Stephane Peterhansel og Jean Paul Cottret i Mitsubishi Pajero Evo mistede føringen i Central Europe Rally på rallyets næstsidste etape.Der venter deltager­ne i Central Europe Rally en nerve­pirrende finale. På fredagens eta­pe – den næstsidste i rally­et, som dels erstatter det afly­ste Rallye Dakar og dels er første afde­ling af en ny Da­kar rally løbs­serie – for­måede Volks­wa­gens rege­­ren­de ver­dens­mester, Carlos Sainz at pas­sere Mitsu­bishis Stephane Peter­hansel. Men der er næ­sten dødt løb: Kun 18 sekunder skiller de to giganter efter seks da­ges hård rally­kørsel.

”Vi gav alt, hvad vi havde i os i dag,” smilede Carlos Sainz efter at havde vundet etapen i sin VW race Touareg 2. ”Og vi havde virkelig stor gavn af, at ruten i dag var den samme som i går. Vi er tilbage i føringen, men det er meget, meget tæt. Vi kører nu nærmest som om det var et VM-rally, men det ser ud som om, at det er det, der skal til.”

Om det netop er Sainz’ baggrund som en af de mest succesrige VM-rally kørere nogensinde, der gør udslaget vil lørdagens finale etape fortælle mere om.

Carlos Sainz og Michel Perin fører Central Europe Rally i deres VW Race Touareg inden den afgørende etape skal køres. Men forspringet er på blot 18 sekunder..”Men det er rigtig, at det er et hårdt race” siger Stephane Peter­han­sel, der ellers har ført det meste af Cen­tral Europe Rally i sin Mitsu­bishi Pajero Evolu­tion. ”I morges havde jeg fuld fart på fra be­gyn­delsen og derved lag­de jeg afstand til Sainz. Men efter 90 kilometer havde jeg indhen­tet Luc Alphand og så kørte jeg i en støvsky. Jeg var tvunget til at slæk­ke på farten og sluttede dagens første etape omkring 30 sekun­der efter Sainz.”

På dagens anden etape halvdel var afstanden imellem Peterhansel og Sainz blot 12 sekunder – men i spanierens favør. Og nu er han i spidsen inden den afgørende hastighedsetape, som køres lørdag.

En ligeså hård dyst udkæmpes om 3. pladsen. Hér er det også Mit­subishi mod Volkswagen og hér er afstanden endnu mindre. VW’s Dieter Depping er 3’er fredag aften kun 7 sekunder hurtigere end Mitsubishis Luc Al­phand. Alphand’s team-kammerat, Juan Nani Roma, som var 3’er efter torsdagens hastigheds­etape, fik problemer med styringen og mistede ikke bare 3. pladsen men så meget tid, at han nu er på en samlet 40. plads og helt uden chancer for noget, der blot ligner en topplacering.

Det er et spændende billede, det nye rally har givet af styrkeforhol­det mellem de to bilgiganter. Begge fabrikker startede med fire biler, begge har kun to tilbage – og de ligger så tæt, at det bliver margi­na­lerne, der afgør rallyets udfald.

Den afsluttende etape er en gentagelse af fredagens første hastig­heds­etape, men den køres i modsat retning. Den er i alt 155 kilome­ter lang og siden skal deltagerne blot begive sig ned fra bjergom­rå­det nord for Bala­ton søen til egnens hovedby, Balatonfüred, hvor mål­rampen pas­seres.

Stillingen i Central Europe Rally 2008 efter dagens hastighedsetape:

  1. Carlos Sainz/Michel Perin (SPA/FRA), VW Race Touareg 2, 9t40m37s
  2. Stephane Peterhansel/Jean Paul Cottret (FRA/FRA), Mitsubishi Pajero Evo, +18s
  3. Dieter Depping/Timo Gottschalk (GER/GER), VW Race Touareg 2, +6m07s
  4. Luc Alphand/Gilles Picard (FRA/FRA), Mitsubishi Pajero Evo, +6m14s
  5. Carlos Sousa/Andreas Schultz (SPA/GER), Volkswagen Race Touareg 2, +29m17s
  6. Bruno Saby/Alain Guehennec (FRA/FRA), BMW X3 CC, +40m16s
annonce - klik på logo
Klik her og gå til Autohuset Hørsholms hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.