I Danmark er den nye importør kommet op i omdrejninger. På baggrund af en massiv vækst i kundeordrer, ser Renault Danmark optimistisk på salget i 2008.
Renault gruppen fortsætter sin vækst i første kvartal 2008. I forhold til samme periode i 2007 steg salget med 6,7 procent. I alt blev der således solgt 638.554 person- og varebiler i årets første tre måneder. Renault salget steg samlet med 4,7 procent, Dacia med 37 procent, mens Renault Samsung Motors havde en salgsnedgang på 9 procent.
”Som budgetteret øgede Renault gruppen sit salg i første kvartal. Årsagen er blandt andet lanceringen af tre nye modeller i de to første måneder af 2008 – den nye Kangoo, Clio Touring og Grand Modus. Med endnu fem nye model-lanceringer i 2008, herunder Sandero og Koleos, fortsætter vi vores fremgang”, siger Patrick Blain, Executive Vice President, salg og marketing.
I Europa, hvor bilsalget som helhed faldt med to procent, holdt Renault sin markedsandel med i alt 418.332 biler, og en markedsandel på 9.8 procent. Blandt de europæiske lande er det især salget i Tyskland, der imponerer. På et marked, der generelt steg med 2,7 procent, øgede Renaults salg med 19,5 procent. Også salget i Holland og Schweiz fortsætter med at vokse. Her steg det med hhv. 9,9 procent og 13,8 procent.
Bag de stigende salgstal gemmer sig stor succes for blandt andet Renault Twingo, der nu er solgt i 36.190 styks, mens også Laguna fortsætter sit gode salg med næsten 30.500 eksemplarer. Også salgstallene for Clio Touring ( 11,217), Kangoo ( 8,554) Modus og Grand Modus ( 19,512) er meget positivt.
Artiklen fortsætter efter reklamen
annonce - klik på logo
Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.
Frankrig er stadig langt det største marked for Renault. Her har man en markedsandel på 26,3 procent, med i alt 170.231 solgte biler i de første tre måneder. På 2. pladsen kommer Tyskland, der de første tre måneder indregistrerede 40.788 nye biler fra Renault gruppen. Det giver en markedsandel på 5,2 procent. 3 pladsen indehaves af Spanien, hvor markedsandelen er på 10 procent, med et totalt salg på 39.972 nye Renault biler.
Dacia fortsætter sin sejrsgang i Europa. En stigning på 71,2 procent fortæller vist det hele, og der er store forventninger til lanceringen af Sandero og Logan MCV, der introduceres i store dele af Europa i juni, og i Danmark i september/oktober.
I Danmark er salgstallene efter importørskiftet ved at komme i omdrejninger. I marts måned var der kundeordre på i alt 716 biler, og tallene for april tegner til at blive omtrent de samme. ”Tallene giver grund til optimisme for salget i 2008 og vi er overbevidste om at vi når vores mål om en markedsandel på 3,5 procent”, siger pressechef Søren Hyltoft fra Renault Danmark.
De ti vigtigste markeder for Renault de første tre måneder af 2008.
Lande | Volumen – personbiler og LCV | Markedsandel |
Frankrig | 170.231 | 26,30% |
Tyskland | 40.788 | 5,20% |
Spanien | 39.972 |
10.0 % |
Italien | 38.273 | 5,30% |
UK | 37.984 | 4,90% |
Rumænien | 27.144 | 34,80% |
Sydkorea | 26.120 | 8,20% |
Brasilien | 24.962 | 4,10% |
Rusland | 24.303 | 3,80% |
Argentina | 21.610 | 13,00% |