent på www.audi.dk